خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

چگونه می توانید فیزیوتراپی زانو در منزل را انجام دهید؟

بدون درد راه رفتن نعمتی است که تا وقتی آن را از دست نداده ایم متوجهش نمی شویم. زانودرد یکی از عواملی است که راه رفتن را دچار مشکل می کند و مزمن شدن آن ممکن است زندگی افراد را مختل کند. اگر دچار زانودرد هستید، حرکات فیزیوتراپی زانو در منزل درد شما را تسکین می دهد. ما در این مقاله بهترین روش فیزیوتراپی زانو، هزینه فیزیوتراپی و روش های فیزیوتراپی را بررسی کرده ایم و در پایان چند حرکت را توضیح داده ایم تا با انجام منظم آن ها از زانودرد خلاصی یابید.

محل زانو درد و نوع فیزیوتراپی زانو

محل زانو درد و نوع فیزیوتراپی زانو

دانستن محل درد زانو برای انجام فیزیوتراپی در منزل مهم است. حتما به یاد داشته باشید که اگر علائم شما شدید هستند یا بیش از چند هفته است که ادامه دارند، به یک پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید. محل های درد زانو به طور کلی عبارتند از:

  • درد در جلوی زانو: اگر در قسمت جلوی زانو احساس درد می کنید، ممکن است کاسه زانو ملتهب و دردناک شده باشد. درد در این قسمت معمولا خم کردن زانو، بالا و پایین رفتن از پله ها و دویدن را دچار مشکل می کند.
  • درد در قسمت داخلی زانو: اگر در این قسمت درد دارید، احتمالا مینیسک داخلی یا رباط داخل زانو آسیب دیده است. این قسمت معمولا در هنگام انجام ورزش آسیب می بیند. البته گاهی اوقات این ناحیه به دلیل ساییدگی یا آرتروز درد می گیرد.
  • درد در قسمت بیرونی زانو: درد در این قسمت ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. شاید در حین انجام فعالیت ورزشی آسیب ببیند. شاید به دلیل ITB یا سندرم باند ایلیوتیبیال باشد. ITB یک نوار ضخیم از بافت در قسمت بیرونی لگن تا جلوی زانو است. همچنین در قسمت بیرونی زانو یکی از سه تاندون همسترینگ قرار دارد و فشار به این تاندون باعث زانودرد می شود و به انجام فیزیوتراپی زانو در منزل احتیاج پیدا می کنید.
  • درد در پشت زانو: درد در پشت زانو بسیار نادر است. یکی از تاندون های همسترینگ در این ناحیه قرار دارد و کشیدگی آن باعث زانودرد می شود. کیست بیکر نیز یکی دیگر از علت های زانودرد است. این تورم غیرطبیعی مفصل زانو فضایی را در پشت زانو اشغال می کند و با خم شدن زانو درد آن ناحیه تشدید می شود.

بهترین روش فیزیوتراپی زانو

بهترین روش فیزیوتراپی زانو

روش های زیادی برای انجام فیزیوتراپی وجود دارند که شما می توانید برای درمان زانودرد خود از آن روش ها استفاده کنید. این روش های فیزیوتراپی به میزان درد و جراحت و ناحیه آسیب دیده در زانو بستگی دارد. به همین دلیل نمی توان برای درمان درد زانو یک نسخه کلی صادر کرد. انواع درد زانو عبارتند از:

  • زانودرد حاد: معمولا شدید ترین نوع درد زانو است و 1 تا 7 روز پس از آسیب ادامه دارد. در این مدت باید به زانوی خود استراحت دهید و اجازه دهید قسمت های آسیب دیده به مرور زمان بهبود یابند.
  • زانودرد معمولی: این درد 2 تا 6 هفته پس از آسیب به وجود می آید و بهتر است در این زمان زانوان را به صورت ملایم حرکت دهید تا قوت و توان به زانو های شما برگردد.
  • زانودرد مزمن: دردی که بیش از دو یا سه ماه طول می کشد و پزشک باید این نوع درد را ارزیابی و درمان کند.

فیزیوتراپیست بعد از انجام معاینات و پیدا کردن علت زانودرد، درمان شما را شروع می کند. فعال بودن شما در هنگام انجام حرکات، برای بهبود حرکت زانو و تقویت آن بسیار مهم است. ممکن است فیزیوتراپیست از شما بخواهد که فیزیوتراپی زانو در منزل را انجام دهید. ما بعضی از این حرکات را در ادامه مقاله توضیح داده ایم. فیزیوتراپیست بسته به نوع درد شما ممکن است از روش های زیر برای بهبود زانودرد استفاده کند:

  • تحریک الکتریکی
  • سرمادرمانی یا گرمادرمانی
  • فیزیوتراپی اولتراسوند
  • ماساژ
  • لیزر درمانی

تمرینات فیزیوتراپی زانو در منزل

تمرینات فیزیوتراپی زانو در منزل

5 تمرین زانو زیر تمریناتی هستند که شما می توانید در هنگام فیزیوتراپی در منزل انجام دهید. این حرکات باعث تقویت عضلات زانو، بهبود تعادل و بهبود حرکت زانو می شود:

  1. بلند کردن پا ها به صورت مستقیم

بالا بردن پا ها به صورت مستقیم و صاف عضلات سر ران شما را تقویت می کند و باعث بهبود زانوی شما می شود. اگر در حال حاضر زانودرد دارید، به پشت روی تشک دراز بکشید. یک زانو را خم کنید و همان پا را روی زمین نگه دارید. پای دیگر را صاف کنید و آن را تا زانوی خم شده بالا ببرید. مطمئن شوید که لگن و عضلات شکم شما ثابت باشند. این حرکت را تا جایی که می توانید برای هر پا تکرار کنید. میزان تکرار را فیزیوتراپیست باید تعیین کند.

  1. حرکت پل

در حالی که روی زمین دراز کشیده اید، هر دو زانوی خود را خم کنید و پا های خود را به اندازه عرض باسن از هم باز کنید. حال باسن خود را تا جایی که ممکن است بالا ببرید و یک حالت پل مانند ایجاد کنید. برای مدت کوتاهی باسن خود را پایین بیاورید و هر چند بار که فیزیوتراپیست شما توصیه کرده است، این حرکت را انجام دهید.

  1. بالا بردن پا در حالت خوابیده به روی شکم

روی شکم دراز بکشید و پا های خود را صاف نگه دارید. باسن را منقبض کنید و یک پا را بالا ببرید و این وضعیت را برای 3 تا 5 ثانیه حفظ کنید. حدود 10 بار این کار را در هر طرف انجام دهید.

  1. اسکات با دیوار

این تمرین در هنگام انجام فیزیوتراپی زانو در منزل انجام می شود. قبل از انجام این تمرین از فیزیوتراپیست خود بخواهید که این حرکت را به شما آموزش دهد. پشت به دیوار بایستید و پا های خود را به اندازه عرض شانه باز کنید. زانو های خود را به آرامی خم کنید و پشت خود را به دیوار بچسبانید. زانوی خود را تا جایی خم کنید که پا های شما موازی زمین شود. سعی کنید 5 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید و بعد به حالت ایستاده دربیایید.

  1. حرکت پله یا استپ آپ

برای انجام این حرکت می توانید بر روی پله بایستید یا از یک صندلی ثابت استفاده کنید. بر روی پله یا صندلی بروید. یک پای خود را بر روی صندلی نگه دارید و با پای دیگر خود پایین بیایید. تعداد انجام این حرکت نیز به توصیه های فیزیوتراپیست بستگی دارد.

فیزیوتراپی برای خم شدن زانو

فیزیوتراپی برای خم شدن زانو

خم شدن زانو باعث می شود نتوانید زانوی خود را خم کنید. برای درمان این بیماری به فیزیوتراپی زانو در منزل یا کلینیک نیاز دارید. کسانی که به این بیماری مبتلا هستند با زانوی خمیده راه می روند. بسته به علت و شدت ناهنجاری، روش فیزیوتراپی تفاوت پیدا می کند. یکی از روش هایی که به صاف کردن زانو کمک می کند، استفاده از دستگاهی به نام اکستنشن است. اهداف فیزیوتراپی برای خم شدن زانو شامل موارد زیر می شود:

  • فعال سازی همسترینگ و عضلات چهارسر ران
  • تحرک کشکک زانو
  • تحرک مفصل ران و مچ پا
  • آموزش راه رفتن به حالت عادی

یکی از کار هایی که باید برای درمان خم شدن زانو انجام دهید، انجام فیزیوتراپی زانو در منزل است. بیماران باید حرکاتی را در خانه و با کمک یکی از اعضای خانواده انجام دهند. بیمار باید روی یک سطح سفت و صاف بنشیند یا دراز بکشد و از دیگران بخواهد که زانو را محکم فشار دهد تا صاف شود. این کار سخت است و درد دارد؛ اما باید روزانه 10 تا 20 دقیقه انجام شود.

فیزیوتراپی خم شدن زانو شامل انجام حرکات زیر می شود:

  • فشار دادن زانو با دست
  • کشش طولانی مدت زانو با استفاده از میز های شیبدار
  • کشش طولانی مدت زانو با استفاده از قرار دادن وزنه روی استخوان ران دیستال

درمان های دیگر عبارتند از:

  • ارتز (orthoses)
  • بریسینگ (bracing)
  • کستینگ (casting)
  • بستن آتل
  • جراحی برای برداشتن بخشی از استخوان و افزایش طول همسترینگ

هزینه فیزیوتراپی زانو

هزینه فیزیوتراپی زانو

هزینه فیزیوتراپی زانو به عوامل زیادی مانند دولتی یا خصوصی بودن مرکز فیزیوتراپی، نوع درمان، مقدار آسیب دیدگی، تعداد ناحیه های آسیب دیده و … بستگی دارد. به طور کلی تعرفه فیزیوتراپی در بخش خصوصی در هر جلسه حدودا 130 هزار تومان تا 300 هزار تومان تعیین شده است. هزینه فیزیوتراپی با بیمه حدودا یک سوم این مبالغ است. تعرفه فیزیوتراپی زانو در منزل نیز حداقل 500 هزار تومان و حداکثر 750 هزار تومان است. ماساژ هر بیست دقیقه 42 هزار تومان، آب درمانی 200 هزار تومان، لیزر پر توان 245 هزار تومان، مگنت تراپی 155 هزار تومان و شاک ویو 300 هزار تومان هزینه دارند.

فیزیوتراپی زانو با دستگاه

فیزیوتراپی زانو با دستگاه

گاهی اوقات لازم است فیزیوتراپی با دستگاه انجام شود تا بیماری زانودرد به طور کامل انجام شود. فیزیوتراپی هایی که با دستگاه انجام می شوند عبارتند از:

  • لیزر درمانی: لیزر درمانی با سطح پایین پوست را نمی سوزاند و به آن آسیبی نمی رساند. در این روش درمانی لیزر به عمق مفصل زانو نفوذ می کند و باعث ایجاد تغییرات شیمیایی می شود. بر اثر این تغییرات زانو بهبود پیدا می کند و سلول ها مجددا رشد می کنند. این روش فیزیوتراپی برای مدیریت درد و التهاب بسیار مناسب است.
  • تحریک الکتریکی: تحریک الکتریکی می تواند در خانه انجام شود و به همین دلیل یکی از روش های فیزیوتراپی در منزل است. تحقیقات نشان می دهند که یک برنامه 12 هفته ای تحریک الکتریکی عصبی عضلانی (NMES) برای کاهش درد و بهبود عملکرد زانو موثر است. در این روش دستگاه های تحریک الکتریکی خانگی و قابل حمل به برنامه های تلفن همراه متصل می شوند و تکانه های الکتریکی را از طریق الکترود هایی که به پوست زانو چسبیده اند منتقل می کنند. این تکانه ها باعث انقباض غیرارادی زانو ها می شوند و درد زانو را بهتر می کنند.
  • گرما درمانی: گرما درمانی با پد های حرارتی در درمان زانودرد موثر است. این دستگاه های حرارتی جریان خون را در ناحیه زانو بهبود می دهند و درد را تسکین می بخشند. هنگامی که پد حرارتی را بر روی زانو می گذارید، گیرنده های گرما در بدن شما، سیگنال های درد ارسال شده به مغز را مسدود می کنند و درد را کم می کنند. بطری و کیسه های آب گرم کاربردی نیستند و پد های حرارتی الکتریکی بهترین گزینه برای گرما درمانی هستند. شما می توانید از این پد های حرارتی برای فیزیوتراپی زانو در منزل استفاده کنید.
  • فیزیوتراپی اولتراسوند: در این روش، دستگاه اولتراسوند با دریافت بار الکتریکی، امواج اولتراسونیک تولید می کند. این امواج صوتی با فرکانس بالا، ارتعاشاتی ایجاد می کنند. ارتعاشات از پوست عبور می کنند، به بافت های عمیق تر نفوذ می کنند و گرمای قابل توجهی تولید می کنند. این حرارت در درمان زانو موثر است.

روش هایی مانند گرما درمانی و سرما درمانی، تحریک الکتریکی، لیزر درمانی و … برای بهبود درد زانو بسیار موثر هستند. انجام هر روش فیزیوتراپی به نظر پزشک متخصص شما بستگی دارد. ما در این مقاله روش های رایج فیزیوتراپی و هزینه انجام آن را بررسی کردیم. همچنین روش های درمان خم شدن زانو را توضیح دادیم. در پایان نیز چند حرکت برای انجام فیزیوتراپی زانو در منزل پیشنهاد دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا