خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنیسبک زندگی

عادت های اشتباه در شستن لباس ها

در شستن لباس به چه نکاتی دقت کنیم

عادت های اشتباه در شستن لباس ها

چه اشتباهاتی لباس یا ماشین لباسشویی را خراب می کند

عادت های اشتباه در شستن لباس ها

همه می دانیم که شست و شوی لباس ها کار زمان بری است. شستن لباس ها در ماشین لباسشویی، به صورت میانگین، در هر هفته دو ساعت و نیم از وقت شما را می گیرد. اگر در استفاده از ماشین لباسشویی و شستن لباس ها سهل انگاری کنیم و عادت های اشتباه در شستن لباس ها را کنار نگذاریم، به هزینه های روزمره زندگی خود اضافه می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مقاله عادت های اشتباه شستن لباس ها را مطرح کنیم و هزینه های بی جهت را کم و کمتر کنیم.

اگر می خواهید لوازم خانگی شما بیشتر عمر کند، عادت های اشتباه استفاده از لوازم خانگی را بخوانید.

عادت های اشتباه زیر را کنار بگذارید

بعضی از این اشتباهات در زمان شست و شوی لباس ها، پارچه لباس های شما را خراب می کنند، بقیه هم روی سلامت و زندگی شما تاثیر منفی خواهند گذاشت. قبل از اینکه لباس مورد علاقه شما خراب شود یا ماشین لباسشویی شما به تعمیر نیاز پیدا کند، ادامه این مقاله را بخوانید.

  1. شستن لباس های نو با آب داغ

همیشه لازم نیست لباس های تیره را از لباس های رنگی جدا کنید، به ویژه اگر از آب سرد استفاده می کنید. اما انداختن لباس های نو داخل لباسشویی، خواسته یا ناخواسته می تواند لباس موردعلاقه شما را خراب کند. اگر لباس های نو را، مخصوصاً اگر رنگی هستند، در آب داغ بشویید، به لباس های سفیدتان رنگ پس خواهند داد. لباس های رنگی جدیدتان را جدا از بقیه لباس ها بشویید. با این کار، دیگر لباس های سفید شما دچار لکه نخواهد شد.

عادت های اشتباه در شستن لباس ها

  1. ماشین لباسشویی را بیش از حد پر می کنید

 اگر می خواهید همه لباس های خود را با یک بار روشن کردن ماشین لباسشویی بشویید و در وقت خود صرفه جویی کنید، تاثیر منفی این کار را هم در نظر بگیرید. قطعاً کسی نمی خواهد ماشین لباسشویی اش که مهم ترین عضو لوازم خانگی است، از کار بیفتد. پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی نه تنها باعث می شود مواد پا کننده به طور یکنواخت در بین لباس ها پخش نشود، بلکه دیگ ماشین زودتر خراب خواهد شد و در آینده باید هزینه زیادی صرف تعمیر ماشین لباسشویی خود کنید.

  1. لباس هایی را که باید آویزان کنید، در خشک کن می اندازید

قطعاً راحت تر خواهد بود، اگر همه چیز را داخل خشک کن بیندازید. اما این کار هم در صف عادت های اشتباه قرار می گیرد. اگر برچسب های لباس شما توصیه می کند که حتما  خشک شوند، می توانید آن ها را آویزان کنید تا تغییر حالت ندهند. هر چرخه از مرحله خشک کردن ماشین لباسشویی، لباس دوست داشتنی شما را از ریخت و قیافه خواهد انداخت.

  1. یادتان می رود لباس ها را ماشین لباسشویی خارج کنید

وقتی کار ماشین لباسشویی با لباس هایتان تمام شد، فوراً آن ها از ماشین خارج کنید. کپک ها و باکتری ها محیط گرم و مرطوب را دوست دارند. اگر یادتان برود که لباس های خود را از ماشین در بیاورید و آویزان کنید، طولی نمی کشد که کپک ها لا به لای لباس های شما رشد می کنند. در این صورت، پارچه لباس های شما خراب می شوند. چون از بین بردن کپک روی لباس کار سختی است. برای اینکه ظاهر  لباس شما نو بماند و بوی بدی هم نگیرند، به محض پایان چرخه شست و شو، آن را با هر روشی که می خواهید خشک کنید.

عادت های اشتباه در شستن لباس ها

  1. لباس های لکه دار را جدا نمی کنید

اگر لکه ای روی لباس شما جا خوش کند، باید با لباس خود برای همیشه خداحافظی کنید. اما برای اینکه لباس محبوب خود را از دست ندهید، به لکه های روی لباس فرصت ندهید و فوراً دست به کار شوید. قبل از اینکه آن را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، لکه روی لباس را با مواد پاک کننده برطرف کنید.

  1. از مواد شوینده به اندازه استفاده نمی کنید

وقتی صحبت از مواد شوینده می شود، تصور می شود هرچه بیشتر از آن استفاده کنیم، لباس تمیز تر می شود. اگر نسبت مواد شوینده به آب، مقدار مشخصی نباشد، باقی مانده مواد شوینده در ماشین لباسشویی و در بافت لباس باقی می ماند. این اشتباه هم لباس ها را لکه دار می کند، هم اینکه حالت چسبندگی به لباس ها می دهد. اگر از مایع لباسشویی استفاده می کنید، با استفاده از پیمانه ای که روی در ظرف است، اندازه مشخصی را با توجه به حجم لباس های خود انتخاب کنید.

  1. بیش از حد از نرم کننده لباس استفاده می کنید

اگر بیش از حد از نرم کننده لباس استفاده می کنید، برخلاف تصور، لباس نرم تر نخواهد شد. مانند ماده شوینده لباس، استفاده از مقدار زیادی نرم کننده باعث می شود لباس های شما چسبناک و سفت شود.

  1. فیلتر خشک کن را تمیز نمی کنید

بعد از هر بار استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی، پرزهای لباس روی فیلتر خشک کن جا می مانند. طبق آمار این اشتباه در دراز مدت منجر به آتش سوزی خواهد شد.

  1. از مواد شوینده در زمان اشتباه استفاده می کنید

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، ابتدا ماشین لباسشویی را با آب پر کنید، سپس مواد شوینده خود را اضافه کنید و لباس های خود را داخل آن قرار دهید. اگر مواد شوینده را روی لباس ها بریزید، امکان دارد لباس های شما لکه دار شوند و به خوبی تمیز نشوند.

  1. لکه لباس را می سایید!

برخلاف آنچه که تصور می شود، ساییدن لکه لباس، راهی مطمئن برای از بین بردن سریع آن نیست! ساییدن لکه روی لباس، تاروپود لباس ها، به ویژه لباس های ظریف را از بین خواهد برد.  

  1. لباس های ظریف را جدا نمی کنید

اگر می خواهید از لباس های ظریف بیشتر استفاده کنید، کیسه ها یا کیف های مشبک بخرید. پارچه های توری، نازک و ظریف اگر با سایر لباس ها شسته شوند، احتمالاً پاره و نخ کش شده از ماشین لباسشویی خارج می شوند! حتی دور دیگ ماشین گیر می کنند و پاره می شوند. راه حل خوبی پیش پای شماست تا لباس های دوست داشتنی شما خراب نشوند. فقط آن ها را قبل از اینگه داخل ماشین بیندازید، در یک کیسه توری و مشبک قرار دهید.

  1. از مقدار زیادی ماده سفید کننده استفاده می کنید

استفاده بیش از حد از ماده سفید کننده لباس های سفید را سفیدتر نخواهد کرد. از آنجا که بیشتر مواد سفید کننده غلیظ هستند، استفاده مقدار زیادی از آن ها ضروری نیست. در واقع، اگر بیش از حد از مواد سفید کننده استفاده می کنید، نه تنها نرمی لباس های شما از از بین می رود، بلکه لباس های سفید، رنگ زردی هم می گیرند.

عادت های اشتباه در شستن لباس ها

  1. از چرخه شست و شوی نامناسب استفاده می کنید

کاتالوگ ماشین لباسشویی برای هر نوع لباسی چرخه شست و شوی خاصی پیشنهاد می دهد. چرخه ای که برای کفش های ورزشی کثیف مناسب است، لباس های ظریف شما را نابود می کند. از طرفی بعید است چرخه شست و شوی دستی بتواند لباس های کثیف را به خوبی تمیز کند. هر زمان که ممکن است، لباس های خود را مطابق با چرخه شست و شوی مورد نیاز جدا کنید.

  1. تمیز نکردن ماشین لباسشویی

تحقیقات نشان می دهد که باکتری های زیادی در ماشین لباسشویی زندگی می کنند که اگر به صورت منظم این دستگاه را تمیز نکنیم، سلامت افراد خانواده در طول زمان به خطر می افتد. رسوبات روی لباس های شما باقی می مانند. اگر می خواهید لباسی که می پوشید، جای خوبی برای رشد باکتری ها نباشد، نظافت ماشین لباسشویی را جدی بگیرید.

برای تمیز کردن ماشین لباسشویی خود، این مطلب را از دست ندهید: رفع بوی بد ماشین لباسشویی

bestlifeonline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا