خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

پانسمان سوختگی در منزل

سوختگی ممکن است به دلیل برخورد پوست با شعله های آتش، اجسام داغ، بخار یا سایر موارد این چنینی اتفاق افتد. در صورتی که با هر یک از این موارد اعضای بدن شما دچار سوختگی شد، باید خیلی سریع اقدامات درمانی لازم را انجام دهید تا آسیب بیشتر و عمیق تری به بدن شما نرساند. برای شروع ابتدا باید عامل سوختگی را به سرعت از بین ببرید. اگر آتش است، آن را خاموش کنید، اگر جسم داغ است، سریعا آن را دور کنید. پس از دور کردن عامل سوختگی، لازم است سریعا به بیمارستان مراجعه کنید یا از کادر درمان متخصص برای پانسمان سوختگی در منزل کمک بخواهید. پزشکان معمولا دو عامل را پیش از پانسمان سوختگی در نظر می گیرند:
1) عمق سوختگی
2) اندازه سوختگی

با توجه به این دو مورد، سوختگی ها را به سه دسته تقسیم می کنند که آن ها را در ادامه مطلب به طور کامل توضیح خواهیم داد.

انواع سوختگی

در این بخش سه نوع سوختگی درجه یک، درجه دو و درجه سه را به همراه علائم هر کدام برایتان بررسی خواهیم کرد:

سوختگی درجه یک

 اولین لایه پوست اپیدرم نام دارد. سوختگی درجه یک تنها بر روی این لایه اثر می گذارد و آن را می سوزاند. سوختگی درجه یک بر روی لایه های زیرین اثری ندارد. تمام انسان ها تا به حال بارها این نوع سوختگی را تجربه کرده اند. ساده ترین مثال، برخورد دست شما با ظروف داغ هنگام آشپزی است یا هنگامی که در روزهای بسیار گرم تابستانی زیر آفتاب قرار می گیرید و پوست شما دچار قرمزی می شود.

  1. علائم

علامت این نوع سوختگی، تنها قرمزی روی پوست است و درد کمی را به همراه دارد. پیشنهاد می شود هنگام مواجهه با سوختگی درجه یک فقط آن را خنک کنید و به هیچ عنوان نگران نباشید؛ زیرا بیشتر سوختگی های این چنینی در منزل به سادگی قابل درمان هستند.

سوختگی درجه دو

سوختگی درجه دو

در سوختگی درجه ۲ علاوه بر لایه اولیه پوست (اپیدرم)، لایه بعدی به نام درم نیز آسیب می بیند. سوختگی ها طی دو الی سه هفته بهبود پیدا می کنند؛ اما ممکن است پس از بهبودی جای آن ها باقی بماند و تغییر رنگ دهد. برای درمان آن ها بهتر است خودتان هیچ کاری انجام ندهید. اگر قادر به مراجعه به مراکز درمانی نیستید خیلی سریع با کادر درمانی مجرب ما تماس بگیرید تا کار پانسمان سوختگی در منزل را با بهترین امکانات برایتان انجام دهند.

سوختگی های درجه دو، پانسمان مخصوص، پماد ها و داروهای مخصوصی نیاز دارند و اگر عمر سوختگی بسیار زیاد باشد حتی به جراحی های سرپایی مخصوصی نیز احتیاج است؛ اما خودتان به هیچ عنوان به سطح سوختگی نباید دست بزنید و مراقب باشید که سوختگی درجه دو را به هیچ عنوان سرد نکنید و تنها به مراکز درمانی مراجعه یا با پزشکان متخصص و مجرب برای درمان آن تماس حاصل کنید.

  1. علائم

این نوع سوختگی معمولا با درد بسیار زیاد، قرمزی گسترده و تاول شناخته می شود. به محض مشاهده تاول بر روی پوست، مطمئن شوید که با سوختگی درجه دو مواجه هستید و لازم است سریعا به بیمارستان مراجعه کنید. مراقب باشید که به هیچ عنوان تاول سوختگی را نترکانید این کار موجب آلوده شدن زخم سوختگی می شود. پرستاران و پزشکان مجرب به صورت کاملا استریل و با استفاده از سرنگ های مخصوص تاول شما را خالی می کنند. در این صورت، نه تنها زخم آلوده نمی شود، بلکه کوچک ترین آسیبی نیز به بیمار نمی رسد.

سوختگی درجه سه

عمیق ترین و خطرناک ترین سوختگی، سوختگی درجه سه است. در این نوع، علاوه بر لایه اول و لایه دوم، لایه های زیرین که شامل تاندون ها، ماهیچه ها، مفاصل و استخوان ها می شوند نیز آسیب می بینند. سوختگی درجه سه ضخامت بسیار بالایی دارد و اگر بسوزد تمام لایه های اعضای بدن را نیز می سوزاند. زمان بهبود آن نسبتا زیاد است و احتمالا ماه ها طول بکشد تا سوختگی درجه ۳ درمان شود.

پس از درمان نیز جای آن ها باقی می ماند و ممکن است به صورت زخم های برجسته بر روی پوستتان مشاهده شود. درمان آن به کادر پزشکی مجرب نیاز دارد؛ زیرا تمام سوختگی های درجه سه باید با عمل جراحی درمان شوند و با بیهوشی عمومی، پوست را با پوستی سالم جایگزین کنند. از آنجا که درصد عفونت چنین سوختگی هایی بسیار بالا است، برای عوض کردن پانسمان سوختگی در منزل نیز لازم است از یک پرستار با تجربه کمک بگیرید.

  1. علائم

در این نوع سوختگی، شما معمولا دردی را احساس نخواهید کرد؛ زیرا تمام عصب های زیر پوست به طور کامل سوخته و از بین رفته اند؛ اما پوست شما به حالت چرمی شکل در می آید و ممکن است کاملا سیاه شود. مراقب باشید که این نوع سوختگی ها را به هیچ عنوان سرد نکنید و به آن ها دست نزنید. هر چه سریع تر خود را به بیمارستان برسانید یا با اورژانس تماس بگیرید.

مزایای پانسمان سوختگی در منزل

مزایای پانسمان سوختگی در منزل

پانسمان سوختگی در منزل فواید بسیاری دارد که در این بخش، آن ها را ارزیابی می کنیم:

1) جلوگیری از عفونت سوختگی ها

 هنگامی که قسمتی از بدن شما می سوزد، آن قسمت بهترین ناحیه برای جذب آلودگی ها و در نهایت دچار شدن به عفونت است. اگر پس از سوختگی به بهداشت آن توجه نکنید یا در زمانی که در مسیر رفتن به بیمارستان هستید، میکروب ها و باکتری های گوناگونی بر روی زخم شما بنشینند، ممکن است درمان سوختگی بسیار پیچیده و دشوار گردد. اما با پانسمان سوختگی در منزل هیچ یک از این اتفاقات نمی افتد.

 پرستاری که برای پانسمان سوختگی شما به منزلتان مراجعه می کند، درست مانند پرستاران بیمارستان عمل خواهد کرد. او لباسی تمیز می پوشد و با رعایت کامل بهداشت از پانسمان مخصوص برای بهبود سوختگی استفاده می کند. از آن جایی که شما نیز به فضا های آلوده مانند بیمارستان و درمانگاه نمی روید و در خانه امن خود منتظر کادر درمان می مانید، ناحیه سوخته هیچ گونه آلودگی ای را جذب نمی کند و به سرعت بهبود می یابد.

2) آموزش اعضای خانواده

پرستاری که برای پانسمان سوختگی در منزل مراجعه می کند، علاوه بر انجام کار خود به شما و خانواده تان نحوه پانسمان را توضیح خواهد داد. در نتیجه شما مجبور نیستید هر بار با هر سوختگی جزئی با کادر پزشکی تماس بگیرید. همچنین علاوه بر آموزش نحوه پانسمان، به شما روش هایی برای جلوگیری از ابتلا به سوختگی می آموزد تا از این طریق از سلامتی خود و اعضای خانواده خود بهتر مراقبت کنید.

3) سرعت بخشیدن به روند بهبودی

 هنگامی که پانسمان سوختگی در منزل انجام می شود، انرژی بیمار به طور کامل ذخیره می شود و این انرژی ذخیره شده در بهبودی هر چه سریع تر او بسیار موثر است. بیماری را تصور کنید که پس از سوختگی مجبور است سریعا لباس های خود را عوض و به بیمارستان مراجعه کند. در آنجا باید برای تشکیل پرونده و یا رسیدن پزشک چند دقیقه صبر کند. در حالی که در این لحظات سر و صدا های بسیاری در محیط بیمارستان او را آزار می دهند. پس از ساعت ها انتظار و خستگی به منزل باز می گردد؛ اما مجبور است مجددا فردای آن روز برای عوض کردن پانسمان خود به همان مکان شلوغ و آزار دهنده مراجعه کند.

در ادامه بیماری را تصور کنید که پس از سوختگی، در منزل و در فضایی پر از آرامش می نشیند و منتظر یک پرستار مجرب می ماند. پرستار به منزل مراجعه و خیلی سریع با رعایت کامل بهداشت، سوختگی او را پانسمان می کند. حال خودتان قضاوت کنید کدام یک از بیماران روند سریع تر درمان سریع تری را تجربه می کند؟

درمان سوختگی

درمان سوختگی

در این قسمت نحوه درمان هر سه نوع سوختگی را بررسی می کنیم:

  1. سوختگی درجه یک

 سوختگی های درجه یک به سادگی درمان می شوند. تنها لازم است در منزل آن نواحی را خنک کنید. بهترین روشی که برای خنک کردن سوختگی ها توصیه می شود، استفاده از آب است. دیده شده است که بسیاری از مردم از ماست، خمیر دندان یا سیب زمینی رنده شده برای بهبود سوختگی ها استفاده می کنند. دلیل این که این مواد درد سوختگی را تسکین می دهند، خنک بودن آن هاست. پس بهتر است تمام آن ها را کنار بگذارید و تنها از آب خنک استفاده کنید؛ زیرا استفاده از مواد دیگر، خطر ابتلا به عفونت را بالا می برد.

  1. سوختگی درجه دو

برای درمان سوختگی درجه دو معمولا به پانسمان ها و پمادهای مخصوص احتیاج است. کارایی پماد هایی که استفاده می شوند، جلوگیری از عفونت زخم سوختگی و تسکین درد آن است. پماد ها بر روی سوختگی باید اعمال شوند و سپس پانسمان مخصوصی بر روی آن ها قرار بگیرد. پانسمان ها معمولا روزانه تعویض می شوند و تعویض آن ها با درد بسیار زیادی همراه است؛ به همین دلیل، امروزه شاهد پانسمان هایی هستیم که نیازی به تعویض روزانه ندارند و مدت طولانی از زخم شما محافظت می کنند. به طور کلی شما با پزشک خود باید مشورت کنید و هر نوعی را که پزشک پیشنهاد می دهد، استفاده کنید.

  1. سوختگی درجه سه

پانسمان سوختگی در منزل

 برای درمان سوختگی درجه سه از دست شما کاری بر نمی آید. شما باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید. معمولا چنین سوختگی هایی را با پیوند پوست درمان می کنند. در ادامه مطلب انواع پیوند پوست را برای شما عزیزان به طور کامل توضیح خواهیم داد:

  1. پیوند ورقه ای

چنین پیوند هایی جنبه زیبایی دارند و معمولا بر روی صورت یا دست ها که بیشتر در معرض دید قرار دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. برای چنین پیوند هایی به مقدار زیادی از پوست سالم احتیاج است و مراقبت از آن نیز کمی دشوار به نظر می رسد. در صورت انجام این پیوند، تا مدتی طولانی به هیچ عنوان نباید بر روی پوست خود دست بکشید یا ضربه وارد کنید. همچنین از پوشیدن لباس هایی که ممکن است به پوست شما آسیب برسانند، خود داری کنید.

  1. پیوند مشبک

 چنین پیوندی معمولا برای زخم های بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرد و پس از پیوند یک جای خیلی ظریف و کمرنگ بر روی پوست باقی می ماند؛ از این رو به اندازه پیوند های ورقه ای، تمیز و زیبا نیست. اما از آن جایی که این نوع پیوند، فضای بیشتری را می پوشاند و سختی های کمتری دارد، معمولا برای نواحی ای که زیاد در مقابل دید قرار ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. پیوندهای ضخیم

چنین پیوند هایی برای سوختگی های کوچک با عمق بسیار زیاد استفاده می شوند تا به طور کامل آن ناحیه را بپوشانند.

یکی از خطرناک ترین آسیب ها، سوختگی اعضای بدن است. اگر مراقبت از آن را نا دیده بگیرید؛ برای مثال در تعویض پانسمان آن، موارد بهداشتی را به طور کامل رعایت نکنید، ممکن است خطرات زیادی سلامتی شما را تهدید کند. سوختگی ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آن ها به درمان مخصوص به خود احتیاج دارند. پیشنهاد ما این است که به محض مواجهه با این مشکل، سریعا با کادر درمانی مجرب ما تماس حاصل کنید تا با پانسمان سوختگی در منزل از آلوده شدن و عفونت کردن آن جلوگیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا