خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

آشنایی با فیزیوتراپی لگن در منزل و انجام تمرینات کگل

شکستگی لگن یکی از اختلالاتی است که می تواند در ساختار استخوانی لگن رخ دهد. شکستگی معمولا بر اثر ضربه خوردن ایجاد می شود و در هر صورت بعد از شکستگی لگن لازم است که به دکتر مراجعه کرد. اما از آن جایی که اکثر افراد بعد از شکستگی لگن نمی توانند حرکت کنند، بهترین کار فیزیوتراپی لگن در منزل است. برای اینکه با فیزیوتراپی لگن و نکات مهم در رابطه با آن آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید. ما در پایان شما را با فیزیوتراپی عضلات کف لگن و تمرینات کگل آشنا می کنیم.

فیزیوتراپی لگن شکسته

فیزیوتراپی لگن شکسته

فیزیوتراپی بخشی از درمان توانبخشی بعد از شکستگی لگن است. فیزیوتراپی لگن بسته به نوع شکستگی متفاوت است. معمولا آسیب های جزئی با مراقبت های ساده و استراحت درمان می شوند. در صورتی که لگن آسیب چندان زیادی ندیده باشد، پزشک فیزیوتراپیست معمولا استراحت در بستر را پیشنهاد می کند و می تواند برای کنترل درد دارو تجویز کند. همچنین پزشک با فیزیوتراپی لگن در منزل و تنظیم یک سری تمرین ها می تواند توانایی حرکت کردن را در بیماران به حالت اولیه برگرداند.

اما در صورتی که شکستگی شدید باشد، درمان ابتدا باید با جراحی شروع شود. سپس بعد از جراحی و گذر کمی زمان پزشک فیزیوتراپیست می تواند با تنظیم فعالیت های مختلف سرعت روند درمانی را بهبود ببخشد.

فیزیوتراپی لگن شکسته از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا برای بهبود پیدا کردن و برگشتن به حالت عادی باید حرکت کنید. در صورتی که بیمار بعد از شکستگی برای مدتی طولانی بی حرکت باقی بماند، ممکن است به مشکلات مختلفی از جمله اختلالات تنفسی و مشکلات گردش خون مبتلا شود. با فیزیوتراپی لگن در منزل می توان به بیمار کمک کرد به آرامی و به درستی حرکت کند تا بعدا دچار مشکل نشود.

برنامه فیزیوتراپی معمولا باید بر اساس بهبود مهارت های عملکردی بیمار و مهارت های مراقبت از او تنظیم شود تا بیمار بتواند به سرعت به زندگی عادی خود بازگردد. همچنین اهداف اصلی فیزیوتراپی لگن شامل کاهش درد بیمار، بهبود میزان حرکت بیمار، انعطاف پذیری، افزایش سرعت بهبودی بیمار و بهبود حرکات لگن و ستون فقرات بیمار است. اینکه پزشک چه تمرین هایی برای بهبود وضعیت بیمار تنظیم می کند، به میزان و نوع شکستگی لگن بیمار بستگی دارد.

هزینه فیزیوتراپی لگن

هزینه فیزیوتراپی به عوامل زیادی مانند میزان شکستگی، تعداد جلسات مورد نیاز، دولتی یا خصوصی بودن مرکز، بیمه بودن بیمار و … بستگی دارد. در هر صورت هزینه هر جلسه فیزیوتراپی در مراکز خصوصی از 130 تا 300 هزار تومان است. هزینه انجام بیوفیدبک نیز 300 هزار تومان است. اگر بیمار بیمه شده باشد، هزینه ها یک سوم خواهند شد.

فیزیوتراپی لگن بعد از عمل جراحی

فیزیوتراپی لگن بعد از عمل جراحی

فیزیوتراپی لگن در منزل برای بیمارانی که عمل جراحی شده اند، معمولا یک تا دو روز بعد از استراحت در بستر شروع می شود. معمولا در ابتدای فیزیوتراپی پزشک حرکات نسبتا ساده ای را که حداقل باید روزی چهار بار تکرار شوند به بیمار آموزش می دهد. البته دفعات تکرار تمرین ها در طول روز می تواند متغیر باشد؛ زیرا بسته به وضیعت بیمار ممکن است که تعداد دفعات افزایش یا کاهش پیدا کند. در حال حاضر برخی از رایج ترین تمرین هایی که بعد از شکستگی لگن برای فیزیوتراپی در منزل تنظیم می شود، شامل موارد زیر است:

  1. پلانتار فلکشن و دورسی فلکشن پا

در این تمرین بیمار باید در حالت نشسته یا دراز کشیده قرار بگیرد. بعد از آن باید پاهای خود را کاملا صاف نگه دارد و مچ پا را به سمت بالا و پایین حرکت دهد. این تمرین معمولا هر 10 ساعت باید 15 بار تکرار شود.

  1. تمرین حرکات لگن

در این تمرین فرد باید به حالت نشسته قرار بگیرد و پا را دراز کند. سپس پا های خود را به سمت بیرون ببرد و دوباره به حالت اول برگرداند. این تمرین نیز باید یک بار در روز با ده مرتبه تکرار انجام شود.

  1. تقویت عضلات چهار سر ران

یکی از تمرین هایی که پزشک فیزیوتراپی لگن در منزل می تواند برای شما تنظیم کند، ورزش عضلات چهار سر ران است. در این تمرین باید پاها صاف روی تخت نگه داشته شوند و کاملا صاف باشند. برای اطمینان از صاف بودن پا زانو ها را به سمت پایین ببرید. بعد از آن نیز باید عضله ران سفت شود و حداقل 5 ثانیه در همان حالت بماند.

داروی تقویت عضلات لگن

داروی تقویت عضلات لگن

در حال حاضر داروی قطعی برای تقویت عضلات لگن و بهبود بیماری های مرتبط با آن وجود ندارد. اما با این حال برخی از دارو ها هستند که در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارند و ممکن است که در آینده ای نه چندان دور به بازار عرضه شوند.

 یکی از دارو های در دست تحقیق و توسعه بیماگروماب است. بیماگروماب یک آنتی بادی مونوکلونال است که می تواند سلول های عضلانی را بزرگ کند و قدرت عضلانی را افزایش دهد. در صورتی که این دارو تایید شود، می تواند به عنوان راه درمان برای بیماری های لگن از جمله بیماری بی اختیاری ادرار استرسی مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع دارو بیماگروماب اولین محرک رشد عضلانی است که می تواند با افزایش فشار در مجرای ادرار به کنترل ادرار در افراد بیمار کمک کند.

فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپی لگن در منزل می تواند شامل فیزیوتراپی کف لگن نیز باشد. در واقع این نوع که با نام PFPT نیز شناخته می شود، شاخه ای تخصصی از فیزیوتراپی است که به صورت تخصصی قسمت های داخلی و خارجی کف لگن و راه های درمان مشکلات عضلات کف لگن را مورد مطالعه قرار می گیرند. عضلات کف لگن بین استخوان های لگن و ساکروم قرار گرفته اند و به عنوان کاسه ای برای حمایت از اندام های لگنی از جمل مثانه و روده بزرگ عمل می کنند. به همین دلیل بیشتر در معرض آسیب دیدن هستند.

افرادی که به فیزیوتراپی لگن در منزل برای ناحیه کف لگن پیدا می کنند، معمولا دچار دو مشکل هستند. یا ماهیچه های آن ها خیلی سفت است یا اینکه خیلی ضعیف.

کسانی که از سفت بودن عضلات رنج می برند معمولا به مشکلانی مانند تکرر ادرار مبتلا هستند. همچنین ادرار می تواند برای آن ها دردناک یا ناقص باشد. علاوه بر مشکل ادرار سفت بودن عضلات کف لگن می تواند موجب مشکلات مختلف دیگری نیز مانند یبوست نیز شود.

همچنین کسانی که دچار مشکل ضعیف بودن عضلات کف لگن هستند نیز به فیزیوتراپی لگن در منزل نیاز خواهند داشت؛ زیرا ضعیف بودن عضلات کف لگن می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی از جمله بی اختیاری ادرار استرسی شود. در این مشکل معمولا افراد کنترلی روی دفع ادرار و مدفوع خود ندارند و حتی ممکن است که با ورزش، سرفه یا یک عطسه کوچک نیز کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست بدهند.

همچنین از دیگر مشکلاتی که باعث می شود برای ضعیف بودن عضلات کف لگن به فیزیوتراپی لگن در منزل نیاز داشته باشید،  شامل افتادگی اندام لگن نیز اشاره کرد. این مشکلات با گذر زمان بهبود نمی یابند و تنها راه درمان آن نیز کمک گرفتن از دکتر فیزیوتراپی است. دکتر فیزیوتراپیست روش هایی مانند بیوفیدبک و الکتروتراپی را برای رفع مشکل به شما پیشنهاد می کند.

فیزیوتراپی لگن برای یبوست

فیزیوتراپی لگن برای یبوست

یکی از مشکلات رایجی که با اختلال عملکرد کف لگن برای افراد اتفاق می افتد، یبوست است. یبوست معمولا با علائم زیر تشخیص داده می شود:

  • کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته
  • مدفوع خشک، سفت یا توده ای
  • مدفوع دردناک یا مدفوعی که به سختی دفع می شود
  • احساس عدم دفع کامل

یبوست معمولا با روش های درمانی مانند نوشیدن آب کافی و بهبود عادات غذایی درمان می شود. اما در صورتی که چنین مواردی جوابگو نباشند، احتمالا مشکل از عضلات کف لگن است. در این زمان است که برای درمان یبوست باید از فیزیوتراپی لگن در منزل کمک گرفت.

با فیزیوتراپی کف لگن می توان سفتی موجود در عضلات کف لگن و همچنین عضلات سراسر روده و دیافراگم را کنترل کرد و آن ها را به حالت اولیه برگرداند. در صورتی که این عضلات سفت شده باشند، هنگام اجابت مزاج شل نمی شوند و اجازه عبور مدفوع را نمی دهند.

یکی از مشکلاتی که با فیزیوتراپی در منزل درمان می شود، مشکل دیسینرژیک کف لگن است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، عضلات آن ها در هنگام اجابت مزاج به جای شل شدن، منقبض می شوند. بروز چنین اتفاقی موجب متوقف شدن روند اجابت مزاج می شود و می تواند باعث بروز یبوست شود. در فیزیوتراپی کف لگن با بازآموزی ماهیچه های درگیر در دفع مدفوع می توان این مشکل را حل و یبوست را درمان کرد.

فیزیوتراپی لگن چگونه انجام می شود؟

آشنایی با فیزیوتراپی لگن در منزل و انجام تمرینات کگل

فیزیوتراپی لگن در منزل معمولا با تمرین های مختلفی همراه است که هر کدام از آن ها برای تقویت عضلات لگن می توانند بسیار مفید باشند. انجام این تمرین ها می تواند به کاهش خطر افتادگی واژن، کمک به بهبودی پس از زایمان، بهبود سریع بعد از جراحی پروستات و کاهش خطر افتادگی رکتوم کمک کند. در حال حاضر رایج ترین تمرین هایی که برای فیزیوتراپی لگن به کار برده می شوند، تمرین های زیر هستند:

  1. تمرین کگل

هدف از تنظیم تمرین کگل در برنامه درمانی بیمار سفت کردن و نگه داشتن ماهیچه هایی است که جریان ادرار را کنترل می کنند. برای انجام این تمرین فرد باید:

  • در ابتدا در یک موقعیت راحت بنشیند و چشمان خود را ببنندد. سپس ماهیچه هایی که می توان جریان ادرار را می تواند متوقف کند در نظر بگیرد.
  • در مرحله بعد این عضلات باید تا حد امکان سفت شوند.
  • در حین فیزیوتراپی لگن در منزل ممکن است که پزشک از شما بخواهد این حالت را برای حداقل 3 تا 5 ثانیه نگه دارید.
  • بعد از نگه داشتن این حالت ماهیچه ها را رها و چند ثانیه استراحت کنید.
  • این حرکت حداقل باید 10 بار تکرار شود. این تمرین می تواند در حالت های ایستاده، دراز کشیده یا چهار دست و پا خمیده انجام شود.
  1. تمرین فشار و رها کردن

این حرکت سریع انجام می شود و به عضلات کف لگن کمک می کند تا واکنش سریعی داشته باشند. برای انجام این تمرین فرد باید:

  • در یک موقعیت راحت بنشیند.
  • عضلات کف لگن را در نظر بگیرد.
  • بعد از گرفتن عضله ها به آن ها در یک ثانیه کمی فشار وارد کند و بدون تلاش برای نگه داشتن انقباض آن ها را رها کند.
  • بعد از هر بار انجام می توان 3 تا 5 ثانیه استراحت کرد.

برای تاثیر گذاری لازم است که این کار 10 تا 20 بار بسته به نظر پزشک در هر بار انجام شود. دو بار در روز برای بهبود عضلات معمولا کافی است. بیمار بعد از 6 هفته یا بیشتر علائم بهبودی را مشاهده می کند.

فیزیوتراپی لگن در منزل توسط سرویک

امروزه بسیاری از افراد به مشکلات لگن از جمله شکستگی، سفت شدن یا ضعیف شدن عضلات لگن مبتلا می شوند. هر کدام از این مشکلات عوارض مخصوص به خود را دارد و می تواند در زندگی روزمره فرد مشکلات بسیار زیادی ایجاد کند. بهترین راه برای درمان سریع و از بین بردن مشکلات مربوط به لگن، کمک گرفتن از فیزیوتراپی لگن در منزل است. پزشک فیزیوتراپیست می تواند با تجویز تمرین های مختلف به شما کمک کند تا دوره نقاهت را با سرعت بیشتری پشت سر بگذارید و سریع تر به بهبودی کامل برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا