خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

فیزیوتراپی آرنج در منزل چه فوایدی دارد ؟

هنگامی که از عضلات ساعد دست خود که در نزدیکی آرنج قرار دارند، بیش از اندازه استفاده می کنید، احتمال زیاد با درد در این قسمت ها رو به رو خواهید شد. از آن جایی که مفصل آرنج بسیار پر اهمیت است باید به درد آن اهمیت دهید و چاره ای برای درمانش بیندیشید. درد آرنج اکثرا در قسمت بیرونی دست شما، نشان داده می شود. هنگامی که بازوی خود را خم و راست می کنید، اجسام کوچک مانند خودکار را در دست می گیرید، مچ دست خود را برای باز کردن دستگیره در، لامپ و غیره می چرخانید، درد آرنج بیشتر احساس می شود.

این درد که با نام علمی اپی کندیلیت جانبی نیز شناخته می شود، می تواند اختلالات فراوانی در حرکت دستان شما ایجاد کند. به همین دلیل است که برای درمان آن باید حرکات فیزیوتراپی آرنج در منزل را انجام دهید. در ادامه مطلب حرکاتی را که می توانید در منزل انجام دهید برایتان توضیح خواهیم داد.

دلایل مختلف آسیب دیدن آرنج

اکنون دلایلی که ممکن است باعث آسیب دیدن آرنج شما شوند را بررسی می کنیم:

  • اگر شما یک فعالیت تکراری را بارها و بارها انجام دهید و بیش از حد به قسمت آرنج و ساعد خود فشار آورید، با این مشکل روبرو خواهید شد.
  • اگر ضربه ای به قسمت آرنج و ساعد شما وارد شود نیز این مشکل به طور کاملا طبیعی برایتان رخ خواهد داد.
  • اگر آرنج دستتان به هر دلیلی کشیده شود، تعدادی پارگی جزئی در قسمت توده استخوانی (اپیکوندیل جانبی) به وجود می آید که موجب درد در قسمت ساعد و آرنجتان خواهد شد.
  • اگر به انجام کار هایی مانند باغبانی، نقاشی، ورزش و غیره عادت ندارید و به طور ناگهانی شروع به انجام آن ها می کنید، به احتمال زیاد به طور موقتی به این مشکل دچار خواهید شد.
  • انواع فعالیت هایی که با چرخاندن ساعد یا بالا و پایین کردن آن انجام می شوند، درد آرنج را به دنبال خواهند داشت؛ به عنوان مثال ورزش هایی مانند بدمینتون، تنیس، پرتاب نیزه، پرتاب دیسک و شغل هایی مانند آجر چینی، باغبانی، انجام تزیینات و غیره موجب درد در قسمت بیرونی آرنج می شوند.

با تمام این اوصاف، ورزش کردن به تنهایی دردی ایجاد نمی کند. تنها پنج نفر از هر ۱۰۰ نفر به دلیل انجام ورزش های مختلف به این مشکل دچار می شوند؛ مگر این که با مربی نامناسب یا به طور کاملا غیر مجاز و غیر استاندارد، ورزش کنند. اگر هر یک از فعالیت های گفته شده را به طور مداوم انجام می دهید، انجام فیزیوتراپی در منزل را فراموش نکنید. این کار می تواند از ایجاد مشکلات دشوار تر جلوگیری کند.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

فیزیوتراپی آرنج در منزل چه فوایدی دارد ؟

اگر دردی در قسمت جانبی آرنج خود تجربه کردید، مدتی استراحت کنید و سعی کنید به دست خود فشاری وارد نکنید. اگر استراحت و انجام حرکات فیزیوتراپی آرنج در منزل پاسخگو نبود و همچنان درد ادامه داشت لازم است برای اطمینان از سلامتی عضلات خود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک، التهاب، رنگ و سایر علائم شما را بررسی می کند. سپس چندین آزمایش ساده مانند کشیدن آرام انگشتان، خم کردن دست، آرنج و غیره را انجام می دهد. گاهی اوقات ممکن است درد آرنج شما تنها یک التهاب ساده شناخته و با چند جلسه فیزیوتراپی و یا حتی استراحت درمان شود؛ اما اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که منبع درد به عصب هایتان برمی گردد، لازم است آزمایش های بیشتر و دقیق تری مانند اسکن اولتراسوند یا اسکن MRI  را انجام دهید تا پزشک با دید بهتری بتواند مشکل شما را تشخیص دهد و بهترین راه درمان را برایتان در نظر بگیرد.

جلوگیری از به وجود آمدن درد در آرنج

پیشگیری از درد در قسمت جانبی آرنج می تواند کمی دشوار باشد، زیرا گاهی اوقات حرکاتی کاملا پیش بینی نشده موجب آسیب می شوند و شما هیچ دخالتی در کنترل آن ها ندارید. به طور کلی چندین پیشنهاد موثر را برایتان بررسی خواهیم کرد تا از آسیب های سطحی و قابل کنترل جلوگیری کنید:

  • از وارد کردن فشار به عضلات ساعد و یا قسمت آرنج خود به شدت خودداری کنید. فشار نیاوردن از بدتر شدن علائم جلوگیری می کند و حتی جلوی به وجود آمدن آسیب را می گیرد.

فیزیوتراپی آرنج در منزل چه فوایدی دارد ؟

  • اگر می خواهید کاری را انجام دهید یا جسمی را بلند کنید، تمام فشار را بر روی عضلات ساعد و آرنج خود نیندازید. بلکه سعی کنید از عضلات بزرگ تر مانند عضلات شانه نیز در انجام کار ها بهره ببرید.
  • اگر ورزش هایی مانند تنیس یا اسکواش انجام می دهید، حتما قبل از شروع با مربی خود صحبت کنید و از او مشورت بگیرید. همچنین سعی کنید با تقویت عضلات ساعد و آرنج، از ایجاد هر گونه مشکل در این قسمت ها جلوگیری کنید.
  • اگر در شغلتان از ابزار های بسیار سنگین استفاده می کنید، سعی کنید که روش انجام کار ها را تغییر دهید تا از وارد شدن فشار بیش از اندازه به عضلات آرنج و ساعد جلوگیری شود. همچنین می توانید هنگام انجام فعالیت های خاص و سنگین از آتل های مخصوص برای آرنج استفاده کنید. مراقب باشید که هنگام استراحت و خواب این کار را انجام ندهید. همچنین با پزشک و فیزیوتراپ متخصص در این باره صحبت کنید و از او مشورت بگیرید. شاید برای برخی از آسیب ها آتل مناسب نباشد و فقط نوع خاصی را درمان کند. حتما در این باره از پزشک خود مشورت بگیرید.

در آخر هم با انجام تمریناتی که در ادامه مطلب ذکر می کنیم، می توانید قدرت آرنج خود را افزایش دهید تا با وارد شدن کوچک ترین فشاری آسیب نبیند و از کار نیفتد. همچنین می توانید از پزشک متخصص و فیزیوتراپ نیز در این زمینه و انجام حرکات فیزیوتراپی آرنج در منزل کمک بگیرید.

فیزیوتراپی آرنج دست چپ

فیزیوتراپی آرنج در منزل چه فوایدی دارد ؟

فیزیوتراپی آرنج در منزل یا مراکز درمانی می تواند در برگرداندن کارایی آن یا کاهش درد به شدت موثر باشد؛ زیرا آرنج جزو قسمت هایی از اعضای بدن است که در زندگی روزمره بسیار حائز اهمیت است. پزشک فیزیوتراپ از انجام کامل تمرینات، طوری که به آرنج دست شما آسیبی نرسد، اطمینان حاصل می کند و در نهایت موجب بهبود حال جسمانی شما می شود.

درمان های فیزیوتراپ شامل این موارد می شوند:

  • انجام درمان های دستی مانند ماساژ آرام بافت ها و عضلات آرنج
  • استفاده از خدمات یخ یا حرارت دهی به عضلات در مواقع مورد نیاز

در موارد حاد تر نیز معمولا از آتل های مختلف برای دست و قسمت آرنج استفاده می شود تا از تکان خوردن بی دلیل آن جلوگیری شود و با استراحت بیشتر، شرایط مطلوبی را برای درمان فراهم کند.

فیزیوتراپی آرنج شکسته

در این شرایط حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کنید. پزشک متخصص، استخوان را در بهترین حالت خود قرار می دهد تا فرایند جوش خوردن و شکل گیری مجدد استخوان آسان تر گردد؛ اما اگر شکستگی شما شدید تر باشد، پزشک باید آن را جراحی می کند. در جراحی نیز از تعدادی صفحه و سیم های مخصوص برای تراز کردن مجدد و ابت شدن استخوان استفاده می شود. اگر بعد از جراحی برای مدت بسیار طولانی ای استخوان خود را بی حرکت نگه دارید، به احتمال زیاد استخوان خشک می شود و دیگر قادر به حرکت آن نخواهید بود. در نتیجه لازم است حرکات فیزیوتراپی مخصوصی را در منزل و یا در مراکز درمانی انجام دهید.

مشکل اصلی آرنج شکسته صفریان است زیرا پس از جراحی مدت کوتاهی شما نباید آرنج را تکان دهید. اگر این بی حرکت ماندن به طور دائمی باشد، می تواند حرکت آرنج را در آینده نیز محدود کند. برای جلوگیری از این مشکل به احتمال زیاد پزشک جراح از شما می خواهد تا دوره های فیزیوتراپی پزشک متخصص فیزیوتراپ بگذرانید.

به طور کلی فیزیوتراپی بر روی حرکت آرنج شما کار می کند؛ زیرا با سفت شدن آرنج، دامنه حرکتی او بسیار محدود می شود و تنها در محدوده بسیار کمی می توانید آن را حرکت دهید. تجربه نشان داده است، افراد سالمندی که دارای عضلات بسیار خشک هستند نیز با انجام جلسات فیزیوتراپی به طور مداوم و پشت سر هم، موفق به حرکت دادن آرنج خود شده اند؛ با این حال جوانان بسیاری، فیزیوتراپی خود را جدی نگرفته اند و این موضوع محدود شدن حرکات آن ها را در پی داشته است.

حرکات فیزیوتراپی آرنج

فیزیوتراپی آرنج در منزل چه فوایدی دارد ؟

  • خم کردن آرنج

در این حرکت آرنج خود را با فشاری بسیار ملایم تا جایی که می توانید خم کنید. مراقب باشید که اگر درد یا فشار وارد شده بسیار زیاد و غیر قابل تحمل به نظر رسید، سریعا کار خود را متوقف کنید. دامنه حرکتی شما باید در حدی باشد به آرنج فشار بسیار ملایمی وارد شود.

  • اکستنشن آرنج

در این حرکت، آرنج خود را بسیار آرام، باز و سعی کنید تا جای ممکن آن را صاف نگه دارید.

  • سوپیناسیون ساعد

در این حرکت لازم است آرنج خود را به سمت کف دستتان به آرامی بچرخانید و به سمت پایین بیاورید. مراقب باشید فشار وارد شده کاملا ملایم و قابل تحمل باشد.

  • پرونیشن ساعد و آرنج

 حرکت پرونیشن ساعد کاملا برعکس حرکت سوپیناسیون است. آرنج خود را از سمت کف دست به سمت بالا بچرخانید و حرکت دهید. در پرونیشن نیز حرکات بسیار ملایم و آرام هستند و هیچ فشاری به دست شما منتقل نمی شود.

  • چرخش مچ دست با وزنه

در این حرکت، شما مچ دست خود را به طور کاملا ملایم به سمت بالا و پایین بچرخانید؛ در حالی که یک وزنه بسیار سبک در دست دارید. توجه کنید که وزنه خیلی سبک باشد؛ زیرا مفصل آرنج بسیار حساس است و با کم ترین فشار ممکن است از جای خود دربیاید.

  • خم کردن آرنج

 در این حرکت لازم است آرنج خود را به سمت یک طرف، معمولا به سمت پایین باز کنید و سپس کاملا آرام آن را به سمت بالا بیاورید تا زمانی که دست هایتان به شانه برسند. حرکت را در ۱۵ الی ۳۰ ثانیه با توجه به توان خود متوقف کنید و دوباره انجام بدهید. از آنجایی که دامنه این حرکت کمی زیاد است به محض تجربه هرگونه دردی حرکت را متوقف کنید و دیگر آن را ادامه ندهید.

به طور کلی، مفصل آرنج جزو مفاصل بسیار پر اهمیت اعضای بدن انسان است؛ زیرا برای انجام کارهای مختلف به حرکت آن در دامنه های مختلف احتیاج دارید. اگر این محصول آسیبی ببیند لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنید و با انجام حرکات فیزیوتراپی آرنج در منزل یا مراکز درمانی به درمان آن بپردازید. آسیب های آرنج در انواع گسترده شکل می گیرند که بدترین و سخت ترین آنها شکستگی آرنج است. با این حال شکستگی آرنج نیز درمان دارد و با استفاده از جراحی و فیزیوتراپی مناسب به حالت اولیه خود درمی آید. تنها نکته بسیار مهم این است که فیزیوتراپی خود را عقب نیندازید و طبق گفته پزشکان عمل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا