خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

تشخیص زود هنگام علائم پارکینسون در سالمندان چه تاثیراتی دارد ؟

با بالا رفتن سن از میان بیماری هایی که افراد معمولا به آن دچار آن می شوند، می توانیم به بیماری های مغز و اعصاب از جمله آلزایمر، زوال عقل و پارکینسون اشاره کنیم. بیماری پاکینسون از بیماری هایی است که علائم خود را به مرور زمان نشان می دهد و تشخیص آن در اوایل شروع بیماری کمی سخت است. به همین دلیل خوب است که با علائم پارکینسون در سالمندان آشنا شوید تا بتوانید در صورت بروز علائم به سرعت برای کنترل و درمان آن اقدام کنید. در این مقاله نکات مهم و بسیاری درباره بیماری پارکینسون توضیح داده شده است.

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون از مغز شروع و باعث از بین رفتن سلول های عصبی می شود. با از بین رفتن سلول های عصبی مغز، سطح ماده دوپامین در مغز کاهش پیدا می کند. وقتی که سطح دوپامین پایین بیاید، مغز دیگر نمی تواند به خوبی تصمیم گیری کند و مشکلات مختلفی که مهم ترین آن اختلال در حرکت است، پدیدار می شوند.

با توجه به شایع بودن علائم پارکینسون در سالمندان، این نتیجه به دست آمد که معمولا 1 درصد از افراد بالای 60 سال و 5 درصد از افراد بالای 85 سال به این بیماری مبتلا می شوند. به همین دلیل می توان گفت شروع این بیماری معمولا از 60 سال به بعد اتفاق می افتد.

متاسفانه دانش بشر هنوز درباره این بیماری به قدر کافی زیاد نیست و درمان قطعی برای آن به دست نیامده است. روش های درمانی ای که استفاده می شوند، تنها برای کنترل بیماری هستند؛ آن هم در صورتی که بیماری به سرعت تشخیص داده شود. همچنین علت این که چرا بیماری پارکینسون در فرد ایجاد می شود، هنوز مشخص نیست.

علائم پارکینسون در سالمندان با گذشت زمان خود را نشان می دهند. دانشمندان علت بروز این بیماری را عوامل مختلفی مانند ژنتیک و قرار گرفتن در معرض برخی از سموم خاص می دانند که می توانند امکان ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهند. همچنین طبق تحقیقات جدید گفته می شود که برخی از پروتئین های موجود در مغز با بروز بیماری پارکینسون ارتباط دارند.

در حال حاضر امکان ابتلای افراد جوان و حتی میانسال به بیماری پارکینسون بسیار کم است. همچنین لازم است بدانید که اگر در بستگان خود فردی دچار این بیماری است، احتمال مبتلا شدن شما و نزدیکانتان به این بیماری نیز بیشتر است؛ به همین دلیل بهتر است که به خوبی با علائم پارکینسون در سالمندان آشنایی داشته باشید. نکته مهم بعدی در رابطه با این بیماری این است که احتمال مبتلا شدن مردان نسبت به زنان به این بیماری بسیار بیشتر است.

چگونه بیماری پارکینسون را تشخیص دهیم؟

تشخیص زودهنگام علائم پارکینسون

علائم پارکینسون در آغاز بیماری نا محسوس و تشخیص آن بسیار سخت است. بعد از کمی پیشرفت، علائم، خود را از یک طرف بدن نشان می دهند و تا زمانی که کل بدن درگیر آن شود، به پیشرفت ادامه می دهند. برخی از رایج ترین علائم پارکینسون در سالمندان شامل موارد زیر می شوند:

  1. لرزش:

یکی از رایج ترین علائم این بیماری لرزش بی دلیل است. شاید متوجه شوید که دست سالمند شما بدون هیچ دلیلی شروع به لرزیدن می کند. همچنین ممکن است که سالمندان بدون دلیل انگشت شست و اشاره خود را به هم بمالند یا حتی زمانی که آرام هستند و فعالیتی ندارند نیز دست آن ها بلرزد.

  1. کند شدن حرکات:

 کند شدن حرکات بدن معمولا زمانی اتفاق می افتد که بیماری پارکینسون پیشرفت زیادی کرده است. اگر متوجه شدید که بیمار سالمند شما حرکات کندی دارد و حتی انجام کار های عادی روزانه برای آن ها تبدیل به چالشی بزرگ شده است باید بدانید که بیماری پارکینسون در آن ها بیش از پیش پیشرفت کرده است. برای مثال راه رفتن آهسته یا خیلی سخت یکی از علائم پارکینسون در سالمندان است.

  1. ماهیچه های سفت:

در اثر بیماری پارکینسون ممکن است که قسمت هایی از عضله بدن سفت شوند و حرکت را کند کنند. همچنین سفت شدن عضله برای فرد مبتلا به بیماری، دردناک است.

  1. مشکلات تعادلی:

برخی از مشکلات، بعد از بروز بیماری و پیشرفت آن نشان داده می شوند. مشکلات تعادلی و تغییر حالت بدن از جمله علائم پارکینسون در سالمندان است.

  1. مشکلات گفتاری:

به علت از بین رفتن سلول های عصبی و کاهش سرعت عملکرد مغز ممکن است نحوه سخن گفتن تغییر کند. افراد مبتلا به این بیماری معمولا سریع تر یا آرام تر از حد معمول صحبت می کنند. همچنین برخی از افراد ممکن است به علت مشکلات اعصاب از کلمات نامناسب در حین صحبت استفاده کنند یا تن صدای خود را بالا ببرند. بدون این که خودشان کنترلی روی آن داشته باشند.

تشخیص زود هنگام علائم پارکینسون در سالمندان چه تاثیراتی دارد ؟

  1. مشکلات نوشتاری:

افراد مبتلا به پارکینسون حتی دستخط شان نیز تغییر می کند. همچنین نوشتن سریع برای آن ها غیر ممکن می شود.

  1. مشکلات عاطفی:

یکی از علائم پارکینسون در سالمندان بروز مشکلات عاطفی مانند بیماری افسردگی است.

  1. مشکل در بلع:

به علت تجمع بزاق در دهان، افراد مبتلا به این بیماری مشکلات مربوط به بلع را نیز تجربه می کنند.

  1. مشکل دفع ادرار و مدفوع:

این مشکل به اندازه دیگر مشکلات رایج نیست اما گزارش شده است که برخی از افراد در دفع ادرار و مدفوع خود با مشکل مواجه شده اند.

  1. مشکلات مربوط به خواب:

بیشتر افراد مبتلا به بیماری پارکینسون مشکلات خواب دارند و بدون دلیل شب از خواب بیدار می شوند.

  1. مشکلات جویدن در خوردن:

در شدید ترین حالت بیماری یک سری از علائم پارکینسون در سالمندان بروز پیدا می کند برای مثال این افراد حتی در جویدن غذا نیز با مشکل مواجه می شوند و نمی توانند به خوبی غذا بخورند.

افراد مبتلا به پارکینسون باید از خوردن چه غذا هایی اجتناب کنند؟

تشخیص زود هنگام علائم پارکینسون در سالمندان چه تاثیراتی دارد ؟

افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند باید از خوردن غذا هایی مثل گوشت قرمز یا شرینی هایی مانند شیرینی و آب نبات دوری کنند. استفاده از این غذا ها باید به ندرت اتفاق بیفتد. بهترین رژیم غذایی برای افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند، رژیم غذایی مدیترانه ای است.

همچنین یک سری از غذا ها هستند که برای جلوگیری از پیشرفت علائم پارکینسون در سالمندان به هیچ عنوان نباید مصرف شوند. مصرف این مواد غذایی به صورت خیلی کم و حتی یک بار در ماه نیز می تواند برای این بیماران خطر آفرین باشد. این مواد غذایی عبارت اند از :

  1. غذا های سرشار از چربی های اشباع شده
  2. غذا های فرآوری شده
  3. غذا های با پروتئین بالا
  4. غذا هایی که آهن زیادی دارند. زیرا آهن معمولا دارو های مربوط به بیماری پارکینسون تداخل دارد.
  5. مصرف مرکبات زیاد
  6. غذا ها و نوشیدنی های شیرین
  7. غذا هایی که جویدن آن ها سخت است

پارکینسون پیشرفته چیست؟

پارکینسون پیشرفته

هنگامی که علائم پارکینسون در سالمندان حتی با دارو نیز قابل کنترل نباشد، می توان گفت که فرد وارد مرحله پیشرفته این بیماری شده است. پارکینسون پیشرفته در واقع آخرین مرحله از بیماری است که خود را با مشکلات شدید در حرکت و همچنین از بین رفتن اثر بخشی دارو ها نشان می دهد.

معمولا پارکینسون پیشرفته پس از 10 سال زندگی با این بیماری خود را نشان می دهد؛ اما با توجه به ژنتیک و نحوه رعایت های فرد ممکن است بسیار دیرتر نیز اتفاق بیفتد. بعد از مشاهده علائم پارکینسون در سالمندان و وارد شدن به مرحله پیشرفته آن لازم است که فرد مبتلا برای حرکت از صندلی چرخدار استفاده کند. همچنین زوال عقل و مشکلات شناختی برخی از مشکلاتی هستند که بیمار در این مرحله با آن ها مواجه می شود.

علت بروز بیماری پارکینسون چیست؟

علت بروز بیماری پارکینسون مربوط به سلول های عصبی در گانگلیون های پایه می شود. این سلول های عصبی در ناحیه ای که مسئول حرکت اعضای بدن است، قرار دارند. هنگامی که این سلول ها دچار اختلال می شوند یا می میرند، فرد به پارکینسون مبتلا می شود. این سلول ها ماده ای به نام دوپامین تولید می کنند. با کاهش سطح دوپامین علائم پارکینسون در سالمندان بروز پیدا می کند که شایع ترین آن ها سختی در حرکت است. در حال حاضر دانشمندان دقیق نمی دانند که چه چیزی باعث مرگ این سلول ها و بروز بیماری می شود.

عاقبت بیماری پارکینسون

پارکینسون بیماری مزمن است. این بدان معناست که در طولانی مدت با فرد همراه است و هر چه پیش تر برود، علائم آن نیز شدیدتر می شوند. برخی از افراد بعد از ابتلا به این بیماری به شدت ناتوان می شوند و برخی دیگر نیز تنها در حرکت یک سری اختلالات جزئی پیدا می کنند. اما در نهایت همه افراد حتی در انجام ساده ترین کار های روزمره خود از جمله معاشرت با دوستان و لذت بردن از روابط عادی با اعضای خانواده دچار مشکل می شوند.

تشدید علائم پارکینسون در سالمندان با گذر زمان عادی است؛ زیرا پارکینسون را تا مدت زمان محدودی می توان با دارو کنترل کرد. همچنین نمی توان مشخص کرد که دارو ها چقدر می توانند تاثیر داشته باشند؛ زیرا میزان اثر گذاری دارو ها از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. امری که قطعی است این است که اثر همه دارو ها با وارد شدن به مرحله پیشرفته بیماری از بین می رود. بعد از وارد شدن به این مرحله معمولا پارکینسون تمامی عملکرد های مغز را مختل می کند و باعث مرگ زود هنگام افراد می شود.

طول عمر بیماران پارکینسون

طول عمر بیماران پارکینسون

با پدیدار شدن علائم پارکینسون در سالمندان و تشخیص به موقع آن می توان امید زیادی برای کنترل بیماری داشت. در صورتی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، افراد حتی می توانند به انجام کار های روزانه خود بپردازند و شغل خود را ادامه دهند. افرادی که بیماری پارکینسون در آن ها به موقع تشخیص داده می شود و تحت درمان مناسب قرار می گیرند، می توانند تا سال های طولانی پس از تشخیص، زندگی پرباری داشته باشند.

اما افرادی که دیر متوجه بیماری پارکینسون خود می شوند، دیگر درمان های معمول برای آن ها نتیجه ندارد و مراقبت های تسکینی برای آن ها در نظر گرفته می شود. هدف از مراقبت تسکینی درمان نیست؛ بلکه در این شیوه سعی می شود که کیفیت زندگی برای فرد و اطرافیانش بهبود یابد. برخی از روش هایی که در مراقبت تسکینی استفاده می شوند شامل کاهش شدید یا قطع مصرف دارو برای پیشگیری از ایجاد عوارض جانبی آن و مراقبت از فرد برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر است. علاوه بر این ها مسکن نیز می تواند تجویز شود.

همچنین در صورتی که علائم بیماری بیش از حد شدید باشند و حتی نتوان با مسکن آن ها را کنترل کرد، فرد می تواند با اجازه خودش و اطرافیان در کشور هایی که آتاتازی در آن ها قانونی است، به زندگی خود پایان دهد.

نتیجه گیری

بیماری پارکینسون از جمله بیماری هایی است که مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری معمولا در سالمندان رخ می دهد و با گذر زمان علائم آن تشدید می شوند؛ اما اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود، امکان کنترل علائم پارکینسون در سالمندان برای مدت طولانی وجود دارد. ما در این مقاله برای آشنایی شما با بیماری پارکینسون و نحوه تشخیص آن در مورد نکاتی که لازم است بدانید، توضیح دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا