خدمات مراقبتی و پرستاری
سبک زندگی

از بین بردن بوی بد کفش

روش های خانگی برای از بین بردن بوی کفش

از بین بردن بوی بد کفش

غدد تعریق بیش از هر جای دیگر از بدن، در پاها وجود دارد. با تعریق پا در کفش باکتری ها ایجاد می شوند. این باکتری ها از عرق تغذیه می کنند و بوی تند و آزاردهنده تولید می کنند. به عبارتی، رطوبتی که در اثر عرق کردن پا در کفش به وجود می آید، یکی از دلایل رایج بوی بد کفش است.
خوشبختانه راه حل های زیادی برای از بین بردن بوی بد کفش در وجود دارد؛ کافی است سری به وسایل کاربردی خانه بزنید.

از بین بردن بوی بد کفش

راه های جلوگیری از بوی بد کفش

راحت ترین راه این است که می توانید کفش مورد علاقه خود را یک روز در میان بپوشید. با این کار به کفشتان فرصت می دهید که از شر رطوبت خلاص شده و کاملا خشک شود. همین اقدام پیشگیرانه امکان تجمع باکتری را کاهش می دهد.
در ادامه با ما همراه باشید تا به چند نکته ساده و کاربردی اشاره کنیم. اگر این چند نکته را رعایت کنید، نتیجه شگفت آورشان را خواهید دید.

رعایت روتین روزانه پا

• روتین روزانه برای پاهایتان در نظر بگیرید. روتین های پوستی فقط برای صورت نیست. شما می توانید با توجه به چند نکته جزیی، جلوی بوی بد کفشتان را بگیرید. پاهای خود را هر روز بشویید. از سنگ پا برای لایه برداری استفاده کنید تا پوست های مرده جدا شوند. پاشنه پا معمولا دچار پینه می شود، دقیقا جایی که باکتری ها علاقه زیادی به پنهان شدن در آنجا دارند. پس از شستن پاها، مقداری لوسیون ضد باکتری هم به پایتان بزنید.

از بین بردن بوی بد کفش

• بوی بد کفش ممکن است ناشی از قارچ باشد. عفونت قارچی که در پاها ایجاد می شوند، زمینه را برای ایجاد بوی بد در کفش آماده می کنند. درمان آن کمک زیادی به کاهش بوی پا و کفش خواهد کرد.

پوشیدن جوراب های مناسب و عوض کردن روزانه آن ها

• جوراب های ضد تعریق بپوشید. پوشیدن جوراب باکیفیت و عوض کردن آن ها به صورت مرتب در نتیجه کار بسیار موثر خواهد بود. شاید بعضی روزها دوست نداشته باشید جوراب بپوشید، ولی به یاد داشته باشید که هر روز پاهایتان را بشویید و در پایان روز داخل کفشتان دستمال ضدباکتری یا چای کیسه ای قرار دهید.

روش های از بین بردن بوی بد کفش

حالا که با چند مورد از کارهای پیش گیرانه آشنا شدیم، سراغ چند نکته برای خلاص شدن از شر بوی بد کفش برویم. اگر کفشمان بو گرفت چه روش هایی کارساز هستند؟ در ادامه به روش های ساده و دم دستی می پردازیم که به شما کمک می کند بوی بد کفش را از بین ببرید. روش ها متنوع هستند. اما اینکه اول کدام روش را امتحان کنیم، به میزان بوی بد کفش بستگی دارد.
اگر بوی شدیدی از کفشتان به مشام نمی رسد، روش های زیر را امتحان کنید:

چای کیسه ای

چند عدد چای کیسه ای را داخل کفش خود قرار دهید و یک شب اجازه دهید تا چای کیسه ای رطوبت کفش را کاملا جذب کرده و آن را خشک کند.

از بین بردن بوی بد کفش
تراشه های چوب

اگر در خانه، چند تکه از تراشه های چوب دارید، آن ها را در جوراب کاملا تمیز زنانه بریزید. انتهای جوراب را گره زده و به مدت یک شب داخل کفش خود قرار دهید.

جوش شیرین

پر واضح است که جوش شیرین در از بین بردن انواع بوها دستی بر آتش دارد. اگر هم حیوان خانگی دارید، پودر معطری که برای بستر آن استفاده می کنید هم به کارتان می آید. می توانید پودر یا جوش شیرین را مستقیماً داخل کفش خود بریزید و یک شب زمان بدهید، اما پس از آن باید آن را تمیز کنید (اگر این کار را نکنید، بعدا که پایتان در کفش عرق کند، وضعیت بغرنجی پیش خواهد). پیشنهاد می شود مقداری از جوش شیرین را در جوراب زنانه تمیزی ریخته و با بستن جوراب آن را داخل کفش خود فرو کنید. منافذ جوراب باعث می شوند جوش شیرین کار خود را به خوبی انجام دهد. فقط در رابطه با کفش جیر و چرم زیاده روی نکنید، زیرا در صورت استفاده زیاد باعث خشک شدن این مواد داخل کفش می شود.

از بین بردن بوی بد کفش

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن مایکرویو

کاغذ مچاله شده

معمولا روزنامه ها و کاغذهای باطله را دور نمی اندازیم تا برای پاک کردن شیشه یا بسته بندی از آن ها استفاده کنیم. کاربرد از بین بردن بوی بد کفش را هم به قابلیت های روزنامه و کاغذ باطله اضافه کنید. آن را مچاله کنید و داخل کفش خود قرار دهید. روزنامه با جذب رطوبت اضافی، خیلی سریع کفش های شما را خشک می کند.

از بین بردن بوی بد کفش
اگر بوی بد کفش در حد متوسط است، می توانید سراغ مواد و راه حل های زیر بروید:

پودر بچه

پودر بچه را داخل کفش ریخته و کفش را در یک زیپ پلاست قرار دهید، به طوری که کاملا کیپ شود. آن را داخل فریزر یخچال بگذارید. سرمای فریزر به از بین رفتن باکتری ها کمک می کند، پودر بچه هم رطوبت کفش را از جذب می کند.

از بین بردن بوی بد کفش

پوست لیمو

چند لیمو یا سایر مرکبات در دسترس را پوست گرفته و پوست هایش را داخل کفش قرار دهید. یک شب صبر کنید تا نتیجه را ببینید. لیمو در از بین بردن بوی بد کفش تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت.

پنبه های آغشته به الکل

چند تکه پنبه گوله کرده و در الکل فرو کنید تا کاملا آغشته به الکل شود. سپس پنبه ها را داخل کفش خود بگذارید. طبق معمول یک شب زمان بدهید تا کفشتان ضدعفونی شود. شاید کفشتان بوی الکل بگیرید، اما در عوض باکتری هایش از بین خواهند رفت.
ممکن است بوی کفش به حدی غیر قابل تحمل باشد که این روش ها موثر واقع نشوند. نگران نباشید، همیشه روش بهتری وجود دارد.

شستن کفش با ماشین لباسشویی

کفش را داخل یک کیسه پارچه ای گذاشته و با چند حوله همرنگ کفش داخل ماشین لباسشویی بیندازید. این کار از آسیب به کفش و ماشین لباسشویی جلوگیری می کند. بعد از شست و شو، کفش را در جایی قرار دهید تا کاملا خشک شود. نور آفتاب گزینه خوبی است. نور خورشید به صورت طبیعی باعث از بین رفتن باکتری ها خواهد شد. در واقع یک روش مستقل و فوق العاده آسان است. به این نکته توجه داشته باشید که کفش هایی از جنس جیر و چرم را به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار ندهید.

از بین بردن بوی بد کفش

قرص های ضد عفونی کننده

برای اینکه تیر آخر را به هدف بزنید، قرص ضدعفونی کننده از داروخانه ها تهیه کنید. کفش را در سطل پر از آب بیندازید و چند عدد قرص را به آن اضافه کنید. 10 دقیقه صبر کنید تا باکتری ها کاملا نابود شوند.

اسپری خانگی تهیه کنید

کفش های جیر و چرم را نمی توان با ماشین لباسشویی شست. برای این نوع از کفش ها، با چند ماده ساده و ازران یک اسپری خانگی تهیه کنید. البته از بازار هم اسپری مخصوص کفش می توان خرید. اما اینجا روش ارزانی سراغ داریم؛ نصف لیوان آب و نصف لیوان سرکه را ترکیب کنید و 5 قطره روغن درخت چای برای کسب نتیجه بهتر به آن اضافه کنید. این ترکیب را داخل کفش اسپری کنید که برای پیشگیری از ایجاد بود بد در کفش هم راه گشا است.

شستن کفی های کفش

کفی ها را بشویید. برخی از کفی ها قابل شستشو در ماشین هستند. شستن آن ها هر 2-4 هفته، می تواند در تمیز و خوشبو بودن کفش ما موثر باشد. برای خلاصی از بوی بد، کفی ها را چند ساعت در محلول آب و سرکه قرار دهید و سپس در مقابل آفتاب خشک کنید.

اگر مشکلی در امور نظافت منزل دارید و نمی خواهید وقت خود را برای رفع آن صرف کنید، آن را به اپلیکیشن سرویک بسپارید. با نصب سرویک، از خدمات باکیفیت، در زمانی کوتاه بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا