خدمات مراقبتی و پرستاری
تاسیسات فنی

چگونه لوله گرفته شده را باز کنیم؟

آموزش روش های رفع گرفتگی لوله

چگونه لوله گرفته شده را باز کنیم؟

نحوه باز کردن لوله گرفته شده

بارها با این صحنه مواجه شدیم که لوله های آب در آشپزخانه یا توالت دچار گرفتگی می شوند. حتما موقع شستن ظرف ها با این صحنه مواجه شدید که آب در سینک جمع شده و تخلیه نمی شود. معمولا خرده ریز غذا، مو یا هر چیزی از دهانه سینک ظرفشویی عبور می کنند و بعد از مدتی لوله گرفته شده و مسیر عبور آب بسته می شود. گرفته شدن لوله تخلیه آب از اتفاقات معمول در هر خانه ای است. از طرفی از آسان ترین تعمیرات خانه نیز به شمار می رود که می توانید آستین‎ هایتان را بالا زده و این مشکل را حل کنید.
وقتی صحبت از لوله گرفته شده می شود، شاید اولین چیزی که به ذهن می‎ رسد استفاده از محلول های شیمیایی باشد. این مواد حتی اگر در ابتدا انسداد و گرفتگی لوله را برطرف کنند، بسیار آسیب زا هستند. علاوه بر آسیب رساندن به لوله ها، برای سلامت محیط زیست و پوست و چشم شما هم مضر هستند.

فعلا به لوله کش زنگ نزنید! در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه باز کردن لوله گرفته شده آشنا شوید:

باز کردن لوله گرفته شده با آب جوش

اگر مو، چربی، باقی مانده صابون و سایر مواد زائد در لوله تخلیه شما گیر کرده، ساده ترین راه حل این است که از آب جوش برای باز کردن لوله گرفته شده استفاده کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که آب جوشیده را مستقیماً در دهانه لوله گرفته شده خالی کنید. این کار را دوبار تکرار کنید. البته اگر لوله های شما از جنس پی وی سی است، این روش را امتحان نکنید. زیرا آب جوش ممکن است باعث ذوب شدن پلاستیک و آسیب دیدن آن شود. اگر لوله گرفته شده در برابر آب جوش مقاوم بود، روش بعدی را امتحان کنید.

نحوه باز کردن لوله گرفته شده

 

آب جوشیده و نمک

پس از بیرون کشیدن آب جمع شده در سینک یا توالت، نصف لیوان نمک را در دهانه لوله فاضلاب بریزید. بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آب گرم بریزید.

نحوه باز کردن لوله گرفته شده

سرکه و جوش شیرین

اول آب موجود در سینک یا توالت را کامل خالی کنید. یک لیوان جوش شیرین را با مقدار مساوی سرکه ترکیب کنید. محلول را در دهانه لوله خالی کنید و درپوش را بگذارید و حدود 15 دقیقه صبر کنید. آب گرم را باز کنید و ببینید آب از لوله عبور می کند یا خیر. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.

نحوه باز کردن لوله گرفته شده

نحوه باز کردن لوله گرفته شده با لوله بازکن

برای باز کردن لوله گرفته شده می توانید از ابزار و تجهیزات استفاده کنید. احتمالا یک پیستون در وسایل شما وجود دارد. اگر داخل سینک ظرفشویی یا توالت آب نیست، ابتدا چند لیوان آب را در آن خالی کنید. دهانه پیستون را روی سوراخ تخلیه قرار دهید و مرتب آن را به سمت بالا و پایین حرکت دهید. این روند را چند بار تکرار کنید تا با کمک فشار هوا، لوله به آرامی تخلیه شود.

نحوه باز کردن لوله گرفته شده

• اگر اخیراً از مواد شیمیایی برای رفع گرفتگی استفاده کرده‎ اید، در استفاده از پیستون مراقب باشید. استفاده از پیستون می تواند باعث ترشح مواد شیمیایی روی پوست شما شود.

بیشتر بخوانید: نحوه تعویض لاستیک درب لباسشویی

استفاده از فنر برای حل گرفتگی لوله ها

اگر پیستون به کارتان نیامد می توانید از فنر بلند و قابل انعطافی استفاده کنید. این قطعه برای از بین بردن رسوب لوله های گرفته شده استفاده می شود و معمولاً به شکل مارپیچ است. همانطور که فنر مارپیچ را وارد می کنید، آن را بچرخانید تا بتواند به راحتی از لوله عبور کند. هنگامی که فنر را وارد کردید، به آرامی شروع به بیرون کشیدن آن کنید. چندین بار این کار را تکرار کنید تا گرفتگی لوله برطرف شود. می توانید از وسایل خانه مثل آویز لباس استفاده کنید. بهتر است آن را با نوار بپوشانید تا لوله را خراش ندهد. انتهای آن را جمع کنید تا یک قلاب ایجاد شود.

نحوه باز کردن لوله گرفته شده

لوله زانویی را تخلیه و تمیز کنید

لوله زانویی به شکل یو است و در زیر سینک ظرفشویی یا کاسه توالت قرار دارد (البته شاید با نام شترگلو نیز بشناسید). این لوله از ایجاد گرفتگی های عمیق در سیستم لوله کشی و از عبور گازهای بدبو و انتقال بوی بد به خانه شما جلوگیری می کند. آن را باز کنید، قبل از آن سطلی را زیر آن قرار دهید. از آچار برای باز کردن درب های نگهدارنده لوله استفاده کنید. لوله زباله را آزاد کرده و آب و مواد اضافی را بیرون بریزید. سپس می توانید با استفاده از سیم و یا فنر، موادی را که باعث انسداد لوله شدند، بیرون بریزید.

نحوه باز کردن لوله گرفته شده

 در برخی مواقع، گرفتگی لوله ها بسیار حاد است و به تعویض لوله و یا حتی لوله کش نیاز دارد. اگر به هر دلیلی نتوانستید به تنهایی این مسئله را حل کنید، نگران نباشید. از طریق اپلیکیشن سرویک نیروی تاسیساتی را انتخاب کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن مشکل لوله های منزل شما را برطرف کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا