خدمات مراقبتی و پرستاری
سبک زندگی

چگونه قابلمه سوخته را تمیز کنیم؟

تمیز کردن قابلمه سوخته با روش های آسان و خانگی

حتی ماهرترین آشپزها و بهترین خانه دارها هم قابلمه سوزانده اند! قابلمه های گران قیمت هم ممکن است بسوزند! برای همه ما پیش آمده که مشغول آشپزی هستیم، حواسمان به خاطر کودکمان یا یک تماس تلفنی طولانی و هر چیز دیگری پرت می شود. در نهایت با صحنه دردناکی به نام قابلمه سوخته رو به رو می شویم. تمیز کردن و شستن قابلمه همیشه یک کار چالشی بوده حالا وقتی که روی گاز بسوزد و سیاه شود، چه باید کرد؟ روش های آسان تمیز کردن قابلمه سوخته در ادامه کار قابلمه سوخته را یکسره خواهد کرد.

قبل از اینکه بخواهید هر یک از روش های پیشنهادی را روی قابلمه خود امتحان کنید، ابتدا به جنس قابلمه توجه کنید. اگر جنس قابلمه روحی، آلومینیوم، استیل و… است، حتماً از با روش های ملایم تر شروع به تمیز کردن قابلمه کنید، اگر جواب نداد، روش های قوی تر را پیاده کنید. راستی، برای قابلمه های نچسب این راهکارها را امتحان نکنید.

تمیز کردن قابلمه سوخته با حرارت

اگر قابلمه از جنس استیل یا لعابی است، آن را روی شعله گاز بگذارید. وقتی به اندازه کافی داغ شد، مقداری آب در قابلمه بریزید. سپس منتظر باشید تا آب به جوش آید. می توانید مقداری مایع ظرف شویی یا جوش شیرین هم به آب اضافه کنید. حالا می توانید با یک قاشق چوبی یا کفگیر پلاستیکی نسوز به جان سوختگی های کف و اطراف قابلمه بیفتید، همزمان که آب داغ سوختگی ها را شل می کند و به جدا شدن لکه های سوختگی کمک می کند.

با قرص ماشین لباسشویی قابلمه را تمیز کنید

قرص ماشین لباسشویی فقط به درد ماشین های لباسشویی نمی خورد، می توانید به صورت دستی برای تمیز کردن قابلمه سوخته از آن استفاده کنید. مقدار کمی آب کف قابلمه سوخته بریزید و قابلمه را روی حرارت کم اجاق گاز قرار دهید. وقتی قابلمه کمی گرم شد، آن را از روی گاز بردارید و با قرص ماشین ظرفشویی قابلمه را تمیز کنید. در آخر قابلمه را با آب داغ و شوینده ظروف بشویید.

جادوی ورق خشک کن در تمیز کردن قابلمه

ورقِ خشک کن کاربردهای زیادی دارد، معمولاً از آن برای نرم کردن لباس در ماشین لباسشویی استفاده می شود. ورق خشک کن در آب گرم حل می شود و می توان از آن برای از بین بردن سوختگی قابلمه و یا حتی برای پاک کردن سوختگی کف اتوبخار هم استفاده کرد. این ترفند بسیار ساده است؛ قابلمه را با آب داغ پر کنید سپس یک ورق خشک کن را در کف قابلمه قرار دهید تا کامل در آب ته نشین شود. چند ساعت زمان بگذارید تا ورق خشک کن کارش را انجام دهد و سوختگی ها را از قابلمه جدا کند.

تمیز کردن قابلمه سوخته
ورق خشک کن کاربردهای زیادی دارد و می توان با آن قابلمه سوخته را تمیز کرد و برق انداخت.

این مطلب را از دست ندهید! برای پاک کردن لکه زردچوبه چه کار کنیم؟

از خواص تمیزکنندگی لیمو کمک بگیرید

به نظر شما کاری تو نظافت خونه هست که لیمو نتواند انجامش بده؟! لیمو در سری ترفندهای خانگی یکی از نقش های اصلی را دارد. خاصیت اسیدی لیمو اکثر سطوح و ظروف را برق می اندازد. لیمو را برش دهید و با آن، کف و اطراف قابلمه را بسایید. سپس تکه های لیمو را به همراه مقداری آب در قابلمه بریزید و آن را روی گاز بجوشانید.

فویل آلومینیومی و قابلمه سوخته

مقدار نسبتاً زیادی جوش شیرین روی قسمت های سوخته قابلمه بپاشید و مقداری آب هم به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به دست آید. برای تمیز کردن قابلمه سوخته، فویل آلومینیومی را خرد کنید و آن را گوله کرده و سپس شروع به ساییدن داخل قابلمه کنید تا تکه های سوخته غذا از قابلمه جدا شود.

سخن پایانی

شستن قابلمه ها همیشه سخت ترین کار موقع ظرف شستن است که حتی سعی می کنیم از آن طفره برویم! حالا تصور کنید که با قابلمه سوخته رو به رو هستید! این کابوس آشپزی است اما نگران نباشید، روش هایی را که در این مطلب معرفی کردیم، امتحان کنید. با ترفندهای خانه داری بدون اینکه زحمت زیادی بکشید قابلمه سوخته را مثل روز اول تمیز می کنید. 

نظافت منزل خواستی، سِرویک هست

 

منبع: thekitchn

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا