خدمات مراقبتی و پرستاری
سبک زندگی

5 راه برای برق انداختن شیرآلات منزل

نکات کلیدی برای تمیز کردن شیرآلات

5 راه برای برق انداختن شیرآلات منزل

شیرآلات آشپزخانه، حمام و دستشویی در واقع جزو دکورهای زینتی منزل به شمار می روند. به همین دلیل برخی برای خرید شیرآلات منزل، مدل های لوکس آن را ترجیح می دهند تا جذابیت بیشتری به ظاهر خانه ببخشند. مهم نیست شیرآلات منزل شما چقدر می ارزد. قدیمی یا جدید بودن آن هم مهم نیست. تمیز و درخشان بودنشان زیبایی آن ها را دوچندان می کند و ظاهر زیبایی به خانه می بخشد. اگر شیرآلات منزلتان کدر شده و جرم زیادی روی آن وجود دارد، این مقاله را دنبال کنید. سراغ چند روش ساده و کارساز، برای برق انداختن شیرآلات منزل می رویم که امتحان خود را به خوبی پس دادند.

5 راه برای برق انداختن شیرآلات منزل
تمیز کردن شیرآلات حمام از ایجاد رسوب و کاهش فشار آب جلوگیری می کند.

چگونه شیرآلات منزل را تمیز کنیم؟

بهترین شیرآلات هم بعد از مدتی دچار جرم و رسوب می شوند یا ظاهر کدر و ناخوشایندی می گیرند. چاره کار این است که به صورت منظم، دستی به سر و روی همه شیرآلات موجود در آشپزخانه، حمام و دستشویی بکشیم. چون اگر دست روی دست بگذارید، تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات منزل زحمت و وقت زیادی از شما می طلبد. از زیبایی ظاهری که بگذریم، نکته مهم تر تجمع باکتری و میکروب ها روی شیرآلات است که آلودگی را در محیط های حساسی مثل آشپزخانه و حمام تشدید می کند.

آیا شیر آب حمام یا آشپزخانه شما لکه های قهوه ای یا سفید ناخوشایندی دارد؟ یا فشار آب در شیرآلات خانه شما کمتر از حد معمول است؟ وقت آن است که دستکش ها را بپوشید، اسفنج را بردارید و روش های زیر را امتحان کنید.  طبق معمول اول به بررسی دلایل این مشکل می پردازیم تا دید خوبی برای حل آن داشته باشیم.

دلیل کدر شدن یا رسوب گرفتن شیرآلات

لکه های آب

شیرهای آب به طور مداوم در معرض آب و مواد معدنی موجود در آب قرار دارند. مواد معدنی باعث خوردگی شیرآلات می شوند و آب باعث ایجاد لکه روی شیرآلات می شود. تجمع آهک و قابلیت ساییدگی شیرآلات هم از دلایل دیگر ایجاد رسوب و کدر شدن شیرهای آب است. شیرآلات از جنس کروم و فولاد هم در معرض لک شدن قرار می گیرند. این بار مواد شیمیایی و آسیب زا را فراموش کنید و به روش های طبیعی و موثر اعتماد کنید. حتما نمی خواهید با استفاده از مواد شیمیایی به شیرآلات خود آسیب بزنید و یا خودتان در معرض بوی مضر این مواد باشید.

تجمع آهک

اگر شیرآلات شما دچار لکه شده یا بوی بدی از آن به مشام می رسد، به احتمال زیاد به دلیل تجمع آهک است. رسوبات سخت و آهکی فشار آب را کاهش می دهند. مواد معدنی محلول مانند منیزیم و کلسیم در آب خانگی وجود دارد. آب بعضی مناطق هم غلظت بیشتری از مواد معدنی دارند.

خوردگی

خوردگی شیرآلات معمولا نتیجه تجمع آهک است. بدتر از اینکه ظاهر ناخوشایندی به شیرآلات می دهد، در نهایت موجب خراب شدن آن ها می شود. همچنین روی فشار آب هم تاثیر منفی می گذارد. در برخی موارد هم مجبور به تعویض شیرآلات می شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه لوله گرفته شده را باز کنیم؟

روش 5 مرحله ای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات

روش های متعددی برای برق انداختن شیرآلات خانه وجود دارد. به جنس شیرآلات، میزان رسوبات، لکه ها و… توجه کرده و روش مناسب را انتخاب کنید. برای برق انداختن قسمت خارجی شیرآلات، روش 5 مرحله ای زیر را امتحان کنید:

5 راه برای برق انداختن شیرآلات منزل
در تمیز کردن شیرآلات به جنس آن ها توجه کنید. استفاده از مواد شیمیایی به شیر آب آسیب می زند.

مرحل اول: محلول آب و مایع ظرفشویی

با ترکیب یک تا دو قاشق مایع ظرفشویی و آب گرم، فوم درست کنید. به خاطر داشته باشید از مواد شیمیایی حاوی سفید کننده، آمونیاک یا الکل استفاده نکنید. این ها باعث خراب شدن شیرآلات می شوند.

مرحله دوم: آب و جوش شیرین

ترکیب خمیری آب و جوش شیرین به شدت از سوی افراد متخصص نظافت منزل پیشنهاد می شود. از یک مسواک کهنه استفاده کنید و با آغشته کردن آن به ترکیب آب و جوش شیرین، لکه های شیرآلات را تمیز کنید. مخصوصا اطراف پایه شیر که محل تجمع رسوب است.

مرحله سوم: تمیز کردن ترک های کوچک و شکاف ها اطراف شیر آب

 اگر روی شیرالات شما ترک یا شکاف های کوچک نیست، از این مرحله عبور کنید. در غیر این صورت از نخ دندان کمک بگیرید. نخ دندان را روی شکاف ها عبور دهید. لکه های بین شکاف ها را روی رشته نخ دندان مشاهده می کنید.

مرحله چهارم: با آب سرد بشویید

یک کاسه را با آب سرد و تمیز پر کنید و پارچه تمیزی بردارید. آن را مرطوب کرده و برای شستشوی شیر آب اقدام کنید. این کار را ادامه دهید تا بقایای مایع ظرفشویی، جرم و رسوب از بین برود.

مرحله پنجم: شیر آب را خشک کنید

یک پارچه میکروفایبر تمیز و خشک برداشته و شیر آب را پاک کنید تا خشک شود. حتی تیشرت های نخی که دیگر از آن ها استفاده نمی کنید هم مناسب است. خشک کردن شیر آب به صیقل دادن آن و درخشش آن کمک زیادی می کند. در نتیجه مطمئن می شوید که تمام لکه های آب از بین رفته است.

5 راه برای برق انداختن شیرآلات منزل
نظافت شیرآلات منزل از تجمع میکروب و باکتری جلوگیری خواهد کرد.

نحوه تمیز کردن شیرآلات دارای رسوب و آهک

مرحله اول: استفاده از محلول سرکه

اگر فشار آب شیرهای منزل کم شده، باید رسوبات دهانه شیر را از بین برد. پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از مواد شیمیایی ضدآهک، از سرکه سفید استفاده کنید. چون نسبت به سلامت شما و محیط زیست سازگار است. مواد زیر را تهیه کنید و دم دست بگذارید. این نکته را هم گوشه ذهن داشته باشید که اگرچه سرکه ماده ملایمی است، اما به برخی از شیرهای آب از جنس نیکل و آهن می توانند آسیب ببینند.

5 راه برای برق انداختن شیرآلات منزل
استفاده از سرکه در از بین بردن رسوبات موجود در سوراخ های شیر آب موثر است.

آنچه شما نیاز دارید:

  • سرکه سفید
  • کیسه پلاستیکی کوچک
  • مسواک قدیمی
  • باند لاستیکی

مقداری از سرکه را در کیسه پلاستیکی بریزید و با باند محکمی دور قسمت فواره شیر آب ببندید. به شکلی که سرکه دهانه شیر را به طور کامل فرا بگیرد. بگذارید شب تا صبح بماند.

مرحله دوم: با مسواک اسکراب کنید

کیسه پلاستکی را برداشته و با مسواک قدیمی مشغول اسکراب کردن شوید. به خوبی اطراف نازل را با مسواک جرم گیری کنید.

مرحله سوم: بشویید و خشک کنید

مشابه روش اول، یک پارچه تمیز را بگیرید و آن را با آب سرد مرطوب کنید. شیر را شسته و با پارچه میکروفایبر خشک کنید.

نحوه تمیز کردن فشارشکن شیرآلات

اگر متوجه شدید فشار شیر اب کم است، فشارشکن را بررسی کنید. صفحه کوچکی که دارای سوراخ های بسیار کوچک و متصل به نازل است. مهمترین کار فشارشکن هوادهی جریان آب برای صرفه جویی در مصرف است. با این حال، به دلیل وجود سوراخ های ریز، مستعد تجمع مواد معدنی و رسوبی است.

به موارد زیر نیاز دارید:

  • سرکه
  • آب گرم
  • انبر
  • مسواک قدیمی

مرحله اول: فشارشکن را جدا کنید

مهم ترین مرحله تمیز کردن فشارشکن است. آن را خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا شل شود. می توانید از انبر استفاده کنید. کمترین فشار را وارد کنید تا آسیبی به شیر وارد نشود. اگر تجمع رسوبات به حدی بود که قادر به جدا کردن آن نبودید. سراغ راه حل سرکه و کیسه پلاستیکی بروید. یک کیسه پلاستیکی را با سرکه رقیق نشده پر کنید و آن را به فواره شیر وصل کنید.

5 راه برای برق انداختن شیرآلات منزل
سری شیر آب را جدا کرده و به مدت 1 ساعت در محلول سرکه قرار دهید.

مرحله دوم: فشارشکن را با سرکه بشویید

آن را به خوبی بشویید تا رسوبات آن خارج شود. می توانید آن را در محلول آب و سرکه به مقدار مساوی قرار دهید تا به مدت  30 تا 60 دقیقه خیس بخورد. فشارشکن را از محلول سرکه خارج کنید. یک مسواک قدیمی بردارید و به آرامی زیر آب با مسواک اسکراب کنید. کار تمام است.

  • به این نکته توجه کنید که هر ماده را ابتدا روی قسمتی از شیرآلات که از دید خارج است امتحان کنید. اگر جنس شیر با ماده مورد استفاده سازگار نبود، آسیب جدی به شیرآلات شما وارد نشود.
  • تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات منزل، به صورت منظم، ضروری است. در غیر این صورت، مجبور به تعویض شیرآلات و پرداخت هزینه های زیاد می شوید.
5 راه برای برق انداختن شیرآلات منزل
تمیز کردن مداوم شیرآلات منزل موجب افزایش عمر مفید آن می شود.

شاید مشغله کاری زیادی دارید و اصلا فرصت نمی کنید به نظافت شیرآلات منزل یا سایر بخش های خانه بپردازید. بعضی ها هم می خواهند وقت باارزش خود را صرف کارهای شخصی و بسیار مهم تری کنند. راه حل ساده این است که این وظایف زمان بر و پرزحمت را به افراد متخصص بسپاریم. افراد حرفه ای در حوزه نظافت، همه ترفندهای خانگی را بارها امتحان کرده و از نتیجه کار مطمئن هستند. می توانید انواع خدمات نظافت سرویک را بررسی کنید و در صورت تمایل سفارش خود را ثبت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا