خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

چگونه سوختگی دست را در خانه درمان کنیم؟

سوختگی دست یکی از رایج ترین انواع سوختگی است. آنها می توانند از موارد مختلفی مانند دست زدن به یک ماهیتابه داغ، ریختن آب داغ روی خود یا سوختگی شیمیایی روی دست ها رخ دهند. در حالی که بیشتر سوختگی‌های دست جزئی هستند و می‌توان آن‌ها را در خانه درمان کرد، اما مهم است که بدانیم چگونه به درستی از آنها مراقبت کنیم تا به سرعت و بدون عارضه بهبود یابند.

در صورت سوختگی دست چه باید کرد؟

اولین کاری که باید در صورت سوختگی دست انجام دهید این است که بلافاصله محل را خنک کنید. این به کاهش درد و تورم کمک می کند. می توانید این کار را با قرار دادن سوختگی زیر آب خنک به مدت 10-15 دقیقه انجام دهید. اگر به آب خنک دسترسی ندارید، می توانید از کمپرس سرد روی آن ناحیه استفاده کنید.

هنگامی که ناحیه خنک شد، می توانید از یک پماد آنتی بیوتیک موضعی برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید. همچنین باید ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید. اگر سوختگی شدید باشد، ممکن است برای درمان بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی سوختگی دست

تعدادی از درمان های خانگی وجود دارد که می توان از آنها برای درمان سوختگی دست استفاده کرد. برخی از این درمان ها عبارتند از:

ژل آلوئه ورا: آلوئه ورا یک مرطوب کننده طبیعی است که می تواند به تسکین و التیام سوختگی کمک کند. می توانید ژل آلوئه ورا را به طور مستقیم روی محل سوختگی چند بار در روز بمالید.
عسل: عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند. می توانید روزی یک یا دو بار عسل را روی محل سوختگی بمالید.
بلغور جو دوسر: بلغور جو دوسر می تواند به تسکین و مرطوب کردن پوست کمک کند. می توانید با مخلوط کردن بلغور جو دوسر با آب و مالیدن آن روی محل سوختگی، خمیر درست کنید.
چای بابونه: چای بابونه دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. می توانید پارچه ای را در چای بابونه خیس کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی محل سوختگی قرار دهید.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت سوختگی شدید دست، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. سوختگی شدید می تواند باعث تاول، جای زخم و حتی عفونت شود. اگر هر یک از علائم زیر را دارید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

* قطر سوختگی بیشتر از 4 اینچ است
* سوختگی روی صورت، دست ها، پاها یا اندام تناسلی شماست
*سوختگی آنقدر عمیق است که پوست را زغال کند
* سوختگی با تاول همراه است
* سوختگی دردناک یا ضربان دار است
* سوختگی ظرف چند روز خوب نمی شود

چگونه سوختگی دست را در خانه درمان کنیم؟

پیشگیری از سوختگی دست

بهترین راه برای جلوگیری از سوختگی دست، مراقبت از اطراف اجسام داغ است. همیشه هنگام دست زدن به تابه یا ظروف داغ از جا قابلمه استفاده کنید. هنگام پخت و پز مراقب باشید و هرگز غذای داغ را بدون مراقبت رها نکنید. اگر با مواد شیمیایی کار می کنید، حتما از دستکش و سایر وسایل حفاظتی استفاده کنید.

با رعایت این نکات می توانید از سوختگی دست ها جلوگیری کرده و دست های خود را ایمن نگه دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا