خدمات مراقبتی و پرستاری
بازسازی و دکوراسیون

طراحی دیوار شاخص برای اتاق خواب

ایده برای دیوار شاخص منزل

اگر به دنبال یک تغییر بزرگ هستید تا فضای خانه خود را دگرگون کنید، سراغ طراحی دیوار شاخص یا اکسنت وال بروید. در ادامه با ما همراه باشید تا با طراحی دیوار شاخص و بایدها و نبایدهای آن آشنا شوید.

دیوار شاخص یا اکسنت وال چیست؟

در صنعت دکوراسیون استفاده از دیواهای شاخص یا اکسنت وال رواج زیادی پیدا کرده است. دیوار شاخص معمولاً یک دیوار داخلی است (اگرچه برای دیوارهای خارجی هم می توان آن را در نظر گرفت). طراحی و بافت دیوار شاخص با سایر دیوارهای اطراف آن متفاوت است. ممکن است از رنگ، سایه، متریال و یا الگوی ویژه ای برای طراحی دیوار شاخص استفاده شود. دیوار شاخص علاوه بر اینکه در طراحی اتاق شما مؤثر است، می تواند چشم را فریب دهد تا اتاق را کوچکتر یا بزرگتر نشان دهد. دیوار شاخص معمولاً اولین دیواری است که هنگام ورود به اتاق می بینید.

طراحی دیوار شاخص برای اتاق خواب
برای انتخاب رنگ دیوار شاخص، می توانید جسارت به خرج دهید و رنگ های تیره هم انتخاب کنید.

چرا باید یک دیوار را شاخص و برجسته کنیم؟

قبل از تصمیم گیری برای برجسته کردن یکی از دیوارها، ابتدا با جوانب این اقدام آشنا شوید. دیوار شاخص جذابیت بصری زیادی به اتاق می دهد و اتاق را از یکنواختی خارج می کند. ترفند طراحی دیوار شاخص مزیت های زیادی دارد که سبب شده امروزه در طراحی داخلی خانه رایج شود. برجسته کردن یکی از دیوارهای اتاق موارد مثبت زیر را به دنبال دارد:

  • به شخصیت و عمق اتاق اضافه می کند
  • به تقسیم بندی فضاهای بزرگ کمک می کند
  • نقطه کانونی اتاق را برجسته می کند
  • باعث کاهش نقطه کانونی می شود
  • موجب اضافه شدن کمی پیچیدگی به فضای ساده می شود
  • روشی ارزان قیمت برای تنوع بخشیدن به خانه است
  • بدون نیاز به ساخت و ساز باعث جداسازی فضا می شود
  • اتاق های کوچک را بزرگتر نشان می دهد

برای شروع باید دیواری را که می خواهید به عنوان دیوار شاخص طراحی کنید، انتخاب کنید. بعد از انتخاب یکی از دیوارهای اتاق، مرحله جذاب انتخاب رنگ را در پیش دارید.

بایدها و نبایدهای دیوار شاخص چیست؟

یکی از دیوارها را انتخاب کنید

چند روش برای انتخاب دیوار شاخص در اتاق خواب وجود دارد. اغلب، دیوار پشت سر شما نقطه کانونی اتاق خواب را ایجاد می کند. اما شما می توانید آزادانه برای انتخاب دیوار شاخص تصمیم بگیرید و آن را به عنوان نقطه کانونی اتاق خود در نظر بگیرید. نکات زیر در انتخاب دیوار شاخص به شما کمک خواهد کرد.

دیواری را انتخاب کنید که به هنگام ورود به اتاق چشم گیر باشد

یعنی به طور طبیعی نظر شما را به خود جلب کند. همچنین دیواری که هنگام بیدار شدن از خواب توجه شما را برانگیزد، انتخاب مناسبی برای دیوار شاخص است.

طراحی دیوار شاخص برای اتاق خواب
برای ایجاد هماهنگی در رنگ ها می توان رنگ روتختی ها را با رنگ دیوار شاخص ست کرد.

از دیواری بدون مانع استفاده کنید

دیواری را انتخاب کنید که با کمد و یا مبلمان بزرگ احاطه نشده باشد. دیوار شاخص یا اکسنت وال باید به تنهایی تأثیر مثبتی در دکوراسیون اتاق ایجاد کند.

تعادل را رعایت کنید

دیوار شاخص نباید خیلی شلوغ و یا خلوت باشد. چون در نهایت احساس عدم تعادل در فضای اتاق ایجاد می شود. از قبل مطمئن شوید که می توانید چیزی را جلوی دیوار قرار دهید که باعث به هم ریختگی نشود. میز و صندلی کوچک گزینه مناسبی خواهد بود. اگر دیوار شاخص عناصری نامتقارن داشته باشد، ممکن است اتاق شما بیش از حد شلوغ و نامتعال به نظر برسد.

اگر دیوار شاخص مناسبی در اتاق خواب خود پیدا نکردید، می توانید دیوار پنجم، یعنی سقف اتاق را در نظر بگیرید. سقف سفید باعث می شود ارتفاع اتاق بیشتر شود. در حالی که رنگ تیره اتاق خواب را دنج تر نشان می دهد.

رنگ دیوار شاخص را انتخاب کنید

اکنون که دیوار شاخص را پیدا کرده اید، وقت آن است که رنگ مناسبی را انتخاب کنید. برای انتخاب رنگ مناسب، دانستن نکات اساسی در مورد رنگ ها و احساسی که هر یک از رنگ ها در اتاق خواب ایجاد می کنند، ضروری است.

رنگ گرم یا سرد؟

رنگ های گرم مانند نارنجی، زرد و قرمز باعث می شود که فضا کوچکتر به نظر برسد. زیرا دیوار به سمت چشم کشیده می شود. به عنوان مثال رنگ های گرم روی دیوار انتهایی اتاق خواب باریک و ایده آل است. رنگ های سرد مانند سبز، آبی و بنفش باعث می شود اتاق خواب کوچک، بزرگتر به نظر برسد. زیرا رنگ سرد دیوار را از چشم دور می کند.

دیوار شاخص لزوماً نباید رنگ واضحی داشته باشد. شما می توانید رنگ آرامش بخشی روی دیوار شاخص اتاق خواب خود داشته باشید. دیوار شاخص مونوکرم جلوه ای لطیف در اتاق خواب ایجاد خواهد کرد. اگر دیوارهای اتاق شما با رنگ خنثی نقاشی شده اند، برای دیوار شاخص، از رنگی با یک یا دو سایه عمیق تر از آن  استفاده کنید. برای افزودن رنگ به رنگ های خنثی اتاق خواب می توانید رنگ موردنظر را با رنگی روتختی خود ست کنید و همرنگ آن را انتخاب کنید.

در انتخاب رنگ جسور باشید

از استفاده از رنگ های پررنگ برای دیوار شاخص نهراسید. می توانید هر رنگی را که احساس خوبی در شما بر می انگیزد، انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: ایده های دکوراسیون داخلی خانه سال ۲۰۲۱

برای طراحی دیوار شاخص به رنگ محدود نشوید

فراموش نکنید که دیوارهای شاخص فقط با رنگ آمیزی به دست نمی آیند. بلکه می توانید از سنگ یا کاشی هم برای ایجاد دیوار شاخص استفاده کنید. حتی می توانید یکی از دیوارها را قفسه بندی کنید. دیوار شاخص اتاق خواب شما همچنین می تواند شامل گالری عکس یا آثار هنری باشد. راز دیوارهای شاخص این است که آن ها انعطاف پذیرتری بالایی برای طراحی دکوراسیون دارند.

طراحی دیوار شاخص برای اتاق خواب
در طراحی دیوار شاخص علاوه بر رنگ می توانید از عناصر دیگر هم برای برجسته کردن دیوار اتاق استفاده کنید.

رنگ دیوارهای اطراف دیوار شاخص را در نظر بگیرید. بیشتر دیوارهای شاخص در کنار دیوارهای سایه روشن تا متوسط ​​ جلوه بهتری دارند. دیوارهای شاخص در یک اتاق کاملاً سفید بسیار خیره کننده هستند. کنتراست دیوار شاخص در برابر دیوارهای سفید می تواند بسیار مدرن به نظر برسد. رنگ دیوار شاخص را با رنگ های خنثی سایر دیوارها متعادل کنید. دیوارهای خنثی می توانند به رنگ خاکستری، مایل به خاکستری یا بژ باشند. هر آنچه در کنار رنگ دیوار شاخص بهترین جلوه را به اتاق دهد.

اگر سقف اتاق را به عنوان دیوار شاخص در نظر گرفته اید، از رنگ های ملایم و یا سرزنده استفاده کنید.

دیوار شاخص روی دیوار دارای پنجره

اگر دیواری که دارای پنجره است، به عنوان دیوار شاخص برمی گزینید، این نکته را به خاطر داشته باشید که رنگ تیره در اطراف پنجره می تواند نور زیادی را به اتاق بتاباند و اتاق را بیش از حد پر نور کند.

دیوار شاخص و کاغذ دیواری

فراموش نکنید که کاغذ دیواری انتخاب جالبی برای دیوارهای شاخص است. جدیدترین تصاویر زمینه موقت می تواند ظاهری زیبا به اتاق بدهد. برای یک سبک شیک به دنبال کاغذ دیواری با طرح ها و رنگ های زیبا باشید. برای کسانی که در خانه های اجاره ای زندگی می کنند، کاغذ دیواری انتخاب خوبی برای طراحی دیوار شاخص است.

پیشنهاد سِرویک

برای طراحی دیوار شاخص می توانید از خدمات بازسازی سِرویک استفاده کنید. سِرویک در خدمت شماست تا با ارائه خدمات بازسازی، ظاهری دلنشین به فضای زندگی شما ببخشد. می توانید به تجارب متخصصان سِرویک اعتماد کنید تا با پیگیری سفارش شما، تجربه شیرینی برایتان ثبت کنیم.

منبع: thespruce

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا