خدمات مراقبتی و پرستاری
ضد عفونی و سم پاشی

عوارض جانبی وایتکس در ضدعفونی خانه

استفاده از سفیدکننده های طبیعی به جای وایتکس

عوارض جانبی وایتکس در ضدعفونی خانه

می توان گفت عوارض جانبی وایتکس، که به عنوان سفید کننده رایج خانگی شناخته می شود، از مزیت های آن بسیار بیشتر است. البته اگر به صورت درست و طبق دستورالعمل مصرف نشود. نظافت منزل برای حفظ سلامتی خانواده اهمیت زیادی دارد. اما باید در استفاده از مواد شوینده دقت زیادی کرد. وایتکس و سایر مواد شوینده شیمیایی دارای عناصر مضری هستند. حتی محصولاتی که به عنوان محصولات سبز و دوستدار محیط زیست هم تبلیغ می شوند، ممکن است حاوی موادی باشند که سلامتی انسان را به خطر بیندازد. هنگام استفاده از مواد شوینده باید به برچسب روی آن و دستورالعمل ها توجه کرد.

عوارض جانبی وایتکس در ضدعفونی خانه
استفاده مکرر از وایتکس و سایر مواد شوینده شیمیایی سلامت ریه ها را تهدید خواهد کرد.

وایتکس و سایر مواد شوینده شیمیایی چه ضرری برای سلامتی دارند؟

بسیاری از مواد شوینده مانند وایتکس می توانند چشم یا گلو را تحریک کنند. یا باعث ایجاد سردرد و یا بیماری هایی مانند سرطان شوند. برخی از محصولات، مواد شیمیایی خطرناکی از جمله آمونیاک آزاد می کنند. مواد شیمیایی که هنگام استفاده از سفیدکننده هایی نظیر وایتکس آزاد می شوند، موجب مشکلات مزمن تنفسی و واکنش های آلرژیک خواهند شد. مطالعات زیادی برای ارزیابی چگونگی تأثیر این مواد شیمیایی بر افراد مبتلا به آسم و سایر بیماری های تنفسی صورت می گیرد.
قرار گرفتن در معرض وایتکس، مشکلات ریوی، سوزش چشمی، مشکلات پوستی را در پی دارد. بلع آن به اشتباه هم موجب اختلال و آسیب دستگاه گوارش و ریه می شود.

چگونه از عوارض جانبی وایتکس در امان بمانیم؟

هرگز ماده سفیدکننده یا وایتکس را با هر ماده سفیدکننده یا شوینده حاوی آمونیاک مخلوط نکنید. ترکیب وایتکس با شوینده های دیگر موجب تولید گازهای سمی و خطرناک می شود. این گازها موجب مشکلات تنفسی و حتی در برخی موارد منجر به مرگ شده اند. مخصوصا وقتی در فضای بسته از آن ها استفاده می کنید. عوارض جانبی وایتکس را باید جدی گرفت و از آن به روش صحیح و در مواقع لزوم استفاده کرد. به ویژه وقتی در اطرافمان افراد مبتلا به آسم و بیماری های ریوی زندگی می کنند.

عوارض جانبی وایتکس در ضدعفونی خانه
هنگام استفاده از مواد شوینده به دستورالعمل هایی که روی آن نوشته شده، دقت کنید.

استفاده از سفیدکننده های طبیعی و خانگی به جای وایتکس

نگاهی به وسایل موجود در آشپزخانه خود بیندازید. سفیدکننده های طبیعی و خانگی مثل جوش شیرین، لیمو، سرکه کار شما را راه می اندازند. این مواد طبیعی دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی عمیقی هستند و عوارض جانبی وایتکس را ندارند. تا جای ممکن می توان از شوینده های ملایم مانند مایع ظرفشویی و صابون برای ضدعفونی منزل استفاده کرد. شاید تصور کنید کاری که وایتکس در نظافت منزل می کند از پس هیچ ماده طبیعی خانگی بر نیاید. اما متخصصان بهداشت می گویند این تفکر به اشتباه جا افتاده است. اگر به عوارض جانبی وایتکس برای سلامت خود و خانواده تان و محیط زیست فکر کنید، حتما به روش های طبیعی ضدعفونی اعتماد خواهید کرد.
بهترین و مطمئن ترین راه این است که به جای استفاده از شوینده های شیمیایی مضر، از موادی که در منزل و در دسترس هستند استفاده کنیم.

جوش شیرین

جوش شیرین در ضدعفونی مواد غذایی و سطوح امتحان خود را پس داده است. در حال حاضر بسیاری از افراد از جایگزین های ایمن تری مانند جوش شیرین برای ضدعفونی استفاده می کنند. این ماده طبیعی و در دسترس را می توان با آب مخلوط کرد. از ترکیب خمیری به دست آمده می توان برای اسکراب و ضدعفونی سطوح حمام و آشپزخانه استفاده کرد. همچنین با ترکیب جوش شیرین و آب می توان محلول مناسبی برای ضدعفونی میوه ها و سبزیجات تهیه کرد.

عوارض جانبی وایتکس در ضدعفونی خانه
جوش شیرین جایگزین بی ضرری برای وایتکس در ضدعفونی منزل است.

سرکه

سرکه دارای اسید ملایمی است که لکه های لباس ها را از بین می برد. از این رو دیگر نیازی نیست از وایتکس به عنوان لکه بر لباس ها و ملحفه ها استفاده کنید. سرکه به خوبی کپک ها را از بین می برد. برای ضدعفونی محیط های مرطوب و مستعد رشد کپک و باکتری به جای وایتکس، از سرکه می توان استفاده کرد. سرکه در از بین بردن بوی بد لباس نیز عالی است.

لیمو

با آبلیمو و نمک ترکیب خمیری درست کنید. هنگامی که آب لیمو و نمک ترکیب می شوند، بمب قوی ضدعفونی کننده تهیه می شود و به سرعت میکروب ها را از بین می برد.

عوارض جانبی وایتکس در ضدعفونی خانه
با ترکیب نمک و لیمو، بمب ضدعفونی کننده قوی خانگی تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ راه برای برق انداختن شیرآلات منزل

استفاده صحیح از وایتکس

وایتکس یا سفید کننده نباید با هیچ ماده شیمیایی دیگری به جز آب مخلوط شود، زیرا می تواند گازهای خطرناک و کشنده ایجاد کند. حتما به این نکته توجه کنید، جایی را که تمیز می کنید، از تهویه مناسب برخوردار باشد. پنجره ها و درها را باز کنید. اگر احساس سستی یا سردرد می کنید و یا با مشکلات تنفسی روبرو شدید، کمی استراحت کنید و هوای تازه تنفس کنید تا این علایم تشدید نشود. در ادامه به نحوه تهیه محلول آب و وایتکس برای ضدعفونی منزل می پردازیم:

• در هر لیتر آب، یک قاشق غذاخوری وایتکس بریزید. 

• فقط به همان اندازه که الان نیاز دارید، محلول سفید کننده درست کنید. چون پس از 24 ساعت، اثربخشی آن از بین می رود و خاصیت ضدعفونی کنندگی ندارد.

• اطمینان حاصل کنید که ظرف محلول کاملا بسته است. روی آن برچسب بزنید تا افراد خانه به جای چیز دیگری از آن استفاده نکنند. از کودکان و حیوانات خانگی دور نگهدارید.

• محلول را در ظروف شیشه ای و پلاستیکی نگه دارید و از ظروف فلزی استفاده نکنید. این محلول برای استفاده روی سطوح مناسب است و به هیچ عنوان روی بدن استفاده نمی شود.

عوارض جانبی وایتکس در ضدعفونی خانه
سعی کنید به طور مداوم در معرض موادشوینده شیمیایی قرار نگیرید تا سلامت تان به خطر نیفتد.

اگر فرصت کافی برای نظافت و ضدعفونی منزلتان ندارید. یا به دلیل محدودیت هایی قادر به استفاده از مواد شوینده نیستید، وظایف نظافتی منزل خود را به سرویک بسپارید و خودتان بر روند کار نظارت کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا