خدمات مراقبتی و پرستاری
ضد عفونی و سم پاشی

چگونه از شر حشرات موذی خلاص شویم

ترفندهای از بین بردن حشرات خانگی

همه ما می خواهیم خانه های خود را دور از آفات و حشرات موذی نگه داریم. برای از بین بردن انواع حشرات، شاید اولین راهی که به ذهنمان برسد این باشد که از نزدیک ترین فروشگاه، قوی ترین محصول شیمیایی دفع حشرات را تهیه کنیم تا این مهمانان ناخوانده را از محل زندگی خود دور کنیم. اما مسئله مهم تر این است که سموم شیمیایی موجود در فروشگاه ها برای استفاده در خانه ها چندان مناسب نیستند. چون عوارض جبران ناپذیری دارند و سلامت افراد خانواده و حیوانات خانگی را به خطر می اندازند. در خیلی از مواقع تضمینی هم نیست که با مواد شیمیایی از شر این موجودات خلاص شویم. پیشنهاد می شود در صورت امکان از راهکارهای طبیعی و ایمن استفاده کنید. در ادامه با همراه باشید تا با روش های خانگی، از شر حشرات موذی در محل زندگی خود خلاص شوید.

چگونه حشرات موذی را از محل زندگی خود دور کنیم؟

حشرات موذی در خانه معمولاً شامل سوسک، ساس، عنکبوت، هزارپا، کنه و… است. هر کدام از این موجودات را باید به روش خاصی از محل زندگی خود دور کنیم. راهکارهای سرویک برای از بین بردن هر یک از انواع حشرات موذی را دنبال کنید تا خانه ای امن و عاری از حشرات داشته باشید.

ترفندهای از بین بردن حشرات خانگی

سوسک ها

وقتی صحبت از حشرات خانگی می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد، سوسک است. این موجود چندش آور معمولاً در آشپزخانه ها دیده می شود. علاوه بر چندش آور بودن موجب آلرژی و بروز علایم آسم نیز می شود.

راه حل 1:

با این ترفند ارزان، آسان و ایمن شروع کنید. یک بطری را با یک محلول غلیظ قندی پر کنید. دهانه بطری را با روغن چرب کنید. سوسک ها داخل بطری می روند ولی نمی توانند از آن بیرون بیایند.

راه حل 2:

یک عدد پیاز را خرد کرده و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. این مخلوط را در گوشه و کنار خانه خود قرار دهید. این کار را چند روز تکرار کنید. خیلی زود، خانه خود را از شر سوسک ها نجات خواهید داد.

ساس ها

ساس ها معمولا در اتاق خواب ها یا کابینت های آشپزخانه دیده می شوند. به سرعت زیاد می شوند و گزنده هستند.

راه حل: از سشوار برای از بین بردن ساس ها استفاده کنید. ساس ها اگر در معرض حرارت بالا قرار بگیرند، می می میرند.

جیرجیرک ها

جیرجیرک ها در هر جای خانه پیدا می شوند. سروصدای آن ها آزاردهنده است و به سرعت تعداشان زیاد می شود.

راه حل:  برای دور کردن جیرجیرک ها از خانه دو فنجان آب را بجوشایند. نصف فنجان پودر یا سس فلفل قرمز به آن اضافه کنید. محلول را به خوبی تکان دهید و دوباره 2 فنجان آب به آن اضافه کنید. در ظرف اسپری بریزید و در محیط های داخلی و بیرونی خانه اسپری کنید.

ترفندهای از بین بردن حشرات خانگی

کنه ها

وجود کنه ها در محیط زندگی سلامت شما و خانواده تان را به خطر می اندازد. اگر علاقه ای به استفاده از سموم دفع آفات ندارید، ترفند طبیعی زیر را برای از بین بردن کنه ها امتحان کنید:

راه حل: 20 قطره اسانس گل رز، 5 قطره روغن اسطوخودوس، 5 قطره اسنشال اویل لیمو و یک قاشق غذاخوری الکل را مخلوط کنید و آن را با 100 میلی لیتر سرکه یا آب رقیق کنید. این محلول را داخل یک بطری بریزید. در نهایت، خوب تکان دهید و روی لباس های خود اسپری کنید. تا کنه های موجود در لباس از بین برود.

شته ها

شته ها، کنه های عنکبوتی و سایر آفات موجود در فضای بیرونی خانه به ویژه باغ می توانند آسیب های زیادی به باغ شما و محصولاتی که در آن پرورش می دهید وارد کند. اگر آن ها را نادیده بگیرید، تمام تلاش شما در یک چشم به هم زدن از بین می رود. مطمئناً سموم دفع آفات زیادی وجود دارد اما استفاده از آن ها میوه ها و سبزیجات را غیرقابل خوردن می کند. اگر می خواهید محصولات کاملاً ارگانیک مصرف کنید، ترفند زیر را امتحان کنید.

راه حل: نصف فنجان فلفل تند را با نصف فنجان سیر یا پیاز مخلوط کنید تا تبدیل به خمیر شود. خمیر را با 500 میلی لیتر آب گرم مخلوط کنید. آن را به مدت 24 ساعت در یک مکان گرم قرار دهید، سپس آن را از صافی عبور دهید و گیاهان خود را با این مایع اسپری کنید.

موریانه ها

این حشرات معمولاً در دیوارها و اثاثیه منزل زندگی می کنند. اگر برای از بین بردن آنها اقدامی نشود، به وسایل خانه و دیوراها آسیب می زنند.

راه حل: چند تکه از مقواهای مرطوب را در قسمت های موردنظر بگذارید، وقتی موریانه ها جذب مقوا شدند، آن را آتش بزنید.

عنکبوت ها

روش خانگی پیشنهادی ما برای عنکبوت ها، آن ها را نمی کشد. در عوض آن ها را از محل زندگی دور نگه می دارد. زیرا عنکبوت ها بوی شدید را دوست ندارند.

راه حل: 5 تا 10 قطره روغن نعناع را با 200 میلی لیتر آب ترکیب کنید. یک چهارم قاشق چای خوری مایع شوینده به این ترکیب اضافه کنید. محلول را به خوبی تکان دهید و قسمت های موردنظر خانه را در هفته اسپری کنید تا همه عنکبوت ها فرار کنند. به جای روغن نعناع، می توان از روغن اکالیپتوس، اسطوخودوس یا روغن درخت چای استفاده کرد.

مورچه ها

سروکله مورچه ها ناگهان در قسمت هایی از خانه، به ویژه در آشپزخانه پیدا می شود. معمولاً سمت مواد غذایی شیرین می روند.  

راه حل: ظاهراً، مورچه ها از بوی دارچین متنفر هستند. پودر دارچین را در قسمت هایی بریزید که فکر می کنید مورچه ها از آنجا وارد می شوند. برای کسب نتیجه بهتر، می توانید مقداری اسنشال اویل را به پودر دارچین اضافه کنید. اثر جانبی این ترفند این است که خانه هم بوی خوبی می گیرد.

غبارها

شاید تعجب کنید، ولی باید برای گردوغبارهای موجود در فضای خانه هم فکری کرد. موجودات بسیار ریزی در گردوغبارها زندگی می کند. آنقدر ریز هستند که حتی نمی توانیم با چشم غیرمسلح ببینیم. معمولاً محیط گرم را ترجیح می دهند. حدس بزنید کجا دوست دارند باشند؟ درست است، روی تخت شما!

اگرچه موجوداتی در گردوغبار زندگی می کنند، مثل حشرات موذی نیستند، اما بسیاری از متخصصان معتقدند که می توانند باعث واکنش های آلرژیک و تحریکات پوستی شوند. حتی اگر به آن ها حساسیت ندارید، به احتمال زیاد ترجیح می دهید آن ها را از خانه خود دور کنید.

راه حل: در سطل آب، 6 قاشق چایخوری روغن اوکالیپتوس را با نصف قاشق چایخوری مایع لباسشویی مخلوط کنید و وسایل قابل شستشو را در آن بیندازید. سپس آن ها را بشویید. وسایل غیر قابل شست شو را با پارچه ای که با این محلول اسپری کردید، تمیز کنید. اگر به بوی روغن اکالیپتوس علاقه ندارید، می توانید از روغن درخت چای به جای آن استفاده کنید.

شپشک

شپشک ها معمولا در آرد، غلات یا برنج زندگی می کنند. اگر این مواد غذایی را در جای گرم و بدون درپوش قرار دهید، می بینید که چه زود شپشک زده اند. قطعا در این موارد نمی خواهید سراغ مواد شیمیایی بروید.

راه حل: شپشک ها بوی برگ بو یا میخک را دوست ندارند. پس برای فراری دادن آن ها، داخل ظرف و یا اطراف آن میخک یا برگ بو بریزید.

ترفندهای از بین بردن حشرات خانگی

مگس ها

مگس ها انواع مختلفی دارند. دو نوع رایج آن ها مگس خانگی و مگس میوه است. مگس ها می توانند به راحتی از طریق در و پنجره های باز وارد خانه شما شوند. آن ها معمولاً جذب غذاهای  مانده یا زباله ها می شوند.

علاوه بر اینکه وز وز کردن آن ها بسیار آزاردهنده است، باعث انتقال بیماری نیز می شوند. مگس ها باعث شیوع  سالمونلا و بروز مسمومیت غذایی بوده اند.

راه حل ها: برای کاهش مگس ها در منزل خود، می توانید یک تله برای آن ها بسازید.

تله ظرف شیشه: یک ظرف شیشه ای را با سرکه سیب پر کنید. چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. برای پوشاندن شیشه از کیسه پلاستیکی استفاده کنید. در آخر، آن را با یک نوار لاستیکی محکم کنید. سوراخ هایی را در روی بسته بندی پلاستیکی ایجاد کنید تا نقطه ورود مگس ها باشد.

تله میوه: این تله مگس های میوه را هدف قرار می دهد. اما برای به دام انداختن سایر مگس ها نیز کارساز است. یک میوه را ببرید. آن را در یک کاسه قرار دهید. به طوری که  قسمت بریده شده به سمت بالا باشد. کاسه را با بسته بندی پلاستیکی بپوشانید و آن را با نوار لاستیکی محکم کنید. با استفاده از یک خلال دندان سوراخ هایی را در روی بسته بندی ایجاد کنید. سپس آن را در آشپزخانه خود بگذارید تا مگس ها را به دام بیندازد.

کک ها

مشکل وجود کک ها، به خصوص برای کسانی که حیوانات خانگی دارند، بسیار رایج است. این موجودات کوچک می توانند چند هفته تا چند ماه زنده بمانند. به راحتی هم تولید مثل می کنند. کک ها می پرند و معمولاً با پریدن روی افراد و حیوانات خانگی پخش می شوند. گزش آن ها، باعث خارش بیش از حد می شود. همچنین می تواند منجر به عفونت یا واکنش آلرژیک شود.

راه حل ها:

اسپری کک گیاهی: برای از بین بردن کک ها سعی کنید به جای مواد شیمیایی، یک اسپری کک گیاهی تهیه کنید. ابتدا با جاروبرقی کل خانه و شستن هرگونه وسایل در آب داغ شروع کنید. سپس 4 فنجان سرکه، 2 فنجان آب، 100 میلی لیتر آب لیمو را ترکیب کرده و در یک بطری اسپری بریزید.

نمک: نمک سبب می شود آب بدن کک از بین برود. نمک را روی فرش ها بپاشید. بگذارید یک روز بماند و سپس جارو برقی بکشید.

اسپری رزماری و لیمو: ابتدا 4 فنجان آب را بجوشانید. 6 عدد لیمو خرد شده، برگ های خرده شده رزماری، 3 تا 4 قطره اسنشال اویل اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. روز بعد، آن را از صافی عبور داده و داخل بطری اسپری بریزید. برای دفع کک ها این محلول طبیعی را در خانه خود اسپری کنید.

سخن آخر

اگر همه تمام تلاش خود را انجام دادید، اما مشکل همچنان پابرجاست، نگران نباشید. قطعا همه آفات و حشرات را نمی توان با ترفندهای خانگی از بین برد. به هر حال نمی خواهید وقتی در خوابی عمیق هستید، حشره ای شما را بگزد و خوابتان را به هم بریزد. یا حشرات موذی سلامت شما را تهدید کنند. استفاده از سموم شیمیایی را گزینه آخر در نظر بگیرید. برای دفع آفات و حشرات موذی به فردی حرفه ای نیاز است. کسی که به همه دستورالعمل ها ایمنی مسلط باشد. اگر تلاشتان موفقیت آمیز نبود، این وظیفه را به سرویک بسپارید و با استفاده از خدمات ضدعفونی و سمپاشی سرویک از شر حشرات موذی خلاص شوید.

brightside

مجموعه سرویک با 15 سال سابقه درخشان خدمت رسانی در حوزه نظافت و امور منازل و با داشتن بیش از 30 هزار مشترک فعال، در حوزه پرستاری از کودک و سالمند نیز به بیش از 1500 مشتری ارائه خدمات می نماید. شما عزیزان می توانید در هر لحظه سفارشات خود را در کلیه زمینه ها از طریق اپلیکیشن سرویک ثبت نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا