خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

معرفی چند حرکت برای انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل

مچ دست انسان یکی از پر اهمیت ترین قسمت اعضای بدن است؛ زیرا برای انجام ساده ترین کار ها مانند بلند کردن، تکان دادن، خم کردن، ضربه زدن و سایر موارد این چنینی لازم است از مچ دستتان استفاده کنید. در صورتی که تحت هر شرایطی این قسمت آسیب ببیند، باید برای بهبود آسیب دیدگی به سرعت اقدام کنید و به فیزیوتراپی مچ دست در منزل روی بیاورید.

شکستگی مچ  دست و انگشتان

معرفی چند حرکت برای انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل

انگشتان دست انسان بسیار ظریف هستند و راحت تر از قسمت های دیگر بدن آسیب می بینند. اگر شکستگی مورد نظر به جراحی احتیاج نداشته باشد، با گچ گرفتن، مصرف دارو های مشخص، انجام ورزش های مناسب برای انگشتان و انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل بهبود پیدا می کند. با این حال باید توجه داشته باشید هنگامی که از شکستگی صحبت می کنیم، منظور ما شکستن استخوان نیست؛ بلکه بافت ها و ماهیچه های اطراف آن استخوان مانند رباط ها، تاندون ها و اعصاب نیز آسیب می بینند و لازم است بازسازی گردند.

پس از جراحی، تکان دادن مچ دست بسیار سخت است و برای مدتی کوتاه نباید آن را حرکت دهید. اما پس از گذشت دوران نقاهت، لازم است خیلی سریع شروع کنید به آرامی آن را حرکت دهید. هنگامی که به پزشک فیزیوتراپیست مراجعه می کنید، ورزش های لازم برای فیزیوتراپی مچ دست در منزل را به شما توضیح خواهد داد تا از خشک شدن عضلات آن جلوگیری کنید. در نتیجه دست شما در آینده کارایی لازم را خواهد داشت و مانند سابق عمل خواهد کرد.

هنگام شکستگی انگشتان چه کار هایی را باید انجام داد؟

معرفی چند حرکت برای انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل

به محض این که متوجه شدید انگشتان شما حالت معمولی ندارند، به مراکز درمانی مراجعه کنید و با پزشک متخصص صحبت کنید. در طول مسیر می توانید برای جلوگیری از تورم و آسیب های دیگر از یک کیسه یخ بر روی انگشتان خود استفاده کنید. مراقب باشید که هیچ وقت یخ را به طور مستقیم بر روی محل آسیب دیده نگذارید. بلکه آن را در یک حوله یا کیسه فریزر قرار دهید.

پس از درمان و اتمام جراحی شکستگی انگشتان، شما می توانید ورزش های مخصوص انگشتان و فیزیوتراپی مچ دست در منزل را آغاز کنید. در ابتدا فیزیوتراپیست برنامه ای برای کاهش درد و تورم انگشتان شما می نویسد و نحوه انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل یا مراکز درمانی را برایتان توضیح خواهد داد. در ادامه فیزیوتراپیست برنامه ای برای بازگشت به زندگی عادی برایتان طراحی می کند. ممکن است وسایل مراقبتی مانند آتل را تجویز کند تا هنگامی که به زندگی روزمره خود بازگشتید، انگشتان شما آسیب نبینند.

هنگام شکستگی انگشتان چه کارهایی را نباید انجام داد؟

معرفی چند حرکت برای انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل

به محض این که متوجه شدید انگشتان شما شکسته اند، به هیچ عنوان آن ها را تا رسیدن به مراکز درمانی حرکت ندهید. اگر دستان خود را حرکت دهید استخوان ها بر روی همدیگر می لغزند و انگشتان در آینده دچار مشکل می شوند. پس از رسیدن به مراکز درمانی و انجام کار های لازم، فقط حرکاتی را که فیزیوتراپیست به شما پیشنهاد می دهد، در منزل انجام دهید و از برخی از حرکات غیر مجاز که موجب جمع شدن خون در محل آسیب دیده می شود خودداری کنید. برای مثال از دوش آب گرم، مصرف بیش از اندازه الکل، گرما و ماساژ های غیر اصولی به شدت خودداری کنید؛ زیرا با افزایش خونریزی، تورم محل آسیب دیده افزایش پیدا می کند و بهبود آن به تاخیر می افتد. برای درمان کامل و بازگشت به زندگی عادی باید تمرینات فیزیوتراپی مچ دست در منزل را جدی بگیرید.

آیا شکستگی انگشت عوارض بسیاری دارد؟

معرفی چند حرکت برای انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل

به طور کلی شکستگی انگشتان در عرض چند هفته بهبود پیدا می کند و عوارض خاصی را به دنبال نخواهد داشت. اما گاهی اوقات نیز ممکن است مفاصل اطراف، غضروف های پوشاننده سطوح مفاصل، اعصاب، عروق خونی، رباط ها و تاندون ها نیز آسیب ببینند. در این صورت بهبود انگشتان طولانی تر خواهد شد و به سادگی صورت نخواهد گرفت. همچنین ممکن است شاهد عوارض بسیاری مانند حساسیت بالای انگشتان در انجام کارهای روزمره و خشکی آن ها نیز باشید.

فیزیوتراپی انگشت دست شکسته

معرفی چند حرکت برای انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل

در ادامه چند حرکت بسیار مهم و کاربردی برای بازگرداندن کارایی انگشتان شما پیشنهاد می کنیم. تنها لازم است دقت کنید که حرکات را تا زمانی ادامه دهید که آسیبی به انگشتان شما نرسد. به محض این که احساس کردید فشار وارد شده زیاد است، سریعاً فیزیوتراپی مچ دست در منزل را متوقف کنید و از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

  • کشش انگشتان: کف دست خود را بر روی یک سطح صاف مانند میز قرار دهید و آن را تا جایی که می توانید صاف کنید. پس از صاف کردن انگشتان خود، مجددا آن را جمع کرده و دوباره صاف کنید. این وضعیت را حدود ۳۰ الی ۶۰ ثانیه حفظ کنید و این کار را چهار بار برای هریک از دستان خود انجام دهید.
  • بالا بردن انگشتان: مجددا کف دست خود را بر روی یک سطح صاف مانند میز قرار دهید و یکی از انگشتان خود را به سمت بالا بیاورید، چند ثانیه نگه دارید و دوباره به وضعیت اولیه خود بازگردانید. این کار را حدود ۸ الی ۱۰ بار با هر یک از انگشتان خود انجام دهید.
  • کشش شست: انجام این حرکت باعث افزایش میزان حرکت انگشتان و دست شما می شود. شست و انگشتان خود را کاملاً صاف نگه دارید. سپس شست خود را بر روی کف دستتان خم کنید و با انگشت شست تمام انگشتان را لمس کنید. این حرکت را حدود ۲۰ الی ۳۰ بار برای هر یک از انگشتان انجام دهید و سپس کار خود را به پایان برسانید.
  • استفاده از توپ فومی: یک توپ فومی را با انگشتان خود نگه دارید و فشار کوچکی به آن وارد کنید. حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه فشار را حفظ کنید و سپس توپ را رها کنید. این کار را ۱۰ الی ۱۵ بار با هریک از دستان انجام دهید. فراموش نکنید، به دلیل فشار زیادی که این تمرین به انگشتان شما وارد می کند حدود دو الی سه هفته یک بار آن را انجام دهید.

شکستگی مچ دست

معرفی چند حرکت برای انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل

شکستگی ها در انواع مختلفی رخ می دهند. برخی از آن ها به جراحی احتیاج دارند و برخی دیگر تنها با گچ گرفتن درمان می شوند. همچنین نمونه های بسیار ساده تر نیز به ضرب دیدگی یا ترک برداشتگی معروف هستند. پس از جوش خوردن شکستگی، باید یک برنامه دقیق فیزیوتراپی مچ دست در منزل را دنبال کنید تا به بهبود هرچه سریع تر آن کمک کنید.

  • از ابتدای شکستگی تا 4 هفته پس از شکستگی

چهار هفته پس از آسیب دیدگی بسیار دوران پر اهمیتی است. در این دوره به هیچ عنوان حرکت شانه و آرنج خود را محدود نکنید و تا جایی که آسیبی به انگشتان و مچ دستتان نمی رساند، حرکت آن ها را ادامه دهید. درد و تورم ناشی از شکستگی را با مشورت پزشک خود درمان کنید و از تکان دادن انگشتان و شست خود به هیچ عنوان خودداری نکنید.

اغلب مردم بر این باور هستند که پس از شکستگی یک ناحیه به هیچ عنوان نباید نواحی اطراف آن را تکان داد تا استخوان سریع تر جوش بخورد؛ اما این باور کاملا غلط است. شما نباید یک عضو را به طور کامل برای مدت طولانی ثابت نگه دارید. بلکه با حرکات آرام و زیر نظر پزشک خود در منزل می توانید آن را مجددا حرکت دهید و با استفاده از حرکات فیزیوتراپی مچ دست در منزل، عضو شکسته خود را مجددا احیا کنید.

  • ۴ تا ۶ هفته پس از آسیب دیدگی

معمولاً در این مدت پزشک گچ یا آتل دست شما را باز می کند. خشک و سفت شدن عضلات دست اصلاً چیزی غیر عادی نیست. این دوران را باید با تمرینات مناسب زیر نظر پزشک آغاز کنید. اگر تمرینات فیزیوتراپی مناسبی را دنبال کنید، خشک شدن دست شما نیز موقتی خواهد بود و به زودی سلامت دوباره خود را پیدا خواهید کرد. اما همچنان در ۴ تا ۶ هفته پس از آسیب دیدگی، درد و حساسیت را در دستان خود احساس می کنید.

  • ۶ الی ۸ هفته پس از آسیب دیدگی

در این دوران، آسیب دیدگی شما بهبود پیدا می کند و به آرامی به حالت عادی برخواهد گشت. شما می توانید فعالیت روزمره و روتین خود را دوباره آغاز کنید و کارهای معمولی همیشگی را انجام دهید. همچنین به تدریج می توانید اجسام سنگین را بلند کنید و  حتی ورزش را از سر بگیرید. به طور کلی مهم ترین دوره برای بهبود مچ شکسته دست، چند هفته اول است؛ زیرا در این زمان اگر دستان خود را به هیچ عنوان تکان ندهید و فیزیوتراپی مچ دست شکسته در منزل را دنبال نکنید، با خشک شدن بیش از اندازه عضلاتتان رو به رو خواهید شد. در ادامه چند حرکت کاربردی برای جلوگیری از این اتفاق را برایتان توضیح خواهیم داد.

فیزیوتراپی مچ دست شکسته

معرفی چند حرکت برای انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل

حرکات فیزیوتراپی مچ دست در منزل بسیار ساده هستند، اما باید مراقب باشید که حرکات را  تا زمانی ادامه دهید که فشار زیادی به دستان شما وارد و موجب آسیب به بافت مورد نظر نشود.

  • اکستنشن مچ دست: مچ دست خود را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. در این هنگام دست شما رو به پایین قرار دارد. لازم است که دست را به آرامی، به سمت بالا بیاورید و چند ثانیه نگه دارید. سپس دوباره به حالت اولیه خود بازگردانید. این کار را حدود ۸ تا ۱۲ بار برای هر یک از مچ ها انجام دهید.
  • چرخش مچ دست: مچ دست خود را بر روی ران پایتان قرار دهید؛ به صورتی که کف آن بر روی ران پا قرار گیرد. سپس مچ خود را بچرخانید؛ به طوری که کف آن رو به بالا قرار گیرد. مراقب باشید که ساعد شما به طور کامل بر روی ران پایتان ثابت باشد و هیچ حرکتی نداشته باشد. این کار را نیز حدود ۸ تا ۱۲ بار انجام دهید.
  • چپ و راست کردن مچ دست: دستان خود را مقابل چشمانتان بالا بگیرید و کاملاً صاف نگه دارید. سپس مچ دست را به طرفین بچرخانید. مراقب باشید که در هنگام انجام تمام حرکات تمرکز داشته باشید و آن را بسیار آرام انجام دهید.

هزینه فیزیوتراپی مچ دست

معرفی چند حرکت برای انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل

هزینه فیزیوتراپی به ناحیه آسیب دیده، خصوصی یا دولتی بودن مرکز فیزیوتراپی، تعداد جلسات و تجهیزات استفاده شده بستگی دارد. به طور معمول هزینه فیزیوتراپی در مراکز خصوصی از 130 تا 300 هزار تومان است و بیمه بسته به نوع فیزیوتراپی، دو سوم این هزینه را تقبل می کند.

معمولاً قسمت هایی از بدن که کاربرد بسیاری دارند و ظریف هم هستند، خیلی ساده آسیب می بینند. در صورت آسیب دیدگی مچ دست، لازم است به بیمارستان مراجعه کنید و با انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل یا مراکز درمانی، به زندگی عادی خود بازگردید. ما در این مقاله درمورد فیزیوتراپی مچ دست و انگشتان شکسته توضیح دادیم و چند ورزش برای انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل پیشنهاد دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا