خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟

روش های بهبود روحیه سالمندان

چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟

دوران سالمندی و پیری، زمان شروع چالش های زیادی است. بازنشستگی فرصت های زیادی ایجاد می کند، اما برای بسیاری از افراد، منجر به از دست دادن موقعیت اجتماعی و درآمد می شود. در دوران سالمندی، شریک زندگی و دوستان سالمند ممکن است از دنیا بروند. این مسئله منجر به غم و اندوه زیادی برای سالمند می شود، ضعف جسمی و روحی در این دوران ممکن است به کم رنگ شدن نقش سالمند در خانواده و افزایش وابستگی آن ها به دیگران شود. همه این موارد روحیه سالمند را تحت تاثیر قرار می دهد و انزوا و افسردگی را در این دوران را در پی دارد. اگر در اطرافتان سالمندی وجود دارد که شادابی و روحیه گذشته را ندارد، پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید. چند راهکار موثر را برای تقویت روحیه سالمندان مطرح می کنیم.

چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟
مطالعه، در دوران سالمندی، مغز را فعال نگه می دارد و از بروز بیماری های شناختی و آلزایمر جلوگیری می کند.

علایم و نشانه های افسردگی در سالمندی

افسردگی نشانه ضعف نیست. هر کسی در دوره خاصی از زندگی با آن دست و پنجه نرم می کند. نکته مهم نحوه غلبه بر آن است. زندگی با افزایش سن دچار تغییراتی می شود؛ بازنشستگی، مرگ نزدیکان ،کاهش سلامتی و توان جسمی بخشی از این تغییرات است. در ادامه، به برخی از علایم افسردگی در سالمندی اشاره می کنیم:

  • کم تحرکی
  • دردهای بدون دلیل
  • کاهش وزن یا اشتها
  • غم یا احساس ناامیدی
  • نداشتن انگیزه و انرژی
  • مشکلات شناختی و حافظه
  • احساس ناامیدی یا درماندگی
  • از دست دادن علاقه به معاشرت با دیگران
  • اختلالات خواب (خواب زیاد یا خواب آلودگی روزانه)
  • از دست دادن ارزش شخصی (احساس سربار بودن، بی ارزشی یا تنفر از خود)
  • بی توجهی به مراقبت های شخصی (کنار گذاشتن وعده های غذایی، فراموش کردن داروها، نادیده گرفتن بهداشت شخصی)

 

راه های تقویت روحیه سالمندان

آنچه که به زندگی معنا می دهد، داشتن هدف، امید و احساس ارزشمند بودن است. سالمندان هم از این قاعده مستثنی نیستند. برای تقویت روحیه سالمندان راه های ساده و موثری وجود دارد:

خودیاری برای افسردگی سالمندان

این افسانه را فراموش کنید که بعد از یک سن خاص، نمی توان مهارت های جدیدی یاد گرفت. حقیقت این است که مغز انسان کارایی خود را از دست نمی دهد. فرد سالمند هم به اندازه یک جوان قادر به یادگیری چیزهای جدید و سازگار شدن با ایده های جدید است. همین ویژگی می تواند در بهبود روحیه سالمندان موثر باشد. هر چیزی که فکر می کنید سالمند از آن لذت ببرد، مانند تحرک بدنی و فعالیت اجتماعی و ارتباط با نزدیکان و دوستان می تواند در تقویت روحیه سالمند موثر باشد.
حتما غلبه بر افسردگی سالمند و بهبود روحیه او کمی سخت است اما به قدم های کوچک و تاثیرگذار اعتماد کنید. هر اقدام کوچکی سبب احساس انرژی و امید بیشتر در سالمند می شود.

گسترش روابط اجتماعی

سالمند ممکن است نخواهد کسی را ببیند. این مسئله روحیه او را تضعیف خواهد کرد. سعی کنید بستری را فراهم کنید سالمند با افراد همسن خود ارتباط برقرار کند. با اعضای خانواده معاشرت داشته باشد. در حد امکان از طریق تلفن یا شبکه های اجتماعی با آن ها در تماس باشید. به خاطر داشته باشید ارتباط دیجیتال جایگزینی برای ارتباط رو در رو نیست.
سالمند را به پارک ببرید. یا به او برنامه سفر با دوستانش را پیشنهاد دهید. بردن سالمند به آرایشگاه، موزه، کنسرت یا تئاتر، حس تازگی و فعال بودن را در او زنده می کند. اگر سالمند دارای توانایی لازم جسمی است، می تواند در کمک های داوطلبانه شرکت کند. کمک به دیگران و گسترش روابط اجتماعی یکی از بهترین راه هایی است که سبب می شود سالمند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد.
سالمند می تواند در گروه هایی شرکت کند که دور هم جمع می شوند و در مورد تجربیات خود برای غلبه بر تنهایی و انزوا صحبت می کنند. شنیدن اینکه دیگران چگونه با افسردگی کنار می آیند می تواند برای سالمند الهام بخش باشد. هر گروهی که مبتنی بر علایق سالمند است، می تواند راه گشا باشد.

چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟
گسترش معاشرت های اجتماعی تاثیر شگرفی در تقویت روحیه سالمندان خواهد داشت.

بخندید و بخندانید

خنده باعث تقویت روحیه می شود. بنابراین داستان های طنز و شوخی را با عزیزان سالمند خود مطرح کنید. یا با آن ها به تماشای فیلم یا سریال طنز بنشینید.

یادگیری مهارت جدید

یادگیری چیزی جدید و مورد علاقه سالمند، موجب برانگیخته شدن تخیل و خلاقیت سالمند می شود. به عنوان مثال او را به یادگیری یک ساز موسیقی، یادگیری زبان خارجی یا بازی و ورزش جدید تشویق کنید. یادگیری فعالیت های جدید نه تنها به زندگی معنا و لذت می بخشد، بلکه می تواند به حفظ سلامت مغز و جلوگیری از زوال ذهنی نیز کمک کند.

چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟
سالمندان می توانند مشغول کارهایی شوند که به آن ها تسلط دارند یا اینکه مهارت جدیدی یاد بگیرند.

مسافرت رفتن

وقتی سالمند بازنشسته می شود و فرزندانش ازدواج می کنند، احتمالاً وقت بیشتری برای مسافرت رفتن دارد. برای تقویت روحیه سالمند سفر و رفتن به طبیعت به شدت پیشنهاد می شود.

نوشتن خاطرات

سالمند می تواند خاطرات خود را ثبت کند. یا شما در نوشتن خاطراتش به او کمک کنید. این کار احساس خوبی به سالمند منتقل می کند. از این جهت که اتفاقات زندگی اش به دست فراموشی سپرده نمی شود.

 

بیشتر بخوانید: پرستاری نکات مهم در مورد مراقبت از سالمند چاق

عادات غذایی سالم

هرچه بیشتر از سالمند مراقبت کنید، احساس بهتری خواهد داشت. توجه به رژیم غذایی او و تهیه غذاهای سالم با کالری و چربی پایین علاوه بر بهبود سلامت جسمی به بهبود روحیه سالمند کمک زیادی می کند. قند و کربوهیدرات را به حداقل رسانده و در عوض بر میزان پروتئین دریافتی در وعده های غذایی سالمند بیفزایید. در وعده های غذایی او میوه و سبزیجات بگنجانید. اگر وقتی را برای آشپزی کردن در کنار سالمند اختصاص دهید، به نوعی با هم در این کار مشارکت کنید. در نتیجه تعاملی مثبت و روحیه بخش با او برقرار ساختید.

چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟
تغذیه سالم برای داشتن زندگی سالمندی پرنشاط ضروری است.

تحرک بدنی

ورزش برای بهبود روحیه سالمندان به شدت موثر است. تحقیقات نشان می دهد که می تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی مفید باشد. اصلا هم نیازی نیست که یک تمرین سخت را برای سالمند در نظر بگیرید. کمی پیاده روی سبب می شود سالمند احساس خوبی کسب کند. حتی اگر سالمند دچار ضعف جسمانی یا معلولیت است، از طریق مشورت با پزشک، می توان تمرینات ورزشی سبک برای تقویت نیروی جسمانی و روحیه سالمند در نظر گرفت.

چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟
رفتن به طبیعت و پیاده روی در حفظ سلامت جسمی و روحی سالمندان موثر است.

باغبانی کردن

اگر در فضای خانه، باغچه کوچکی وجود دارد، او را به باغبانی و کاشتن گل و گیاه تشویق کنید. قطعا خود سالمند هم لذت زیادی از کارهای سبک باغبانی می برد. از اینکه محصولی هرچند در حجم اندک برداشت می کند.

چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟
باغبانی یکی از فعالیت هایی است که سبب تقویت روحیه سالمند می شود.

تنظیم خواب سالمند

بسیاری از افراد مسن با مشکلات خواب، به ویژه بی خوابی مواجه هستند. کمبود خواب افسردگی را تشدید می کند. سالمند هر شب، بین 7 تا 9 ساعت باید بخوابد. رعایت یک برنامه منظم خواب و اطمینان از ساکت و خنک بودن اتاق خواب، به داشتن خواب بهتر و باکیفیت کمک می کند.

استفاده از تکنولوژی

سالمند با استفاده از ابزارهای هوشمند مانند گوشی موبایل می تواند به امکانات زیادی دسترسی داشته باشد. عضویت در شبکه های اجتماعی، روحیه آن ها را به علت به روز بودن و مطلع بودن از اتفاقات روز تقویت خواهد کرد.

برخورداری از پرستار سالمند

همه این فعالیت ها برای بهبود و تقویت روحیه سالمندان ضرورت دارد. اگر با سالمندی زندگی می کنید که دچار افسردگی و انزوا شده، می توانید دست به کار شوید و جلوی این روند را بگیرید. اگر فرصت ندارید و مشغله های زندگی این امکان را به شما نمی دهد، می توانید این وظایف را به پرستاران سالمند بسپارید. پرستار سالمند دارای تجربه تعامل با سالمندان زیادی است. پرستاران سالمند دارای تحصیلات مرتبطی هستند. از این رو می توان با خیال راحت سالمند را به او سپرد.

چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟
اگر خودتان مشغله زیادی دارید، پرستار حرفه ای همه امور مربوط به سالمند را بر عهده می گیرد.

اگر به دنبال پرستار قابل اعتماد و متعهد برای عزیزان سالمند خود هستید، می توانید به سرویک مراجعه کنید. خدمات پرستاری سالمند به صورت پاره وقت یا شبانه روزی، توسط پرستاران حرفه ای و دارای مجوز از وزارت بهداشت، به شما ارائه می شود. پرستاران سالمند سرویک توانایی لازم برای فیزیوتراپی یا ورزش کردن سالمند را دارند. همچنین با کتابخوانی و هم صحبتی با سالمند، از ابتلای سالمند به آلزایمر جلوگیری می کنند.

HelpGuide

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا