خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

بهترین زمان دوش گرفتن

دوش گرفتن آخر شب یا دوش صبحگاهی؟

آیا زمان مناسبی برای دوش گرفتن وجود دارد؟ بعضی از افراد ترجیح می دهند شب دوش بگیرند، تا همه آلودگی های روزانه را از بدن خود پاک کنند برخی دیگر هم نمی توانند روز خود را بدون دوش گرفتن آغاز کنند چون سرحالی و هوشیاری آن ها را دوچندان می کند. در واقع برای این دسته از افراد دوش صبجگاهی با یک لیوان قهو.ه غلیط در رقابت سنگینی است تا روز خود را سرحال و شاداب آغاز کنند. در این مقاله می خواهیم به فواید دوش گرفتن در صبح یا شب و بهترین زمان دوش گرفتن بپردازیم. با ما در ادامه همراه باشید تا ببینید برای شما کدام یک موثرتر است.

بهترین زمان دوش گرفتن؟ صبح یا شب؟

مایکل گرندنر، مدیر برنامه تحقیقات خواب و سلامت در دانشگاه آریزونا، می گوید: «دوش صبحگاهی می تواند باعث برطرف شدن اینرسی یا سستی بعد از خواب و انجام کارهای روزمره با شادابی حداکثری شود. در حالی که دوش شبانه هم می تواند قبل از رفتن به تخت، بسیار آرامش بخش باشد.»

درست است! کمی متناقض به نظر می رسد. چگونه یک فعالیت می تواند هم شما را سرحال و بیدار کند و در عین حال به راحت خوابیدن هم کمک کند؟ برای اینکه پاسخ این سوال را پیدا کنیم، باید به تاثیرگذاری دمای داخلی بدن روی کنترل ریتم خواب در طول شبانه روز توجه کنیم.

دمای بدن به طور طبیعی عصرها کاهش می یابد. بنابراین در زمان خواب، بدن دمای پایین تری دارد (به همین دلیل، بسیاری از متخصصان معتقدند ورزش شبانه مانع داشتن خواب راحت می شود. چون فعالیت بدنی، دمای بدن را افزایش می دهد.)

بهترین زمان برای گرفتن دوش

تفاوت های دوش شبانه و صبحگاهی 

دوش گرفتن قبل از خواب به مدت کوتاهی پوست و بدن شما را گرم می کند، بعد از اینکه خود را با حوله خشک کردید، سریع بدن شما سرد می شود. زیرا تبخیر رطوبت روی پوست منجر به خنک شدن پوست بدن می شود. تحقیقات نشان داده است که این اثر خنک کننده می تواند روند خوابیدن را آسان تر کند.

از طرف دیگر، صبح ها وقتی از رختخواب بیرون می آیید، دوش گرفتن به شما جانی دوباره می دهد و شما را هوشیار و متمرکز می کند. از آنجا که احتمالاً بعد از دوش گرفتن می خواهید به محل کار خود بروید و یا به فعالیت های شخصی خود بپردازید، درجه حرارت بدن شما بالا می رود. در این صورت دوش گرفتن اثر شگفت آور شبانه را نخواهد داشت.

اما از خواب یا بیداری بگذریم، ملاحظات دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه بوی بد حیوانات خانگی را از بین ببریم؟

چگونه بهترین زمان دوش گرفتن را تعیین کنیم؟

در طول تابستان، به دلیل رطوبت بالای هوا، حتی اگر چندین بار در طول روز دوش بگیرید هم احتمال اینکه پوست بدن شما خشک شود، خیلی کم است. پس تفاوتی ندارد در چه ساعتی از شبانه روز دوش بگیرید. دکتر براندون میچل، استادیار گروه پوست در دانشگاه جورج واشنگتن می گوید: «به خصوص [در زمستان] وقتی رطوبت هوا و بدن کاهش می یابد، خشکی پوست به یک مشکل تکراری تبدیل می شود.» اگر یک بار در روز دوش بگیرید، این مشکل تا حدی حل می شود. حتی در این صورت، استفاده از کرم مرطوب کننده پس از حمام کردن برای جلوگیری از خشک شدن پوست ضروری است.

مزایا و معایب دوش گرفتن قبل از خواب

از آنجا که زمان می برد تا کرم ها و لوسیون ها جذب پوست شوند. شاید هم برایتان قابل تحمل نباشد وقتی پوستتان چرب است و هنوز کرم ها جذب نشدند، لباس بپوشید. از این نظر، بهترین زمان دوش گرفتن قبل از خواب است. دکتر جورج کوتسارلیس، استاد پوست در دانشگاه پنسیلوانیا وی می گوید: «اگر آلودگی ها را با خود به رختخواب ببرید، تخت خود را نیز آلوده خواهید كرد. در اوج آلرژی های فصلی، این مسئله بیشتر شدت می گیرد.»

از طرف دیگر، رفتن به رختخواب با موهای خیس برای فولیكول های موی شما مضر است. وقتی سرتان را روی بالش می گذارید، بالش رطوبت موهای شما را به دام می اندازد. هر فولیکول از مو لایه های مختلفی دارد. اگر قشر داخلی مو خشک نشود، با آب متورم می شود. این تورم در قشر داخلی مو، موجب پارگی کوتیکول مو می شود. با گذشت زمان می تواند منجر به آسیب شدید به مو شود. (البته خشک کردن کامل مو قبل از خواب، این مشکل را برطرف می کند.)

بهترین زمان برای گرفتن دوش

تاثیر دوش شبانگاهی بر بی خوابی

برای کسانی که با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند، پیشنهاد می شود شب ها دوش بگیرند، حدود 90 دقیقه قبل از خواب بهترین زمان برای دوش گرفتن در شب است. بدن به طور طبیعی و با نزدیک شدن به زمان خواب همزمان با ریتم شبانه روزی خنک می شود. دوش گرفتن دوباره درجه حرارت را افزایش می دهد و باعث می شود که با سرعت بیشتری خنک شوید، که به نظر می رسد روند خواب را نیز سرعت ببخشد. دوش گرفتن همچنین یک روش خوب برای از بین بردن تنش ها و اسپاسم های عضلانی است، که به خواب راحت تر کمک می کند.

فواید دوش گرفتن صبحگاهی

دوش گرفتن می تواند احساسات شما را تقویت كند. اگر درجه حرارت آب حد بالا باشد، می تواند اثر آرام بخشی داشته باشد. اگر شما واقعاً عاشق دوش آب گرم در صبح هستید، آن را با انفجار آب سرد دنبال کنید. سنت هزار ساله ای به نام آب درمانی توصیه می شود كه شامل جریان متناوب آب سرد و گرم برای بیدار كردن بدن، افزایش جریان خون و تقویت سیستم ایمنی بدن است. برای کسانی که بیدار شدن از خواب برایشان سخت است، دوش صبح می تواند موثر باشد. همچنین هوشیاری را تقویت می کند. اما برای جلوگیری از افزایش چشمگیر درجه حرارت بدن، دوش آب سرد تا حدی خنک توصیه می شود.

سخن پایانی

فراموش نکنید که در هر صورت، از دوش های طولانی و بسیار داغ بپرهیزید چون به پوست شما در درازمدت آسیب می زند. در نهایت، اگر هدف اصلی شما تمیز بودن است، بهترین زمان دوش گرفتن را خود شما مشخص می کنید. فرقی ندارد چه زمانی دوش بگیرید. دوش گرفتن قبل از خواب بعد از بیداری بر مزایای این روتین روزانه اضافه می کند. البته باید ببینید کدام یک با سبک زندگی شما متناسب است.

time

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا