خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

چرا بی نظمی باعث استرس می شود؟

دلایلی که بی نظمی را منشای اضطراب می دانند

چرا بی نظمی باعث استرس می شود؟

بی نظمی باعث استرس می شود

بی نظمی می تواند در احساس ما نسبت به فضای خانه، محل کار و حتی احساسی که نسبت به خودمان داریم، نقش تعیین کننده ای داشته باشد. خانه های نامرتب و فضاهای کاری شلخته احساس اضطراب، درماندگی و سردرگمی را در ما ایجاد می کند. با این حال، کمتر پیش می آید به عنوان منبع اضطراب به آن پرداخته شود. با ما در ادامه همراه باشید تا دلایلی را که می گویند نامرتب بودن و بی نظمی می تواند منشای استرس باشد، باهم مرور کنیم.

چرا آشفتگی و بی نظمی منجر به این همه استرس می شود؟

  • بی نظمی و نامرتب بودن سبب می شود ذهن ما روی محرک هایی متمرکز شود که ضروری نیستند.
  • نامرتب بودن محل زندگی یا فضای کاری حواس ما را به راحتی پرت می کند.
  • شلوغی و بی نظمی باعث می شود که نتوانیم به راحتی از نظر جسمی و روانی به آرامش برسیم.
  • درهم و برهمی محیط زندگی و کار به طور مداوم به مغز ما گوشزد می کند که کار ما هیچ وقت انجام نمی شود.
  • درهم ریختگی و بی نظمی ما را مضطرب می کند زیرا هرگز مطمئن نیستیم که برای انجام دقیق کارهایمان چه چیزی لازم است.
  • نامرتب بودن موجب احساس گناه و خجالت می شود. چون همیشه با خود می گوییم «من باید مرتب تر باشم». به خصوص وقتی کسی سرزده به خانه ما می آید.
  • نامنظم بودن می تواند خلاقیت و بهره وری را محدود کند. وقتی همه فضاهای موجود با بی نظمی و درهم ریختگی محصور شوند، امکان تفکر، ایده پردازی و حل مسئله کمتر می شود.
  • همچنین مانعی برای برطرف کردن نیازها و خواسته های ما در اولین فرصت است و به نوعی حس ناامیدکننده ای ایجاد می کند.

خوشبختانه، برخلاف سایر منابع استرس مثل شغل، روابط و…، بی نظمی یکی از آن دسته عوامل استرس زایی است که می توان به راحتی آن را برطرف کرد. بیایید با هم چند ایده مؤثر برای خلاصی از بی نظمی را مرور کنیم:

بی نظمی باعث استرس می شود

 بیشتر بخوانید : راه های غلبه بر ترس در کودکان

چگونه از بی نظمی خلاص شویم؟

برای خلاص شدن از بی نظمی کلافه کننده راه های زیادی وجود دارد. در اینجا چند راه حل ساده اما مهم را مطرح می کنیم.

  1. اگر بی نظمی کل خانه شما را فرا گرفته است، به تنهایی مشغول به کار نشوید! ابتدا از اتاقی شروع کنید که همه افراد خانواده از آن استفاده می کنند. به این ترتیب هر یک از اعضای خانواده مسئولیتی را بر عهده می گیرد. اگر هم تنها زندگی می کنید، هر بار از یک قسمت از خانه شروع کنید. بعد از اینکه تمیز و مرتب کردن هر بخش از خانه تمام شد، سراغ بقیه قسمت ها بروید. همین که کم کم موفقیت های خود را می بینید، حس خوشایندی به شما منتقل می شود.
  2. برای وسایل و لوازم پرکاربرد فضاهای مشخصی ایجاد کنید تا در صورت نیاز سریع و آسان به همه وسایل خود دسترسی داشته باشید. کشوها و کابینت ها به عنوان فضاهای بسته بهترین جا برای نگهداری لوازم پرکاربرد هستند. قفسه های باز یا فضای بالای میز از نظر بصری فضای شلوغی را ایجاد می کند که باعث استرس بیشتر و تمرکز کمتر می شود.

در مورد وسایل خود تصمیم گیری کنید!

  1. در مورد بعضی از وسایل که دیگر استفاده و کاربردی ندارند، تصمیم گیری کنید. اگر به بخشی از وسایل خود نیاز ندارید، می توانید آن ها را دور بیندازید یا بازیافت و اهدا کنید؛ (شاید چیزی که شما به آن نیاز ندارید، مشکل کسی را حل کند.) وسایل کم کاربرد را که به ندرت از آن ها استفاده می کنید، در یک جعبه و در انبار نگه دارید تا فضای بیشتری برای وسایل پراستفاده داشته باشید. می توانید روی جعبه تاریخ بسته بندی آن را بنویسید، با این ترفند اگر تا سال بعد آن جعبه را باز نکرده باشید، می توانید راحت تر به این نتیجه برسید که دیگر به آن نیازی ندارید.
  2. وقتی چیزی را برداشتید، بعد از استفاده از آن، فوراً سر جایش برگردانید. این کار بسیار ساده به نظر می رسد، اما در واقع نیاز به تمرین دارد.
  3. یک پوشه برای پروژه ها یا کارهای در حال انجام ایجاد کنید. این ترفند نه تنها باعث نظم فضای کار شما می شود، بلکه سبب می شود به راحتی به پروژه های خود دسترسی داشته باشید و روی آن ها تمرکز کنید.
  4. اجازه ندهید کاغذها روی هم انباشته شوند. وقتی صحبت از آشفتگی و بی نظمی استرس زا می شود، فضای پر از نامه، بروشور، منو، یادداشت، روزنامه و موارد مشابه را تصور می کنیم. چیزهایی را که لازم ندارید، دور بیندازید و هر آنچه را که لازم دارید، در جای مناسب قرار دهید.
  5. قبل از اینکه فضای کار خود را ترک کنید، آن را مرتب کنید. طبیعی است که در نهایت خستگی بخواهید سریع تر محل کار خود را ترک کنید. اما عادت کنید قبل از رفتن فضای کار خود را تمیز کنید. با انجام این کار زمانی که به محل کار خود برمی گردید، احساس مثبت و خوبی خواهید داشت. همچنین در پایان روز حس تمام شدگی به شما خواهد داد.
  6. فرایند مرتب کردن را برای خود تبدیل به کاری سرگرم کننده کنید! همانطور که مشغول انجام کار و مرتب کردن وسایل هستید، به آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهید. هرچه آهنگ ها ریتم تندتری داشته باشد، بهتر است. چون نه تنها از آهنگ ها لذت خواهید برد، بلکه زمان هم سریع تر می گذرد.

بی نظمی باعث استرس می شود

سرویک در خدمت نظم است! اگر می خواهید فضای خانه یا محل کار شما سریع تمیز و مرتب شود، آن را به سرویک بسپارید. کاری که خودتان به هر دلیلی نمی خواهید انجامش دهید، سرویک مشتاق انجام دادنش است.

psychology

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا