خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

چگونه حمام خانه خود را به یک اسپا تبدیل کنیم؟

ترفندهای ساده برای تبدیل حمام به اسپا

چگونه حمام خانه خود را به یک اسپا تبدیل کنیم؟

 

بعد از یک روز طولانی که از سرکار به خانه بر می گردیم، دوش آب گرم گرفتن گزینه خوبی است تا استرس و تنش های کاری را از خود دور کنیم. اگر حمام و سرویس بهداشتی حس آرامش بخشی را به ما انتقال بدهد، نتیجه یک دوش گرفتن ساده شگفت انگیز خواهد بود. همه ما به استراحت و آرامش نیاز داریم؛ پس چرا این کار را در خانه خود و با ایجاد چند تغییر ساده انجام ندهیم؟ ایجاد یک اسپای خانگی با چند روش ساده بهترین راه برای تأمین آرامش و سلامتی و کاهش استرس است. برای تبدیل حمام خانه به اسپا، با چند ترفند ساده شروع کنید. البته قبل از آن در مورد اسپا توضیح کوتاهی می دهیم:

اسپا چیست؟

اسپا به سالن یا مکانی گفته می شود که در آن معمولاً خدماتی برای مراقبت از پوست صورت و بدن ارائه می دهند. نام اسپا از نام شهری در بلژیک گرفته شده است و در اصل به محلی گفته می شود که در آن از آب دریا یا آب معدنی برای آب درمانی استفاده می شود. امروزه سالن های زیادی این خدمات را ارائه می دهند. استفاده از متدهایی مانند رایحه درمانی در مراکز اسپا سبب می شود از بسیاری از تنش های روحی و جسمی رها شوید. اگر به هر دلیلی نتوانیم از خدمات سالن های اسپا استفاده کنیم، می توانیم حمام خانه خود را با چند ترفند ساده به اسپایی منحصر به فرد تبدیل کنیم. 

چگونه حمام خانه خود را به یک اسپا تبدیل کنیم؟

روش های تبدیل حمام به اسپا

در هر خانه ای یک حمام بزرگ وجود ندارد. اما با چند راه حل ساده می توان محیط های کوچک را به مکانی لوکس تبدیل کرد؛ با اضافه کردن چند صابون معطر، اسفنج ها و سبدهای زیبا و… .

برای تبدیل حمام خانه به اسپا نیازی نیست کار بزرگی انجام دهیم. احتمالاً تصویری که از یک اسپا به ذهنتان خطور می کند، حوله های بزرگ و گرم، نور شمع، عطر و بوی لطیف و آرامش بخش است. با تبدیل حمام خانه خود به اسپا در عین آرامش و جوان سازی جسم و روح، حواس شما هم به وجد خواهد آمد.

از جزئیات طراحی شامل استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب، سنگ و آب تا پراکندگی گلبرگ های گل رز، دکوراسیون طبیعی و ارگانیک و صدای موسیقی آرام در پس زمینه، همه اینا موارد ساده ای هستند که یک اسپای خانگی را برای شما فراهم می کنند.

چگونه حمام خانه خود را به یک اسپا تبدیل کنیم؟

مراحل زیر را برای ایجاد یک اسپای خانگی دنبال کنید

  1. مرتب کردن حمام

اولین قدم برای تبدیل حمام خانه به اسپا این است که شلوغی و بی نظمی را از بین ببریم. وسایل ضرروی حمام را در دسترس قرار دهید. منظم کردن و سازمان دادن به سرویس بهداشتی و حمام شامل خالی کردن تمام کابینت ها است. تا ببینید به چیزهایی نیاز دارید و چه چیزهایی را باید دور بیندازید. لوازم آرایشی، شامپو، داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی و مسکن ها، همه را بررسی کنید.  می توانید از سازمان دهنده ها برای جداسازی لوازم بهداشتی و آرایشی و لوازم حالت دهنده مو استفاده کنید.

  1. از گیاهان استفاده کنید

گونه ای از گیاهان را انتخاب کنید که مدتی طولانی دوام داشته باشد و بوی تازه ای مانند اکالیپتوس و نعناع در حمام شما پخش کند. در ادامه چند گیاه را که ادعا می کنند می توانند حمام خانه را به یک اسپا تبدیل کنند، معرفی می کنیم:

  • آلوئه ورا

آلوئه ورا نه تنها در محیط حمام جلب توجه می کند، بلکه اثرات شفابخشی هم دارد. گیاه آلوئه ورا باید در نزدیکی پنجره قرار گیرد.

  • بامبو

بامبو برای رشد به نور بسیار کمی نیاز دارد و باید در معرض تابش غیرمستقیم خورشید قرار گیرد. وقتی ساقه ها درون ظرف ارگانیک پر از سنگریزه و آب قرار می گیرند به نظر آرامبخش و زیبا می رسد. بامبو گیاهی با رشد سریع است.

  • بگونیا

بگونیا در دستشویی و حمام اثربخش خوبی دارد. اما در زیر نورهای فلورسنت یا کنار پنجره بهترین عملکرد را خواهد داشت.

  • پیچک

پیچک به میزان متوسطی به قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیاز دارد. می توان آن را روی طاقچه یا در سبدهای آویز قرار داد. همچنین یکی از بهرتین گزینه ها برای تصفیه هوا است.

  • ارکیده

برای تبدیل حمام خانه به اسپا ارکیده ها انتخابی عالی هستند. ارکیده ها زیبا و نماد تجمل هستند. حتما ارکیده را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

  1. آویزان کردن پرده دوش در حمام

عوض کردن پرده دوش ساده ترین و ارزان ترین راه برای تغییر فضای حمام و سرویس بهداشتی است. از نظر بصری، تغییر یک عنصر می تواند به طور چشمگیری کل فضای حمام را تغییر دهد. طرحی را برای پرده دوش حمام انتخاب کنید که متناسب با فضای حمام شما باشد.

  1. قرار دادن چارپایه کوچک در حمام

از یک چهارپایه یا نگهدارنده چوبی کوچک برای قرار دادن حوله ها در نزدیکی دوش استفاده کنید. با این کار همیشه یک حوله در دسترس شما خواهد بود.

  1. از حصیر بامبو استفاده کنید

مت ها یا پادری های پارچه ای وقتی در معرض رطوبت حمام قرار می گیرند، کپک می زنند و بوی ناخوشایندی را در حمام ایجاد می کنند. یک حصیر از جنس بامبو احساس تازگی را به حمام شما القا خواهد کرد.

  1. روشن کردن شمعی معطر

اسپا همه حواس از جمله بو را تحریک می کند. برای اینکه در حمام خانه خود اثری مشابه با اثر اسپا ایجاد کنید، شمعی با رایحه ای سبک و آرامبخش مانند اسطوخودوس یا اکالیپتوس روشن کنید.

  1. از عناصر هنری کمک بگیرید

برای اینکه هنگام استراحت در وان یا استفاده از ماسک صورت، از عناصر هنری هم لذت ببرید، یک اثر هنری را که موردعلاقه شماست، در حمام خود آویزان کنید. تصویر آرامش بخشی از موج های اقیانوس می تواند انتخاب خوبی باشد.

چگونه حمام خانه خود را به یک اسپا تبدیل کنیم؟

  1. نصب آویز حمام

وقتی وسایل بهداشتی تمام لبه های وان را اشغال کند، ذهنتان آشفته تر می شود. چاره کار ساده است؛ از یک آویز حمام استفاده کنید و تمام لوازم شست و شو را در آن قرار دهید.

  1. دوش های جدید نصب کنید

اگر می خواهید برای تبدیل حمام خانه خود به اسپا سنگ تمام بگذارید، می توانید کمی بیشتر هزینه کنید و با خرید دوش بخار قابلیت های یک اسپای حرفه ای را به خانه خود بیاورید. دوش قلب حمام است و باید تا حد ممکن انعطاف پذیر باشد. دوش بخار پوست شما را باطراوت کرده و باعث تغذیه و درخشش هر چه بیشتر پوست بدن می شود.

  1. از اسنشال اویل ها استفاده کنید

یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و 10 قطره از روغن اسطوخودوس را در آن بریزید. سپس حوله های خود را در آب غوطه ور کنید و مقدار اضافی آب را از حوله ها بگیرید. در حالی که حوله ها هنوز مرطوب هستند، آن ها را جمع کرده و در فریزر قرار دهید. بگذارید چند ساعت بماند. یکی از این حوله های سرد را روی صورت و شانه های خود قرار دهید. تضاد بین سرد و گرم همراه با رایحه درمانی اسطوخودوس احساس تازگی و آرامش به شما خواهد داد. با این کار یک اسپای حرفه ای را در حمام خانه خود تجربه خواهید کرد. اگر اسطوخودوس کمی برای شما قوی است، می توانید از سایر رایحه های احیاکننده مانند نعناع فلفلی و بابونه استفاده کنید.

این مطلب را از دست ندهید! روغن های اسنشال اویل چه کاربردهایی دارند؟

  1. نورپردازی و موسیقی

اسپاها فضای آرامش بخشی با کمک نورپردازی و پخش موسیقی ایجاد می کنند. می توانید این سبک را روی حمام خانه خود پیاده کنید. نور به ما کمک می کند تا بیدار و هوشیار باشیم. بنابراین هرچه فضا کم نورتر باشد، آرامش بیشتری خواهید داشت. شمع ها برای انجام این کار راه حل شگفت انگیز و ارزانی خواهند بود.

موسیقی موردعلاقه خود را در حمام پخش کنید. استفاده از دستگاه پخش موسیقی ضدآب هم گزینه خوبی است.

  1. از اکسیرهای خانگی استفاده کنید

با نمک حمام و اسنشال اویل ها اکسیر خانگی تهیه کنید. جوش شیرین را به چند قطره از روغن های اسنشال اضافه کنید و با این کار سدی در برابر استرس ها و تنش ها بسازید. ترکیبات روغن شامل 10 قطره اکالیپتوس و 10 قطره نعناع فلفلی برای سینوس های مسدود شده کارساز هستند.

چگونه حمام خانه خود را به یک اسپا تبدیل کنیم؟

  1. ماسک صورت تهیه کنید

می توانید ماسک آماده خریداری کنید و یا با ترکیب چند ماده مؤثر ماسک خانگی تهیه کنید تا پوست شما شاداب شود. برای اینکه از اسپای خانگی خود لذت تکمیلی را ببرید، قسمت های مساوی از آووکادو و ماست را ترکیب کنید و نصف قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. برای تکمیل اثربخشی ماسک از غلتک یا رولر ماساژ صورت استفاده کنید و تمام آلودگی ها را از سطح پوست خود خارج کنید.

سخن آخر

آنچه که امروزه اهمیت دارد، بالا بردن سطح آرامش ذهنی و جسمی است. همان طور که راه حل های ارائه شده نشان می دهد، با چند روش کاربردی و ارزان می توان حمام خانه خود را به اسپا تبدیل کرد و تنش های روزمره را از بدن و ذهن خود دور کرد.

منبع: realsimple

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا