خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

روغن های اسنشال اویل چه کاربردهایی دارند

 فواید درمانی اسنشال اویل ها

روغن های اسنشال اویل چه کاربردهایی دارند؟

 فواید درمانی اسنشال اویل ها

روغن اسنشال اویل چیست؟

از روغن های اسنشال اویل اغلب در رایحه درمانی استفاده می شود. در واقع نوعی داروی جایگزین که از عصاره های گیاهی برای تامین سلامت افراد ساخته می شود. با این حال، برخی از ادعاهای بهداشتی مرتبط با این روغن ها بحث برانگیز است. در این مقاله می خواهیم به همه آنچه در مورد اسنشال اویل ها و اثرات سلامتی و کاربردهای جانبی آن ها وجود دارد، بپردازیم.

اسنشال اویل ها چه هستند؟

اسنشال اویل ها ترکیباتی هستند که از گیاهان استخراج می شوند. روغن های اسنشال رایحه، عطر و طعم گیاه و خاصیت آن را جذب می کنند. این روغن ها از طریق تقطیر یا روش های مکانیکی مانند پرس سرد به دست می آیند. نحوه ساخت روغن ها مهم است، زیرا روغن هایی که از طریق فرآیندهای شیمیایی به دست می آیند روغن اسنشال محسوب نمی شوند. روغن های اسنشال عصاره های گیاهی غلیظی هستند که بو و رایحه طبیعی منبع خود را، که گیاهان هستند، به همراه دارند.

بیشتر بخوانید : چگونه با پوست مرکبات شوینده خانگی بسازیم؟

تاثیرات درمانی اسنشال اویل ها چیست؟

از روغن های اسنشال بیشتر در رایحه درمانی استفاده می شود که از طریق روش های مختلف استنشاق می شوند. ترکیبات موجود در روغن های اسنشال از راه های مختلفی روی بدن شما تاثیر می گذارد. هنگامی که روی پوست شما قرار می گیرد، خواص گیاهی آن جذب بدن می شوند. برخی از روش های جانبی مانند استفاده از گرما می توانند فرایند جذب را بهبود بخشند.

استنشاق رایحه های اسنشال اویل ها می تواند قسمتی از مغز را که در احساسات، رفتارها، حس بویایی و حافظه طولانی مدت نقش دارد، تحریک کند. جالب اینجاست که بخشی از مغز به شدت در شکل گیری خاطرات نقش دارد. این مسئله تا حدی روشن می کند که چرا بوهای آشنا می توانند باعث ایجاد خاطرات یا برانگیخته شدن احساسات شوند.

 فواید درمانی اسنشال اویل ها

کاربردهای اسانس های مختلف                                              

بیش از 90 نوع روغن اسنشال در بازار موجود است که هر کدام رایحه خاص و فواید منحصر به فردی برای سلامتی دارند. در ادامه به 10 مورد از روغن های اسنشال معروف و فواید آن ها اشاره می کنیم:

  • نعناع: افزایش انرژی و کاهش مشکلات گوارشی
  • اسطوخودوس: کاهش استرس
  • چوب صندل: آرامش اعصاب و افزایش تمرکز
  • ترنج: رفع استرس و مشکلات پوستی مانند اگزما
  • رز: بهبود حال روحی و کاهش آشفتگی و اضطراب
  • بابونه: بهبود حال روحی و تمدد اعصاب
  • یلانگ یلانگ: درمان سردرد و بهبود وضعیت پوست
  • درخت چای: مبارزه با عفونت ها و تقویت سیستم ایمنی
  • یاس: رفع افسردگی، زایمان راحت و بهبود میل جنسی
  • لیمو: کمک به هضم غذا، بهبود خلق و خو و درمان سردرد

فواید اسنشال اویل ها برای سلامتی

با وجود اینکه اسنشال اویل ها معروف هستند، در مورد ویژگی های شگفت انگیز آن ها هنوز اطلاعات زیادی منتشر نشده است. در ادامه به برخی مشکلات رایج که با استفاده از این روغن ها قابل درمان هستند، اشاره می کنیم:

استرس و اضطراب

43٪ از افرادی که استرس و اضطراب دارند از نوعی روش درمانی جایگزین برای کمک به تسکین اضطراب خود استفاده می کنند. نتایج مطالعات اولیه در رایحه درمانی کاملاً مثبت بوده است. بسیاری نشان داده اند که بو و رایحه برخی از اسنشال اویل ها می تواند برای درمان اضطراب و استرس موثر باشد.

جالب اینجاست که استفاده از اسنشال اویل ها در حین ماساژ می تواند به کاهش استرس کمک کند. اگرچه اثرات آن ممکن است فقط در زمان ماساژ ادامه پایدار باشد.

سردرد و میگرن

طی انجام آزمایشی، آغشته كردن پیشانی و شقیقه های شركت كنندگان به مخلوط روغن نعناع و اتانول، سردرد را تسكین می دهد. مطالعات اخیر همچنین کاهش سردرد را پس از استفاده از روغن اسنشال نعناع و اسطوخودوس بر روی پوست نشان می دهند. علاوه بر این، استفاده از مخلوطی از روغن بابونه و کنجد در شقیقه ها می تواند سردرد و میگرن را درمان کند. این یک روش سنتی برای درمان سردرد است.

بی خوابی و کم خوابی

استشمام اسنشال اویل اسطوخودوس در بهبود کیفیت و عادات خواب زنان بعد از زایمان و بیماران قلبی تاثیر زیادی دارد.

کاهش ورم و التهاب

روغن های اسنشال در درمان التهاب بسیار موثرند برخی مطالعات هم ثابت کرده اند این روغن ها اثرات ضد التهابی دارند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند که ترکیبی از اسنشال اویل های آویشن و پونه کوهی به بهبود التهاب کمک می کند.

 فواید درمانی اسنشال اویل ها

خواص ضد باکتریایی

افزایش باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک، سبب شده سایر ترکیبات مانند اسنشال اویل ها برای مقابله با عفونت های باکتریایی ساخته و عرضه شوند.

سایر کاربردها

  • اسنشال اویل ها علاوه بر خواص رایحه درمانی، کاربردهای دیگری نیز دارند. بسیاری از افراد از آن ها برای خوشبو کردن محیط خانه و یا وسایلی مانند ماشین لباسشویی و طرفشویی استفاده می کنند.
  • روغن های اسنشال در محصولات آرایشی و محصولات طبیعی نیز استفاده می شود.
  • همچنین گفته می شود این روغن ها جایگزین ایمن و سازگار با محیط زیست برای دفع حشرات هستند.
  • برخی از آن ها می توانند در صنعت تولیدات غذایی، برای افزایش ماندگاری مواد غذایی استفاده شوند.

 

چگونه روغن های اسنشال اصل و خالص را تشخیص دهیم؟

بسیاری از شرکت ها ادعا می کنند که روغن های آن ها خالص هستند. نکات زیر را برای انتخاب روغن های با کیفیت در نظر داشته باشید:

  • خالص بودن: اسنشال اویلی را انتخاب کنید که فقط حاوی ترکیبات معطر گیاهی و بدون مواد افزودنی یا روغن مصنوعی باشد.
  • کیفیت: روغن های اسنشال واقعی روغن هایی هستند که طی فرآیند استخراج حداقلِ تغییر را داشته اند. اسانسی فاقد مواد شیمیایی انتخاب کنید که از طریق تقطیر یا پرس سرد مکانیکی استخراج شده باشد.
  • شهرت: مارکی را خریداری کنید که با محصولات با کیفیت بالا شناخته شده است.

ایمنی و عوارض جانبی

صرف طبیعی بودن چیزی به معنای ایمن بودن آن نیست. محصولات گیاهی هم حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است به سلامتی شما آسیب برسانند. بلع و خوردن اسنشال اویل ها معمولاً توصیه نمی شود. با این حال، هنگام استنشاق یا ترکیب آن با یک روغن پایه برای استفاده روی پوست، بی خطر هستند. حتماً آلرژهای افراد حساس از جمله کودکان، زنان باردار و حیوانات خانگی را در نظر بگیرید.  

 فواید درمانی اسنشال اویل ها

برخی از عوارض جانبی:

  • بثورات
  • حملات آسم
  • سردرد
  • واکنش های آلرژیک

روغن های اسنشالی که دارای اسید فنیک هستند مانند دارچین، می توانند باعث تحریک پوست شوند و نباید بدون ترکیب با روغن پایه روی پوست استفاده شوند. اسنشال اویل های استخراج شده از مرکبات باعث تحریک واکنش پوست در برابر نور خورشید می شوند و سوختگی پوست را به دنبال دارند.

بلع این روغن ها توصیه نمی شود، زیرا خوردن آن ها می تواند مضر و در بعضی از دوزها کشنده باشد. معمولاً توصیه می شود زنان باردار و شیرده از مصرف آن ها خودداری کنند.

healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا