خدمات مراقبتی و پرستاری
تاسیسات فنی

چگونه رسوب سردوش حمام را تمیز کنیم

راه های از بین بردن رسوبات سردوش حمام

چگونه رسوب سردوش حمام را تمیز کنیم؟

بسیار پیش آمده که موقع دوش گرفتن متوجه فشار کم یا نامنظم آب از سردوش حمام شده اید و از دوش گرفتن لذتی نبردید. اینجا راه حل ساده ای داریم تا خودتان بتوانید با تمیز کردن سر دوش حمام، فشار آب را بهتر و بیشتر کنید. برای اینکه جریان آب سردوش حمام خانه شما به حالت نرمال خود برگردد و رسوب سردوش حمام را از بین ببرید، در ادامه با ما همراه باشید.

دلایل رسوب سردوش حمام

اول سراغ علت ها می رویم. چراکه می خواهیم علاوه بر حل این مشکل، جلوی تکرار آن را نیز بگیریم.

خانه شما آب سختی دارد

آب سخت اصطلاحی است که برای تعریف آب دارای مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم و عناصر فلزی به کار می رود. اگر رسوبات سفیدرنگی روی ظروف آشپرخانه خود مشاهده می کنید یا صابون به سختی زیر آب کف کند، یعنی آب خانه شما سخت است.  آب سخت منجر به گرفتگی لوله ها و شیرهای آب و رسوب سردوش حمام می شود.

فرسودگی و زنگ زدگی لوله ها

رسوبات عامل اصلی گرفتگی و رسوب سردوش حمام هستند اما از سایر موارد، که به نوع آب ربطی ندارند، هم نباید غافل شد. اگر خانه شما دارای لوله های مسی است، مس در نهایت شروع به خوردگی و ایجاد رسوب در داخل لوله ها می کند. این شرایط می تواند به حدی جدی شود که نیاز به تعویض کامل لوله ها باشد.

خرابی واشر سردوش

هر چیزی می تواند سر دوش را مسدود کند. با گذشت زمان، واشر لاستیکی بین سر دوش و لوله آب ممکن است خراب شود و ذرات کوچک لاستیک را به سمت صفحه فیلتر بفرستد. همچنین سایر قسمت های سر دوش ممکن است به مرور زمان خراب شود.

سر دوش شما دارای محدود کننده جریان است

برخی از سردوش های حمام دارای یک محدود کننده جریان داخلی هستند که برای صرفه جویی در مصرف آب طراحی شده است. این دیسک های پلاستیکی ساده را می توان از سردوش خارج کرد.

رسوب سردوش حمام

 

ترفندهای تمیز کردن سردوش حمام

اگر سوراخ های سردوش حمام دچار رسوب شده و جریان آب آن بسیار کم شده، ادامه متن را بخوانید. اینجا برای تمیز کردن انواع سردوش حمام راه حل داریم.

تمیز کردن رسوب سر دوش با سرکه

ممکن است سردوش حمام شما ثابت باشد و قابل جدا شدن نباشد. اگر هم می خواهید بدون جدا کردن سردوش از لوله، رسوب زدایی کنید، می توانید رسوبات معدنی سطحی را با سرکه از بین ببرید. مقداری از سرکه را در کیسه پلاستیکی بریزید و با باند محکمی دور سردوش حمام ببندید. به شکلی که سرکه سردوش را به طور کامل فرا بگیرد. بگذارید شب تا صبح بماند تا رسوبات از بین بروند.

بیشتر بخوانید : 5 راه برای برق انداختن شیرآلات منزل

از بین بردن رسوبات عمیق سردوش

با جدا کردن سردوش، برای تمیز کردن عمیق آن دست به کار شوید. مراحل زیر را دنبال کنید تا به نتیجه دلخواه برسید:

سردوش را جدا کنید

ابتدا سعی کنید سر دوش را با دست جدا کنید. این کار را با چرخاندن قسمت بالایی سر دوش در خلاف جهت عقربه های ساعت انجام دهید. سردوش را بچرخانید. اگر نمی توانید سر دوش را با دست جدا کنید، خیلی آرام آن را با آچار باز کنید.

قطعات سردوش را از هم جدا کنید.

 قسمت بزرگ و مشبک سر دوش، واشر و صفحه فیلتر را از هم جدا کنید. صفحه فیلتر در بخشی از سر دوش قرار دارد که به لوله متصل می شود. برای اینکه صفحه فیلتر را رسوب زدایی کنید، باید حتما سر دوش را از لوله جدا کنید.

 

رسوب سردوش حمام

حذف محدود کننده جریان (اختیاری)

اگر سردوش حمام شما  محدود کننده جریان دارد، می توانید آن را بردارید.  با استفاده از انبردست، محدود کننده را بیرون بکشید.

قطعات سر دوش را تمیز کنید

مقداری آب گرم و سرکه را با هم ترکیب کرده  و سردوش و قطعات جدا شده را در این محلول غوطه ور کنید. اجازه دهید یک شبانه روز خیس بخورند. برای گرفتن نتیجه بهتر، مقداری جوش شیرین به سرکه اضافه کنید. برای احتیاط بیشتر هم بروشور شیرآلات خود را مطالعه کنید.

تمیز کردن سردوش با مسواک

در این مرحله قطعات را از محلول جدا کرده و با آب می شوییم. به آرامی از مسواک قدیمی برای رسوب زدایی قطعات سردوش استفاده کنید. سر دوش را به آرامی روی حوله بزنید. ذرات رسوب و بقایای دیگر بیرون می آیند. برای خارج کردن رسوبات اضافی از سوراخ های سردوش، از یک خلال دندان یا سنجاق استفاده کنید. صفحه فیلتر را هم تمیزکنید.

سر دوش را دوباره سرهم کنید

سردوش را دوباره آبکشی کنید. قطعات آن را سر هم کرده و قبل از پیچاندن سر دوش در جای خود، حتماً چند دور، لوله ای را که سردوش به آن وصل می شود، با نوار نخ تفلون بپیچید.

چند توصیه برای تمیز نگه داشتن سردوش حمام

  • برای اینکه جریان آب سردوش مداوم و زیاد باشد و رشد باکتری ها را نیز به حداقل برسانید، مراحل بالا را هر ماه تکرار کنید.
  • برای تمیز کردن سردوش، از سفید کننده و محلول های شیمیایی استفاده نکنید. سفید کننده در واقع باعث افزایش تولید باکتری های مضر می شود. همچنین به سر دوش شما آسیب می رساند و برای تمیز کردن توصیه نمی شود.
  • از برس های سفت و سخت برای تمیزکاری رسوب سردوش حمام استفاده نکنید. اگر سردوش شما از جنس کروم باشد، ممکن است دچار خراش و ساییدگی شود.
  • اگر از محلول های پاک کننده شیمیایی برای از بین بردن رسوب سردوش حمام استفاده می کنید، در فضایی با تهویه مناسب این مراحل را انجام دهید. هر کسی واکنش متفاوتی در برابر مواد ضدعفونی کننده نشان می دهد.
  • در صورت نیاز سردوش حمام را تعویض کنید چرا که سردوش معیوب مصرف آب را افزایش می دهد.

 

اگر در منزل خود به مشکلات تاسیساتی برخورد کردید، سرویک در خدمت شماست. کافیست با مراجعه به سرویک درخواست خود را ثبت کنید و خدمت مورد نظر را فوراً در منزل خود دریافت کنید.

منبع :

bhg

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا