خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

خدمات نگهداری از سالمند در منزل

اهمیت نگهداری از سالمند

مراقبت از سالمندان یکی از مسئولیت هایی است که خانواده ها با اشتیاق حاضر به انجام دادنشان هستند. اما در زندگی امروز، با توجه به مشغله های بی شمار زندگی، فرصت کافی برای رسیدگی تمام و کمال به سالمندان وجود ندارد. از طرف دیگر مراقبت از سالمندان و توجه به نیازهای ویژه آن ها به تخصص و مهارت نیاز دارد. با در نظر گرفتن این موارد، امروزه، خانواده ها ترجیح می دهند از مراقبت های پرستار حرفه ای و خدمات نگهداری از سالمند در منزل استفاده کنند.

مزایای خدمات نگهداری از سالمند در منزل چیست؟

یکی از مزایای مراقبت از سالمندان در منزل این است که آن ها در جایی که دوست دارند، یعنی در منزلشان می مانند. احساس استقلال و راحتی در منزل و بهبود شرایط جسمی و ذهنی سالمند از مزایای نگهداری سالمند در منزل است. انجام امور منزل سالمند و رسیدگی به کارهای شخصی و خارج از منزل، رفاه و راحتی را برای سالمند به ارمغان می آورد. حفظ امنیت فردی سالمندان و کمک به او در انجام کارهای روزمره مسئله ای با اهمیت است که کیفیت زندگی سالمند و استقلال او را ارتقا می دهد. هدف از مراقبت، توانمندسازی افراد سالمند برای کنترل و تقویت رفتارهای سالمندان است. پرستار سالمند به صورت حرفه ای این هدف را محقق می کند. 

خدمات نگهداری از سالمند در منزل شامل چه مواردی است؟

وقتی از خدمات حرفه ای پرستاری برای مراقبت از سالمندان در خانه استفاده می کنید، سالمند از خدمات زیر برخوردار می شود:

  • نظافت منزل و آشپزی
  • انجام خریدهای خانه
  • بردن سالمند به پارک، ویزیت پزشک و…
  • تهیه وعده های غذایی مقوی
  • استحمام، کمک در لباس پوشیدن
  • کتابخوانی، همراهی و مصاحبت
  • دادن داروها به سالمند در زمان مشخص
  • انجام امور خانه
  • ماساژتراپی، ساکشن، گاواژ

نیروهای پرستار سِرویک باتجربه و آموزش دیده هستند و مهارت لازم برای نگهداری از سالمند و انجام امور منزل او را دارند.

خدمات مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل

بیشتر بخوانید: بی اشتهایی در سالمندان و نحوه درمان آن

پرستار سالمند چه ویژگی هایی دارد؟

باهم به ویژگی های پرستار سالمند و جوانب برخورداری از خدمات نگهداری از سالمند نگاهی می اندازیم:

درک و شناخت روحیات سالمند

درک روحیات و خلق و خوی سالمند بسیار مهم است. مراقبت از سالمندان عبارت است از نشان دادن بهترین ها در افراد و تشویق و تسهیل فعالیت هایی که از آن ها لذت می برند. شناختن و درک روحیات سالمند قدم اول برای کمک کردن به اوست. پرستاران حرفه ای همچنین در زمینه ارائه خدمات حرفه ای برای افراد مسن مبتلا به زوال عقل، آلزایمر و سایر اختلالات شناختی آموزش دیده اند.

استفاده از تکنولوژی

انزوای اجتماعی و تنهایی در دوران سالمندی بسیار شایع است. معمولاً سالمندان بدون همراهی و ارتباط رها می شوند. اما برای پر کردن شکاف اجتماعی در زندگی سالمند می توان از تکنولوژی کمک گرفت. استفاده از رسانه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با دوستان و فرزندان می تواند از بخش زیادی از انزوا و تنهایی سالمندان بکاهد. امروزه، تماس های تصویری رواج زیادی پیدا کرده است. پرستار سالمند در منزل می تواند به او کمک کند تا با استفاده از پیام رسان ها و تلفن های هوشمند روابط اجتماعی اش را به طرز مؤثری گسترش دهد.

به هر صورت زندگی با فناوری و تکنولوژی تنیده شده است و دور از انتظار نیست که با تلاش پرستار و مراقب سالمند، بتوان زندگی افراد سالخورده را با استفاده از تکنولوژی های مفید بهتر و شاداب تر کرد.

عادت های سالم

عادت های سالم شامل تعذیه سالم و مقوی، خواب منظم، تحرک کافی و… است. پرستار سالمند همه این موارد را زیر نظر می گیرد. چراکه دوران سالمندی، سال های حساسی است که با توجه به تحلیل توان فرد، باید الگوها و عادت های سالمی برای زندگی سالمند در نظر داشت.

خدمات مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل

انجام امور منزل سالمند

به کار گیری پرستار علاوه بر برخورداری از خدمات نگهداری از سالمند سبب می شود، امور منزل سالمند هم مختل نشود. چراکه پرستاران تمام امور روزمره زندگی سالمند را بر عهده می گیرند. اگر فرصت کافی برای نظم بخشیدن به منزل سالمند و انجام امور روزمره او ندارید، می توانید از خدمات پرستاری حرفه ای استفاده کنید. متخصصان مراقبت از سالمندان می توانند علاوه بر مراقبت و نگهداری از سالمند، فعالیت های مختلفی را انجام دهند:

انجام امور مالی و پرداخت قبض

یکی از امور روزمره که پرستاران انجام می دهند، انجام تمامی امور مربوط به پرداخت قبض های منزل سالمند است. آن ها پیگیر این هزینه ها می شوند تا در صورت عدم پرداخت مشکلی در منزل سالمند به وجود نیاید.  

پیگیری قرارها و مراقبت های پزشکی

مراقبان و پرستاران سالمند می توانند به سالمندان کمک کنند تا به موقع توسط پزشک متخصص خود ویزیت شوند و در صورت بروز هر گونه مشکلی در اولین فرصت اقدام فوری انجام شود.

فعالیت های اوقات فراغت

با بروز اختلالات جسمی و شناختی در سنین پیری، داشتن فعالیت های اوقات فراغت به شدت احساس می شود. سرگرمی ها و فعالیت های لذت بخش مانند خاطره گویی، کتابخوانی یا شعرخوانی و… توصیه می شود تا روحیه سالمندان تقویت شود و شور و نشاطی به لحظات آن ها بخشیده شود.

خدمات مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل

خدمات نگهداری از سالمند سِرویک

قطعاً هر خانواده‎ای اشتیاق آن را دارد که از عزیزان سالمند خود مراقبت کند. اما نگهداری از سالمند علاوه بر انتقال احساسات و محبت، نیازمند تخصص، زمان و انرژی قابل توجهی است. برای اینکه سلامت روح و جسم سالمندان در دوران کهنسالی هم تأمین شود، می‌توان از خدمات نگهداری از سالمند استفاده کرد. سِرویک برای جلب اعتماد شما بستری فراهم کرده تا بعد از دریافت مشاوره های رایگان، با آسودگی خاطر برای استخدام پرستار تصمیم بگیرید تا شاهد بهبود وضعیت جسمی و روحی عزیزان سالمندتان باشید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا