خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

تزریقات در منزل تهران به چه صورت انجام می شود؟

امروزه به دلیل هوای سرد، شیوع دوباره بیماری کرونا و آلودگی هوا بیرون آمدن حتی برای مدت زمان کوتاه، خصوصا برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن، بسیار خطرناک است. ممکن است لازم باشد به دلیل انجام فعالیت های مربوط به سلامتی همچون تزریقات، از منزل خارج شوید. یکی از راه هایی که در این شرایط به شما کمک می کند در منزل بمانید و در معرض بیماری، آلودگی و شلوغی قرار نگیرید استفاده از خدمات تزریقات در منزل است. بسیاری از افرادی که تزریق دارند می توانند این کار را به کمک متخصصان بهداشت در منزل انجام دهند. در این مقاله به طور کامل درمورد تزریقات و نکات مهم در رابطه با آن توضیح خواهیم داد. برای این که با نکات و نحوه تزریقات در منزل تهران آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

تزریق چگونه انجام می شود؟

تزریقات در منزل تهران به چه صورت انجام می شود؟

تزریق یکی از روش های رساندن دارو به شکل مایع استریل شده به بافت های زیر پوست بدن بیمار است؛ که با استفاده از یک سوزن استریل و توخالی انجام می شود. تمامی افرادی که به مراقبت های بهداشتی نیاز دارند، تزریق را تجربه خواهند کرد. از روش تزریق معمولا برای دارو هایی استفاده می شود که باید به سرعت عمل کنند و جان بیمار را نجات دهند. همچنین امکان استفاده از روش تزریق زمانی که دارو به خوبی در دستگاه گوارش جذب نمی شود نیز وجود دارد.

برخی از تزریقات هستند که در طولانی مدت اثر خود را نشان می دهند. این نوع تزریقات با نام Depot injections شناخته می شوند. این دسته از دارو ها به آرامی تزریق می شوند و به طور پیوسته و با گذر چند هفته و گاهی چند ماه جذب بدن می شوند. البته تزریق دپو فقط برای برخی از دارو ها امکان پذیر است؛ اما به طور کلی برای افرادی که مصرف داروی خود را فراموش می کنند می تواند مفید باشد. از دارو هایی که به صورت دپو تزریق می شوند، می توان به دارو های ضد بارداری هورمونی یا برخی دارو های روان پزشکی اشاره کرد. شما برای چنین تزریقی می توانید از خدمات تزریقات در منزل تهران استفاده کنید و در محیطی آرام تزریقات خود را انجام دهید.

انواع تزریقات

تزریقات در منزل تهران به چه صورت انجام می شود؟

تزریقات در منزل می تواند به شیوه های مختلفی صورت بگیرد. هر کدام از شیوه های تزریق، برای یک موقعیت خاص و بسته به تشخیص پرستار یا پزشک انتخاب می شوند. برخی از شیوه های تزریق عبارتند از:

  • تزریق زیر جلدی

تزریق های زیر جلدی که به آن ها SC نیز گفته می شود، نوعی از تزریق هستند که داروی مورد نیاز را به لایه های چربی زیر پوست می رسانند. در این نوع تزریق معمولا از سوزن های بسیار کوچک و ظریفی استفاده می شود که درد بسیار کمی دارند. بعد از تزریق زیر جلدی ممکن است که توده های کوچکی در محل تزریق ایجاد شود. به همین دلیل برای تزریقات بعدی باید از انتخاب قسمتی که قبلا در آن توده ایجاد شده خودداری کرد؛ زیرا این مورد می تواند بر سرعت جذب دارو تاثیر منفی بگذارد.

  • تزریق عضلانی

تزریق عضلانی که با نام IM نیز شناخته می شود یکی دیگر از شیوه های تزریق است. در تزریق عضلانی دارو باید به طور سنتی در ربع فوقانی بیرونی باسن تزریق شود. البته بسته به شرایط ممکن است که تزریق در ران یا بازو نیز انجام شود. دارو های تزریق عضلانی از طریق ماهیچه و رگ ها به بدن می رسند و همین باعث می شود که سرعت جذب آن ها بسیار بالا باشد. گاهی اوقات برای تزریق عضلانی از سوزن های بلندی استفاده می شود. به همین دلیل امکان دارد که تزریق عضلانی نسبت به تزریق زیرجلدی دردناک تر باشد.

  • تزریق وریدی

تزریق وریدی یکی دیگر از شیوه های تزریقات است که با نام IV نیز شناخته می شود. دارو ها در شیوه تزریق وریدی از طریق یک کانولا وارد بدن می شوند تا از بابت رسیدن دارو به داخل ورید اطمینان حاصل شود. همچنین استفاده از کانولا کمک می کند تا از نشت دارو به دیگر بافت های بدن و آسیب به آن ها جلوگیری شود.

برخی دیگر از شیوه های تزریق که کمتر رایج هستند عبارتند از :

  • تزریق استخوانی

تزریق استخوانی که با نام IO شناخته می شود، تنها در مواقع اورژانسی و زمانی که لازم است دارو و مایعات به سرعت وارد جریان خون شوند، استفاده می شود. این نوع از تزریق تنها مربوط به شرایط اضطراری و زمانی که دسترسی به ورید دشوار یا غیرممکن باشد، است. زیرا گاهی اوقات ممکن است که فرد بیماری که باعث کاهش فشار خون می شود، داشته باشد. در این زمان رگ های خونی محیطی مانند رگ های موجود در بازو ها و پا ها منقبض می شوند تا جریان خون به قسمت های حیاتی بدن برسد. همچنین در شرایطی که فرد دچار ایست قلبی شده باشد، ممکن است نبض نداشته باشد و جریان خون بسیار ضعیف باشد. در چنین شرایطی دسترسی به ورید تقریبا غیر ممکن است و تنها راه پیش رو تزریق استخوانی است.

برای تزریقات در منزل تهران به شیوه استخوانی یک کانول کوچک را از طریق پوست به مغز استخوان می رسانند. در این شیوه اغلب قسمت هایی مانند استخوان ساق پا در زیر زانو انتخاب می شود. این مکان بهترین ناحیه برای تزریق استخوانی است که امکان رساندن مقدار زیادی از مایعات را به بدن بیمار فراهم می کند. مزیت تزریق استخوانی نسبت به تزریقات وریدی این است که در روش استخوانی بعید است که دارو جمع شود و نقطه تزریق دیگر قابل استفاده نباشد؛ اما باید این را هم در نظر داشت که در تزریق استخوانی امکان ایجاد شکستگی و عفونت به دلیل ورود سوزن به بافت های عمیق استخوان وجود دارد. به همین دلیل تاکید می شود از این روش فقط در موقعیت های اضطراری استفاده شود.

  • تزریق داخل جلدی

تزریق داخل جلدی در بین لایه های پوست انجام می شود. از این تزریق معمولا زمانی استفاده می شود که به واکنش های موضعی نیاز باشد. برای مثال قبل از تزریق برخی از واکسن ها و دارو ها مقداری از آن را به زیر پوست تزریق می کنند تا واکنش بدن را نسبت به دارو ببینند. برای تزریقات در منزل تهران در صورتی که بیمار قرار است برای اولین بار یک داروی جدید را دریافت کند، بهتر است که از این روش برای تست حساسیت نسبت به دارو انجام شود. تقریبا تمام افراد به دلیل واکسن هایی که در کودکی تزریق کرده اند، حداقل یک بار تزریق داخل جلدی را تجربه کرده اند.

تزریق های رایج در منزل

تزریقات در منزل تهران به چه صورت انجام می شود؟

در حال حاضر رایج ترین تزریقی که در منزل و به طور کلی خارج از بیمارستان انجام می شود، تزریق انسولین برای بیماران مبتلا به دیابت است. انسولین به روش زیر جلدی در قسمت هایی از بدن که در آن چربی وجود دارد، انجام می شود. به همین دلیل قسمت پایین شکم و بالای ران معمولا قسمت های ایده آلی برای تزریق انسولین هستند. در صورت نیاز به تزریق انسولین می توانید با انتخاب کادر درمانی مورد نظرتان از خدمات تزریقات در منزل تهران استفاده کنید.

قسمت های رایج برای تزریق

تزریقات در منزل تهران به چه صورت انجام می شود؟

در هر تزریق بسته به علت و نوع تزریق، ناحیه به خصوصی انتخاب می شود. در ادامه، در رابطه با نحوه و محل هر تزریق توضیح خواهیم داد:

  1. تزریق عضلانی

تزریق عضلانی تا حد امکان باید در ناحیه ای با عضله بزرگ انجام شود, زیرا این کار احتمال آسیب به رگ های خونی بزرگ تر یا عصب را پایین می آورد. بهترین ناحیه برای تزریقات به شیوه عضلانی ربع بیرونی بالایی باسن است.

رایج ترین شیوه برای تزریق عضلانی تکنیک Z-track است. این تکنیک این تضمین را می دهد که دارو از عضله خارج نمی شود. برای تزریق به شیوه Z-track باید طبق مراحل زیر پیش رفت:

  • با استفاده از دست غیر قالب پوست را محکم نگه دارید و در یک جهت از محل تزریق دور کنید.
  • سوزن را با زاویه 90 درجه نسبت به پوست بیمار در محل تزریق قرار دهید.
  • پیستون را به آرامی فشار دهید تا دارو در عضله آزاد شود. دقت داشته باشید که دست دیگر در هنگام تزریق باید روی پوست بماند.
  • بعد از تخلیه تمام دارو، سرنگ باید با همان زاویه ای که وارد شده، خارج شود.
  • بعد از تزریق دست غیر قالب خود را از روی پوست بردارید و اجازه دهید که پوست به حالت عادی خود برگردد.
  1. تزریق زیر جلدی

تزریق های زیر جلدی حتی توسط خود فرد بیمار نیز می توانند انجام شوند. به همین دلیل بهترین محل برای تزریق قسمتی است که خود بیمار بتواند به راحتی به آن دسترسی پیدا کند. برای تزریق به شیوه زیر جلدی معمولا قسمت های تحتانی شکم یا بالای ران ها انتخاب می شوند؛ زیرا چربی هایی که در این قسمت ها قرار دارند، از سرعت جذب بسیار خوبی برخوردار هستند.

  1. تزریقات وریدی

تزریق وریدی فقط باید توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی که آموزش های کامل را دیده اند، انجام شود. زیرا برای این نوع تزریق لازم است که یک ورید خوب و مناسب انتخاب و محل تزریق برای قرار دادن کانول IV آماده شود. بهترین ناحیه برای تزریق وریدی معمولا قسمت داخلی آرنج یا همان حفره پیش کوبیتال است.

برای تزریق وریدی پزشکان و پرستاران برای یافتن رگ بیماران از اولتراسوند استفاده می کنند. همچنین افرادی که به تزریق مکرر وریدی نیاز دارند، مانند افرادی که نیازمند دوره های طولانی آنتی بیوتیک یا دوره های شیمی درمانی هستند، می توانند از آنژیوکت استفاده کنند تا تزریقات بعدی آن ها راحت تر باشد.

عوارض احتمالی تزریق

تزریقات در منزل تهران به چه صورت انجام می شود؟

تزریقات ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. در صورتی که از خدمات تزریقات در منزل تهران استفاده می کنید و می خواهید که تزریقات خود را در منزل انجام دهید، لازم است با عوارض احتمالی آشنا باشید تا در صورت بروز برای رفع آن ها اقدام کنید. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره خواهیم کرد:

  • عفونت

هر کاری که باعث سوراخ کردن پوست شود، می تواند احتمال کوچکی برای بروز عفونت باشد. با تمیز کردن و استریل کردن ناحیه تزریق می توان احتمال عفونت را به حداقل رساند.

  • حساسیت به دارو

تقریبا همه دارو ها یک واکنش نامطلوب را به همراه دارند. این واکنش نامطلوب می تواند از یک واکنش آلرژیک بسیار جزئی تا آنافیلاکسی که نیاز فوری به درمان دارد، متغیر باشد. به همین دلیل بهتر است که قبل از هر گونه تزریقی ابتدا کمی از دارو به زیر پوست تزریق شود تا واکنش بدن نسبت به آن مشخص شود.

  • درد

قطعا فرو کردن سوزن به بدن و سوراخ کردن پوست، می تواند کمی ناراحت کننده باشد؛ اما اگر از سوزن های کوچک تر و قابل اطمینان استفاده شود و همچنین قبل از تزریق اجازه داده شود که تمامی پاک کننده مبتنی بر الکل از روی سطح پوست خشک شود، می توان درد را به حداقل رساند.

نتیجه گیری

اکثر افراد به دلایل مختلف ممکن است که به تزریق دارو نیاز داشته باشند. افرادی که به تزریق مداوم نیاز دارند، می توانند به جای مراجعه به بیمارستان در منزل تزریقات خود را انجام دهند. تزریق در منزل می تواند مزایای بسیار زیادی از جمله صرفه جویی در وقت و همچنین کاهش احتمال ابتلا به عفونت و بیماری های مختلف را به همراه داشته باشد. برای این که بهتر با تزریقات در منزل تهران و نکات مرتبط با آن آشنا شوید، درمورد تمامی نکات در رابطه با تزریق در این مقاله توضیح داده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا