خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

چکاپ کامل در منزل؛ نحوه انجام و فواید آن

همه انسان ها با افزایش سن نگران سلامتی خود می شوند. سلامتی و تندرستی همیشه اولویت بالایی دارند؛ به همین دلیل لازم است که معاینه سالانه خود را جدی بگیرید و به طور منظم برای آن برنامه ریزی کنید. شما همچنین می توانید چکاپ کامل در منزل را با انتخاب پزشک و کادر درمانی مورد نظر خود و با آسودگی کامل انجام دهید. از مزایای چکاپ کامل در منزل می توان به دوری از شلوغی، سریع تر شدن فرایند معاینه و قرار نگرفتن در صف های طولانی بیمارستان ها اشاره کرد. ما در این مقاله اهمیت و مزایای چکاپ در منزل را بررسی کردیم و آزمایش هایی را که باید در هنگام چکاپ انجام دهید معرفی کردیم.

چرا چکاپ سالانه اهمیت بالایی دارد؟

چکاپ کامل در منزل؛ نحوه انجام و فواید آن

چکاپ سلامتی به صورت سالانه برای افراد در تمامی سنین توصیه می شود. پزشکان با آگاهی از نتیجه چکاپ، بیماری ها و مشکلات مختلف را تشخیص می دهند و پیش از شدید شدن بیماری آن را درمان می کنند. همچنین در صورت بروز بیماری با تشخیص مشکل در مراحل اولیه درمان را شروع کنند و از پیشرفت آن جلوگیری می کنند. مهم است به این نکته توجه داشته باشید که پزشک فقط یک بار در سال شما را معاینه نمی کند و باید چند بار در سال نزد او بروید. این بررسی ها هر گونه مشکل احتمالی را هشدار می دهند و این به این معناست که باید چکاپ سلامت جسمی و روانی خود را به طور منظم انجام دهید. شما می توانید به طور سالانه چکاپ کامل در منزل را به راحتی انجام دهید و از سلامتی خود مطمئن شوید.

مناسب ترین زمان برای شروع چکاپ سالانه چه زمانی است؟

چکاپ کامل در منزل؛ نحوه انجام و فواید آن

چکاپ سالانه به شما اطمینان می دهد که بدنتان در سلامت کامل است و می تواند به درستی تمام کار هایی که می خواهید را انجام دهد. حتی زمانی که در سنین نوجوانی هستید هم لازم است چکاپ سالانه را انجام دهید. پزشک اصلی یا پزشک خانواده بعد از چکاپ کامل در منزل به شما توصیه خواهد کرد که به طور سالانه و مرتب ارزیابی سالانه سلامتی را انجام دهید. علاوه بر این افراد بالای 40 سال باید حتما هر سال این ارزیابی را انجام دهند؛ چراکه این افراد در معرض خطر حملات قلبی یا دیابت هستند و با بالا رفتن سن باید مراقب سلامتی خود باشند و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

اقدامات لازم قبل از انجام چکاپ سالانه سلامتی

چکاپ کامل در منزل؛ نحوه انجام و فواید آن

برای استفاده حداکثری از چکاپ کامل سالانه برای بررسی سلامتی خود، لازم است به نکاتی که در ادامه خواهیم گفت توجه داشته باشید:

  • برای انجام چکاپ کامل سالانه به هیچ عنوان عجله نکنید. لازم است حداقل از یک ماه قبل برای این کار برنامه ریزی کنید. شما همچنین می توانید چکاپ کامل در منزل را با هماهنگی با پزشک خود و در زمانی مناسب و بدون عجله انجام دهید.
  • سوابق بیماری ها و مشکلات قبلی خود را بررسی کنید.
  • برای درک بهتر و کمک به بهتر شدن فرایند تمام علائمی را که بعد از چکاپ سال قبل شما را اذیت کرده اند، ثبت کنید.
  • سوابق بیماری ها و مشکلات ارثی و خانوادگی خود را بررسی کنید.

انواع معاینات پزشکی

چکاپ کامل در منزل؛ نحوه انجام و فواید آن

موارد خیلی کمی هستند که با افزایش سن شما تغییر می کنند. در ادامه به بعضی از معاینات و آزمایش هایی که بعد از 18 سالگی باید انجام دهید، اشاره خواهیم کرد:

  1. بررسی سلامت فیزیکی بدن: پزشک شما در چکاپ کامل در منزل ابتدا به بررسی فشار خون و ضربان قلب می پردازد و به صدای ریه ها و قلب شما گوش می دهد. همچنین پزشک یک معاینه ساده از وضعیت سر و گردن، شکم، گوش ها، چشم ها، گلو و پوست شما انجام می دهد.
  2. تست پاپ اسمیر: تست پاپ اسمیر وجود هر نوع سلول غیر عادی را در رحم که ممکن است باعث ایجاد سلول های سرطانی شود، بررسی می کند.
  3. معاینه لگن: این معاینه مربوط به بانوان است و به بررسی مشکلات سیستم تناسلی همچون کیست تخمدان یا بیماری التهاب لگن (PID)، می پردازد.
  4. ماموگرافی: ماموگرافی یک تصویربرداری اشعه ایکس از پستان است که به تشخیص سرطان سینه کمک می کند و با تشخیص زودهنگام این بیماری به راحتی درمان می شود. این تصویربرداری با بررسی لایه های بافتی سینه این مشکلات را تشخیص می دهد. سرطان سینه معمولا علائم آشکاری ندارد ولی می تواند زندگی شما را تهدید کند. به همین دلیل لازم است که آزمایش های مربوط به سرطان سینه را جدی بگیرید. تقریبا از هر 8 زن، یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود. توصیه می شود آزمایش تشخیص سرطان سینه را بین 47 تا 73 سالگی باید انجام دهید.
  5. اسکن سنجش تراکم استخوان: تست تراکم استخوان که به آن تست مواد معدنی استخوان یا BMD نیز گفته می شود، میزان استحکام استخوان ها را ارزیابی می کند.
  6. تست قلب و ریه ها: این تست ها به منظور ارزیابی عملکرد قلب و ریه ها انجام می شود.
  7. معاینه پروستات: این معاینه معمولا شامل معاینه رکتال دیجیتال (DRE) و تست مخصوص آنتی ژن شاخص پروستات (PSA) برای مردان می شود.
  8. اندازه گیری فشار خون: یکی دیگر از آزمایش های مهم چکاپ کامل در منزل، اندازه گیری فشار خون است. فشار خون بالا قلب شما را ضعیف می کند، به دیواره رگ های شما آسیب می رساند و خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری های کلیوی را بیشتر می کند. حدود 30 درصد از افراد سالمند فشار خون بالایی دارند و بسیاری از آن ها از این موضوع آگاه نیستند؛ زیرا فشار خون بالا می تواند هیچ علامتی نداشته باشد. اگر فشار خون شما بالا باشد، ممکن است پزشک برای بررسی عملکرد کلیه ها آزمایش خون تجویز کند و خطر ابتلا به دیابت را بررسی کند. فشار خون بالا با تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو درمان می شود.
  9. آزمایش چربی: کلسترول و تری گلیسیرید دو موردی هستند که باید در آزمایش چربی بررسی شوند. سطح بالای کلسترول خطرناک است و جمع شدن آن در رگ های قلبی خطر حمله قلبی یا سکته را بیشتر می کند. کلسترول بالا هم علامت خاصی ندارد؛ به همین دلیل باید سالانه یک آزمایش کلی بدهید تا مطمئن شوید چربی خونتان بالا نیست. اگر کلسترول بالایی دارید، با تغییر رژیم غذایی، کاهش وزن، ورزش منظم و مصرف دارو، این بیماری را درمان می کنید.
  10. بررسی پوست: خال های پوستی یکی از نشانه های اولیه سرطان پوست است. بیشتر این خال های پوستی بی ضرر هستند؛ اما گاهی اوقات می توانند به نوع نادری از سرطان پوست به نام ملانوم بدخیم تبدیل شوند. اگر رنگ، اندازه یا شکل خال تغییر کرد، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده، محاسبه شاخص توده بدنی (BMI)، اندازه گیری قد و وزن، اندازه گیری دور کمر و غیره از دیگر مواردی هستند که پزشک در چکاپ کامل در منزل بررسی می کند.

باید ها و نباید هایی که لازم است در چکاپ کامل در منزل در نظر بگیرید.

چکاپ کامل در منزل؛ نحوه انجام و فواید آن

باید ها:

  • با نوشتن تمام علائم، سوالات و نگرانی ها، خودتان را برای ملاقات با پزشک آماده کنید.
  • یک لیست از تمام دارو هایی که در حال حاضر مصرف می کنید تهیه کنید.
  • مطمئن شوید که تمام اطلاعات مرتبط با بیمه را به همراه داشته باشید.
  • هر سوالی را که بعد از ملاقات با پزشک برایتان مطرح می شود، یادداشت کنید تا زمانی که پزشک برای بررسی نتایج آزمایش تماس می گیرد، آن ها را به یاد آورید.

نباید ها:

  • قبل از ملاقات با پزشک غذای سنگین نخورید. با معده خالی و یا با یک وعده صبحانه یا ناهار سبک به ملاقات پزشک بروید.
  • چند ساعت قبل از معاینه از نوشیدن آب زیاد پرهیز کنید. از آن جایی که مصرف مایعات زیاد می تواند باعث افزایش کاذب فشار خون شود، تشخیص فشار خون را برای پزشک دچار مشکل می کند.
  • قبل از ملاقات با پزشک ورزش سنگین نکنید؛ چراکه اگر با تعریق و نفس نفس زدن به پزشک مراجع کنید، ممکن است گرفتن نبض، ضربان قلب یا فشار خون شما دچار مشکل شود.
  • لباس های تنگ که باعث انقباض می شوند، نپوشید. این مسئله می تواند با معاینه فیزیکی تداخل داشته باشد. چراکه پزشک باید بتواند توده ها را در نواحی مختلف بدن بررسی کند.

فواید چکاپ کامل در منزل به صورت سالانه

چکاپ کامل در منزل؛ نحوه انجام و فواید آن

برنامه ریزی برای چکاپ کامل به صورت سالانه به شما کمک می کند از وضعیت بدن خود آگاه باشید و علائم هشدار دهنده ای را که تجربه می کنید، درمان می کنید. شما می توانید برای راحت تر شدن این فرایند به طور سالانه چکاپ کامل در منزل انجام دهید و از سلامت خود اطمینان حاصل کنید. در ادامه به بعضی از فواید چکاپ سالانه اشاره خواهیم کرد:

  • کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی

تشخیص زود هنگام بیماری ها باعث کاهش هزینه های مراقبتی و همچنین کاهش مدت زمان درمان بیماری خواهد شد.

  • تشخیص بیماری های پنهان

به طور معمول شما فقط زمانی که علامتی از یک بیماری را تجربه می کنید، به پزشک مراجعه می کنید. بسیاری از بیماری های زمینه ای در مراحل اولیه هیچگونه علامتی نشان نمی دهند و تنها با انجام آزمایش خون به صورت دوره ای قابل تشخیص خواهند بود. در چنین مواقعی چکاپ منظم سلامتی با آزمایش های خونی همچون سطح قند خون، سطح کلسترول، عملکرد کبد، عملکرد کلیه و غیره به پیدا کردن بیماری های پنهان کمک می کند.

  • جلوگیری زود هنگام از پیشرفت بیماری ها

با انجام دادن مکرر چکاپ سلامتی، شما می توانید هر گونه ناهنجاری را که در طولانی مدت ممکن است به بیماری جدی تبدیل شود، تشخیص دهید و از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

  • شناسایی بیماری های مرتبط با استرس

سبک زندگی فعلی منجر به ایجاد بیماری های مرتبط با استرس همچون فشار خون بالا و دیابت می شود که اغلب در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شوند و با بروز عوارض جدی مشخص می شوند. چکاپ کامل به صورت مکرر به تشخیص بیماری های مرتبط با استرس و در نظر گرفتن اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پیشرفت آن ها، کمک می کند.

  • آگاهی از وضعیت سلامت بدن

در صورت بررسی سلامت بدن به طور مکرر شما از وضعیت سلامتی خود آگاه خواهید بود و می توانید اقدامات لازم را برای قرار گرفتن در بهترین وضعیت سلامتی انجام دهید.

نتیجه گیری

در این مقاله در رابطه با چکاپ سالانه، نحوه انجام و فواید آن صحبت کردیم. در دنیای امروز، که تعداد بیماری ها و هزینه های مراقبتی دائما در حال افزایش است، داشتن یک برنامه منظم برای چکاپ سلامتی خود و خانواده تان می تواند تا حد زیادی از به وجود آمدن مشکلات و بیماری های جدی و همچنین هزینه های بالا در آینده، جلوگیری کند. هر انسانی بعد از سن 18 سالگی لازم است این بررسی ها را به صورت سالانه انجام دهد. شما همچنین می توانید چکاپ کامل در منزل را انتخاب کنید و از دردسر هایی که مراجعه حضوری برایتان دارد، دور بمانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا