خدمات مراقبتی و پرستاری
تعمیرات لوازم خانگیدانستنی

راه های کاهش مصرف انرژی یخچال چیست؟

11 روش برای افزایش بهره وری یخچال

چه کارهایی مصرف انرژی یخچال را کم می کنند؟

 

یخچال و فریزر در هر خانه ای یکی از وسایل ضروری است که همیشه باید عملکرد مطلوبی داشته باشد. بنابراین اگر تلاش کنید تا مصرف انرژی آن را کاهش دهید، علاوه بر اینکه کیف پول خود را خالی نکرده اید، در حفظ انرژی هم قدم بزرگی برداشته اید. همان طور که می بینید، کم کردن مصرف انرژی یخچال یک اقدام دو سر برد است. شما می توانید با توجه به چند نکته اساسی، هم مصرف انرژی یخچال را کمتر کنید، هم اینکه عمر مفید یخچال را افزایش دهید تا مجبور به پرداخت هزینه های زیاد برای تعویض و تعمیر آن نشوید. در ادامه راه های کاهش مصرف انرژی یخچال را باهم مرور می کنیم تا یخچال و فریزر شما بهتر و به صرفه تر از قبل کار کند. ببینید که کدام یک از چشم شما دور مانده بود. 

1. انتخاب مدلی از یخچال های کم مصرف

ساده ترین راه برای کاهش مصرف انرژی یخچال این است که در زمان خرید به ویژگی های آن توجه کنیم. مدلی را انتخاب کنیم که از نظر بهره وری انرژی پیشرفته باشد. اگر هم بودجه تان اجازه می دهد، می توانید یخچال فعلی خود را به مدلی به صرفه تر ارتقا دهید. اگر یخچال و فریزر شما سال های زیادی برایتان کار کرده است، شاید ارزش ارتقا به مدلی جدیدتر و پیشرفته تر را داشته باشد.  

اگر به دنبال یخچال جدید هستید، به ویژگی های فیزیکی و فنی آن نیز توجه کنید. مدل هایی که ضدبرفک و دارای یک درب هستند، نسبت به مدل های دارای چند درب، از نظر مصرف انرژی بهینه هستند.

راه های کاهش مصرف انرژی یخچال چیست؟
یکی از راه های کاهش مصرف انرژی یخچال این است که در زمان خرید به ویژگی های مدل موردنظر توجه زیادی کنیم.

2. قرار دادن یخچال در محل مناسب

یخچال را در مکانی خنک قرار دهید. موقعیت یخچال روی عملکرد آن تأثیر می گذارد. تا آنجا که ممکن است باید از منابع گرما مانند اجاق ها و رادیاتورها دور باشد. همچنین سعی کنید آن را از نور مستقیم خورشید نیز دور نگه دارید.

برای اینکه یخچال از تهویه مناسبی برخوردار باشد، حداقل 5 سانتی متر فضای آزاد را در اطراف یخچال در نظر بگیرید. بدون فضای آزاد، یخچال شما نمی تواند گرمای کمپرسور را آزاد کند. همین نکته سبب می شود که یخچال شما گرم شود و بیشتر کار کند تا محتویات یخچال را سالم نگه دارد.

3. در یخچال را زیاد باز نگذارید

اگر بر اثر حواس پرتی یا هر عامل دیگری در یخچال باز بماند، هوای خنک از یخچال خارج می شود؛ بنابراین برای خنک شدن دوباره، سرعت کار یخچال بالا می رود. سعی کنید زمان باز ماندن درب یخچال را به حداقل برسانید تا فشار کمتری به دستگاه وارد شود.

4. یخچال خود را مرتب نگه دارید

مرتب نگه داشتن محتویات یخچال فقط یک نکته خانه داری نیست. بلکه همزمان روی کارایی و کاهش مصرف انرژی یخچال هم تأثیر می گذارد. چون هرچه زمان کمی را به جست و جوی غذا اختصاص دهید، درب یخچال کمتر باز می ماند و کندانسور هم کمتر کار می کند تا دما را به سطح مشخص برساند. همچنین اگر محتویات داخل یخچال و فریزر مرتب باشند، مواد غذایی ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

راه های کاهش مصرف انرژی یخچال چیست؟
مرتب بون فضای یخچال فقط یک نکته نظافتی نیست، با این اقدام ساده می توانید به میزان قابل توجهی مصرف انرژی یخچال خود را کم کنید.

5. یخچال خود را پر نگه دارید

تا آنجا که می توانید یخچال را پر نگه دارید چراکه یخچال پر راحت تر خنک نگه داشته می شود. اما در یخچال خالی هوای زیادی برای خنک شدن وجود دارد.

وسایل داخل یخچال به خنک نگه داشتن یکدیگر کمک می کنند. حداقل دو سوم یخچال را پر نگه دارید. اگر یخچال شما خیلی بزرگ است، ظرف های آب را به آن اضافه کنید. التبه سعی نکنید با پر کردن بیش از حد یخچال، آن را به مرز انفجار برسانید! جریان هوای مناسب برای کارکرد بهتر یخچال مهم است. همچنین مراقب دریچه های هوا باشید و مطمئن شوید که چیزی آن ها را مسدود نکند.

6. نگهداری صحیح مواد غذایی

برای نگهداری مواد غذایی از ظروف مخصوص یخچال استفاده کنید. ظروف شیشه ای بهتر از ظروف پلاستیکی هستند زیرا شیشه سرما را بهتر جذب و حفظ می کند. رطوبت داخل یخچال سبب می شود به ثبات رسیدن دمای داخلی یخچال دشوار شود. غذاها و مایعات را بپوشانید تا به کمپرسور فشار زیادی وارد نشود.

7. غذای گرم را در یخچال قرار ندهید

قرار دادن غذای گرم در یخچال و فریزر، دمای هوا را در داخل یخچال افزایش می دهد. بنابراین دستگاه باید سخت کار کند تا دوباره دما را کاهش دهد. برخی نگران این هستند که گذاشتن غذا خارج از یخچال باعث خراب شدن آن می شود. اما تصور اشتباهی است؛ باید اجازه داد مواد غذایی داغ به دمای اتاق برسند و سپس آن را در یخچال قرار داد.

این مطلب را از دست ندهید! عادت های اشتباه استفاده از لوازم خانگی

8. درب یخچال را بررسی کنید

اطراف درب یخچال را بررسی کنید. چون درب آن مانعی بین هوای خنک داخل و هوای گرم بیرون یخچال است و باید کاملاً سالم و بدون خرابی و پوسیدگی باشد. اگر قسمتی از درب یخچال هوای گرم را به داخل آن راه دهد، مصرف انرژی یخچال شما افزایش خواهد یافت. چون در چنین شرایطی یخچال باید برای حفظ دمای تنظیم شده بیشتر کار کند. در صورت مشاهده ترک یا شکاف، آن ها را تعویض یا تعمیر کنید.

9. سیم پیچ ها را تمیز نگه دارید

سیم پیچ های کندانسور یخچال شما برای پایین نگه داشتن دمای داخلی بسیار مهم است. با این حال، با گذشت زمان، اگر تمیز نشود، گردوغبار زیادی روی آن جمع می شود. تمیز نگه داشتن آن ها باعث می شود فشار خازنی کمتر شود و در نهایت عمر یخچال شما افزایش می یابد. فقط به یاد داشته باشید، بهتر است هنگام تمیز کردن سیم پیچ ها، دستگاه را از برق بکشید. جاروبرقی و یا برس بهترین ابزار برای تمیز کردن آن است.

10. دمای داخل یخچال را تنظیم کنید

دمایی که یخچال خود را روی آن تنظیم می کنید لزوما دمایی نیست که از ابتدا مشخص شده است. یخچال و فریزر شما ممکن است کمی گرم تر یا کمی سردتر از دمای تنظیم شده روی صفحه باشد. جایی بین 2.2 درجه سانتیگراد و 3.3 درجه سانتیگراد، دمای ایده آل است. این کار به صرفه جویی و کاهش قابل توجه انرژی یخچال تبدیل می شود.

راه های کاهش مصرف انرژی یخچال چیست؟
برای کارایی بهتر یخچال همواره تنظیمات آن را بررسی کنید تا دمای داخل یخجال مطلوب و استاندارد باشد.

11. از تنظیمات صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده کنید

اگرچه در تمام یخچال ها تنظیمات ویژه وجود ندارد اما برخی یخچال های پیشرفته، از حالت های مختلف مثل حالت صرفه جویی در مصرف برق یا حالت تعطیلات برخوردارند. اگر در یخچال شما چیز زیادی برای خنک نگه داشتن وجود ندارد، استفاده از حالت صرفه جویی در مصرف انرژی باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

سخن پایانی

با پیروی از این نکات ساده، نه تنها بهره وری انرژی لوازم خانگی خود را بهبود می بخشید، بلکه طول عمر آن را نیز افزایش می دهید. به این می گویند یک برد مضاعف!

اگر یخچال و سایر لوازم خانگی شما نیاز به تعمیر دارد، می توانید از تجارب متخصصان تعمیرات لوازم خانگی سِرویک استفاده کنید. بدون اینکه از خانه خارج شوید، سفارشتان را در اپلیکیشن سِرویک ثبت کرده و بعد از مدت کوتاهی خدمت موردنظر را در محل تحویل بگیرید.

منبع: beko

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا