خدمات مراقبتی و پرستاری
ضد عفونی و سم پاشی

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات

چگونه میوه ها و سبزیجات را ضدعفونی کنیم؟

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات

مواد غذایی مانند میوه ها و سبزیجات تازه از بسیاری جهات می توانند آلوده شوند، اما دانستن تنها چند مرحله ساده می تواند از شما و خانواده تان در برابر بیماری های غذایی محافظت کند. بر اساس گزارش FDA، نزدیک به 48 میلیون نفر سالانه به دلیل مواد غذایی آلوده به میکروب های مضر، بیمار می شوند. بیماری های زیادی از راه غذا منتقل می شوند. مواد مضر در آب و خاک موجب آلودگی میوه ها و سبزیجات می شود.
بارها روش های مختلف برای ضدعفونی میوه و سبزیجات را شنیدیم. نکته مهم این است که روشی را انتخاب کنیم که سلامتی ما را به خطر نیندازد. پس علاوه بر راحتی و سهولت آن، باید به عوارض جانبی روش های ضدعفونی میوه و سبزیجات هم توجه کرد. در این صورت می توان مطمئن ترین و کم ضرر ترین روش را برگزید. اگر شک دارید که روش خودتان تا چه اندازه درست است و دنبال روش راحت و صحیح هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

هنگام خرید به این نکته توجه کنید که میوه های ترک خورده نخرید و سبزیجات هم تازه باشند. پس از خرید مشغول ضدعفونی آن ها شوید:

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات
آب سرد در تمیز و ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات موثر است.

چند نکته کلی برای ضدعفونی میوه ها و سبزیجات

• اول دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید.
• قسمت های آسیب دیده یا کبود میوه ها و سبزیجات را برش دهید و دور بیندازید.
• قبل از اینکه میوه ها را پوست بگیرید، آن ها را بشویید. بنابراین آلودگی و باکتری از چاقو به میوه یا سبزیجات منتقل نمی شود.
• به خوبی میوه ها و سبزیجات را زیر آب بگیرید و نیازی نیست از مواد شوینده استفاده کنید.
• می توان از برس سبزیجات برای شستن محصولاتی مانند خربزه و خیار استفاده کرد.
• با یک پارچه تمیز یا دستمال کاغذی میوه ها و سبزیجات را برای کاهش بیشتر باکتری های موجود، خشک کنید.
• قسمت های بیرونی سبزیجاتی مانند کلم یا کاهو را جدا کنید.

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات
میوه ها و سبزیجات را به محض شستن مصرف نکنید. قبل از مصرف به طور کامل آن ها را خشک کنید.

در ادامه، به طور کامل، به اصول اولیه برای شستن و ضدعفونی میوه ها و سبزیجات می پردازیم.

چرا باید میوه ها و سبزیجات را ضدعفونی کنیم؟

میوه ها و سبزیجات قبل از اینکه وارد یخچال آشپزخانه ما شوند، سفری طولانی را پشت سر گذاشتند. از مزرعه تا خانه شما با خاک، کود شیمیایی و آب آلوده هم سفر بودند. همه این ها می توانند بیماری های مختلفی را به انسان منتقل کنند. البته اگر میوه ها و سبزیجات به خوبی ضدعفونی نشوند. 

نحوه ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات

شستن میوه ها و سبزیجات قبل از خوردن آن ها بسیار راحت تر از چیزی است که تصور کنید. مراحل زیر از سوی متخصصان بهداشت جهانی توصیه شده است:

شستن دست ها

ابتدا دستان خود را بشویید. شما نمی خواهید میکروب ها از دستان شما به میوه ها و سبزیجات منتقل شوند. دستورالعمل شستن دستان خود را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه دنبال کنید. 
میوه و سبزیجات را به محض شستن مصرف نکنید. رطوبت محل امنی برای رشد باکتری است. اگر دقیقا قبل از مصرف، میوه و سبزی را بشویید، خطر ایجاد باکتری را افزایش می دهید. اگر چه لزوما این باکتری ها خطرناک نیستند. اما روند هضم میوه و سبزیجات را در بدن تحت تاثیر قرار می دهند.

شستن میوه ها و سبزیجات با آب سرد

فقط از آب سرد استفاده کنید. از آب گرم که می تواند راهی برای ورود میکروارگانیسم ها به بافت میوه و سبزی باشد، خودداری کنید. احتمالاً بسیار شنیده اید که می توانید از شوینده های شیمیایی برای ضدعفونی استفاده کنید. اما بسیاری از کارشناسان بهداشت آن را ایده خوبی تلقی نمی کنند. چون بسیاری از میوه ها و سبزیجات متخلخل هستند؛ یعنی به راحتی مواد شوینده شیمیایی در آن ها نفوذ می کنند و در نهایت وارد بدن شما خواهند شد.

از مواد شوینده ملایم و یا مواد طبیعی برای ضدعفونی استفاده کنید. مطمئن ترین روش این است که به آب سرد اعتماد کنید. حداقل به مدت 30 ثانیه قبل از مصرف، هر یک از میوه ها یا سبزیجات را آبکشی کامل کنید. حتی اگر قصد پوست گرفتن یا پختن آن ها را دارید، از ضدعفونی آن ها غافل نشوید.

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات
هر یک از میوه ها و سبزیجات را به مدت 30 ثانبه زیر آب سرد بشویید.

باحوصله و دقت میوه ها و سبزیجات را بشویید

فراموش نکنید که دقیق و باحوصله میوه و سبزی را بشویید. تکنیک شست و شو هم مهم است. اگر کاهو، کلم یا سبزیجات دارای برگ را ضدعفونی می کنید، قبل از ضدعفونی کردن، لایه خارجی این مدل سبزی ها را بردارید. برگ های آسیب دیده که محل تجمع باکتری است را سریع دور بیندازید. برای محصولاتی مانند سیب، سیب زمینی، هویج از یک برس استفاده کنید. برای میوه های نرم تر هم صرفا با دستان خود آن را به آرامی زیر آب بشویید.

استفاده از جوش شیرین برای ضدعفونی میوه ها و سبزیجات

اگر می خواهید خیالتان راحت شود، از جوش شیرین استفاده کنید. اگر شستن میوه و سبزی با آب سرد به نظرتان کافی نیست، جوش شیرین به شما کمک زیادی می کند. مطالعات اخیر نشان می دهند که خیساندن میوه و سبزی در جوش شیرین موثرترین روش برای از بین بردن بقایای سموم دفع آفات از میوه هایی مانند سیب است.

برای استفاده از جوش شیرین، سینک آشپزخانه خود را تمیز کنید. سپس آن را با آب سرد پر کنید. بعد، جوش شیرین را اضافه کنید. حدود یک قاشق چای خوری کافی است. میوه ها و سبزیجات خود را به این حمام جوش شیرین اضافه کنید و بگذارید به مدت 12 تا 15 دقیقه خیس بخورد. سپس با استفاده از برس، سبزیجات و میوه هایی که پوست سخت تری دارند، برس بکشید. قبل از خوردن، حتما کامل آن ها را خشک کنید.

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات
به جای شوینده های شیمیایی، از مواد طبیعی مانند جوش شیرین برای ضدعفونی میوه ها و سبزیجات اسفاده کنید.

 

ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات با سرکه

ماده موثر دیگر، برای تمیز و ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات، سرکه است. هنگامی که میوه ها و سبزیجات خود را با سرکه می شویید، اسیدیته سرکه باعث از بین رفتن باکتری ها می شود زیرا اسید به غشای سلول باکتری وارد می شود و باکتری ها را نابود می کند. نسبت سرکه سفید به مقدار آب 1 به 3 است. یعنی اگر از سه لیوان آب برای شستن میوه و سبزی استفاده می کنیم، باید یک لیوان سرکه به آب اضافه کنیم.

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات
ماده طبیعی و در دسترس دیگر برای ضدعفونی میوه ها و سبزیجات سرکه است.

نمک؛ ضدعفونی کننده پرکاربرد

نمک در نقش ضدعفونی کننده میوه ها و سبزیجات، معرف حضور اکثر افراد است. یک کاسه بزرگ را با دو لیتر آب پر کنید. یک قاشق غذاخوری نمک معمولی اضافه کنید و آن را حل کنید (اگر حجم میوه ها و سبزیجات زیاد است، سینک آشپزخانه را تمیز کرده و پر از آب کنید). میوه ها و سبزیجات را به مدت نیم ساعت در این محلول قرار دهید. با برس یا دست میوه ها را تمیز کنید. بعد از شستن، اجازه دهید کامل خشک شوند. 

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات
نمک از دیرباز، ماده پرکاربردی برای ضدعفونی میوه و سبزی بوده است.

ضدعفونی کردن میوه و سبزی با هیدروژن پراکسید

یک لیوان هیدروژن پراکسید را با دو لیتر آب مخلوط کنید. میوه ها و سبزیجات را به مدت 15 دقیقه در این محلول بخیسانید. مقدار آب و هیدروژن پراکسید به حجم میوه و سبزی بستگی دارد، اما به هر حال این نسبت را رعایت کنید. در نهایت بعد از شستن میوه ها و سبزیجات، آن ها را خشک کنید. خشک کردن میوه و سبزی شسته شده برای جلوگیری از پوسیدگی اهمیت زیادی دارد. همچنین شستن دست ها به مدت 20 ثانیه قبل و بعد از تمیز کردن مواد غذایی، برای جلوگیری از آلودگی میوه ها و سبزیجات بسیار مهم است.

آیا برخی از میوه ها و سبزیجات بیش از بقیه به ضدعفونی نیاز دارند؟

این سوال وقتی اهمیت می یابد که نمی خواهید زمان زیادی را پای سینک، صرف ضدعفونی میوه ها کنید. در این صورت هوشمندانه عمل کنید. بر اساس اعلام متخصصان بهداشت جهانی، برخی از محصولات خوراکی بیشتر از بقیه به شست و شو و ضدعفونی نیاز دارند.
میوه ها و سبزیجاتی که بیشترین میزان آلودگی را دارند و موقع شستن و ضدعفونی باید بیشتر دقت کرد (به ترتیب): 
توت فرنگی، اسفناج، کلم پیچ، شلیل، سیب، انگور، هلو، گیلاس، گلابی، گوجه فرنگی، کرفس، سیب زمینی، فلفل تند.
میوه ها و سبزیجاتی که کمترین میزان آلودگی را دارند (به ترتیب):
آووکادو، ذرت شیرین، آناناس، پیاز، پاپایا، نخود شیرین (منجمد)، بادمجان، مارچوبه، گل کلم، طالبی، کلم بروکلی، قارچ، کلم، خربزه، کیوی.
البته در مورد همه این موارد باید اصول و دستورالعمل شست و شو را رعایت کرد. از دستورالعمل 30 ثانیه ای برای شستن هر یک از میوه ها و سبزیجات زیر آب، غافل نشوید. برس کشیدن میوه ها هم ضدعفونی را تکمیل می کند. 

روش صحیح ضدعفونی میوه و سبزیجات
قسمت های خارجی بعضی از سبزیجات مانند کاهو و کلم را می توان دور انداخت.

 

بیشتر بخوانید: کاربرد هیدروژن پراکسید چیست؟

هوشمندانه عمل کنید، استرس نداشته باشید

در آخر به این نکته مهم اشاره کنیم که طبق توصیه متخصصان بهداشت، وسواس زیادی برای ضدعفونی میوه ها و سبزیجات به خرج ندهیم. بهتر است دستورالعمل های تاییدشده را دنبال کنیم. اگر بخواهیم به شدت در مورد تک تک مواد غذایی که وارد خانه می شود، دغدغه زیادی داشته باشیم، کار را برای خود سخت کرده ایم. برای ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات همین نکات توصیه شده و مطمئن از سوی متخصصان بهداشت را رعایت کنید، کافی است.

اگر برای ضدعفونی مواد غذایی و انجام سایر کارهای منزل وقت و فرصت کافی ندارید و مشغله زیای خارج از منزل دارید که وقتی به خانه برمی گردید، می خواهید استراحت کنید، می توانید همه امور نظافتی منزل خود را به سرویک بسپارید.

FDA و FSIS

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا