خدمات مراقبتی و پرستاری
سبک زندگی

کاربردهای پودر بوراکس در نظافت

موارد مصرف پودر بوراکس

کاربردهای پودر بوراکس در نظافت

 موارد مصرف پودر بوراکس

بوراکس پودر سفید و معمولاً به شکل بلورهای بی رنگی است که در آب حل می شود. این ماده به عنوان بورات سدیم نیز شناخته می شود. کاربردهای پودر بوراکس به عنوان شوینده و تمیزکننده متنوع است. اگر به دنبال راهکارهای نظافت بوده اید، احتمالاً نام آن به گوشتان خورده است. در این مقاله می خواهیم این ماده پرکاربرد را معرفی کنیم و به کاربردهای شگفت انگیز آن در نظافت منزل اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

موارد مصرف خانگی بوراکس

معروف ترین کاربرد برای بوراکس، خاصیت تمیزکنندگی آن است. این ترکیب در بسیاری از محصولات خانگی زیر وجود دارد:

  • خمیر دندان و دهان شویه ها
  • لعاب رنگ و سرامیک
  • علف کش ها
  • مواد آرایشی مانند لوسیون ها، کرم های پوست، مرطوب کننده ها، ضد آفتاب و محصولات رفع آکنه
  • بوراکس همچنین برای ساختن اسلایم، برای کودکان نیز کاربرد زیادی دارد.

آیا بوراکس بی خطر است؟

بوراکس در صورت تماس با چشم، بینی یا دهان می تواند باعث ایجاد التهاب شود. به عنوان پاک کننده، بوراکس کاملاً ایمن و بی خطر است. مادامی که اصولی را که در استفاده از مواد شوینده رعایت می کنید، در استفاده از بوراکس هم مورد توجه قرار دهید،  هیج مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در فضایی با تهویه مناسب از آن استفاده کنید و هنگام استفاده دستکش بپوشید.

از کجا می توانم بوراکس بخرم؟

در  خشکشویی ها یا بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی و عمده فروشی های بزرگ می توانید آن را تهیه کنید. در برخی از فروشگاه های آنلاین هم در دسترس است.

موارد مصرف پودر بوراکس

 

پودر بوراکس در نظافت منزل چه کاربردهایی دارد؟

تغذیه درختان میوه

هر  3 تا 4 سال یک بار، چند قاشق غذاخوری بوراکس را پای یک درخت میوه بپاشید. این کار ماده معدنی کمیاب یه نام بور به خاک اضافه می کند. درختان میوه برای رشد میوه و دانه به آن نیاز دارند.

ساخت شوینده لباس

بوراکس یکی از مواد اصلی در تهیه مواد شوینده خانگی است، همچنین اثر مواد پاک کننده در مواد شوینده را تقویت می کند.

بازدارنده آفات و علف های هرز

با پاشیدن بوراکس علف های هرز را از بین برده و مورچه ها، آفات و حشرات را از خانه دور کنید.

خشک کردن گل ها

شما می توانید از بوراکس برای خشک کردن و نگهداری گل ها استفاده کنید. استفاده از بوراکس به از بین بردن رطوبت شکوفه ها و برگ ها کمک می کند. تا گل های خود را، بدون آنکه پژمرده شوند، خشک کنید. بوراکس را با آرد ذرت مخلوط کنید. این مخلوط را ته جعبه ای بپاشید و گل های خود را در جعبه قرار دهید. سپس مقدار بیشتری از مخلوط بوراکس و آرد ذرت را روی آن بپاشید. جعبه را بپوشانید و اجازه دهید حدود دو هفته بماند تا گل ها کاملاً خشک شوند.

از بین بردن چسبندگی

دو واحد بوراکس و یک واحد آب را ترکیب کرده و با آن مواد چسبناک را از بین ببرید. مخلوط را روی سطح چسبناک بمالید تا چسب حل شود. سپس خوب بشویید.

با بوراکس وسایل آشپزخانه را تمیز کنید

اثر تمیز کنندگی ملایم بوراکس برای تمیز کردن ظروف چینی و آلومینیومی مناسب است. آن را روی قابلمه ها را بپاشید و با پارچه مرطوب، تمیز کنید. سپس آن را کاملاً بشویید.

تمیز کردن لوازم داخلی خودرو

برای اینکه با روشی ارزان، ماشین خود را نو جلوه دهید، از محلول های تمیز کننده خانگی حاوی بوراکس استفاده کنید. این کار مقرون به صرفه ترین روشی است که برای از بین بردن آلودگی کف پوش و روکش مبلمان اتومبیل شما وجود دارد.

یخچال خود را تازه کنید

1 لیتر آب گرم و 1 قاشق غذاخوری بوراکس را مخلوط کنید و از آن برای تمیز کردن درون یخچال استفاده کنید. بوراکس نه تنها یخچال شما را تمیز می کند، بلکه بوی تازگی به آن می دهد.

موارد مصرف پودر بوراکس

 

تمیز کردن حمام

بوراکس را روی اسفنج مرطوب یا پارچه نرم بپاشید. و با ان سطوح حمام را تمیز کنید. حتی می توانید سطوح فایبرگلاس را بدون ایجاد خراش، تمیز کنید. در آخر سطوح را کاملاً با آب بشویید.

از بین بردن زنگ زدگی

با مخلوط کردن یک محلول تمیز کننده ساده، 1 تا 2 قاشق غذاخوری بوراکس، 1 قاشق غذاخوری آب لیمو و آب کافی ترکیب خمیری تهیه کنید. خمیر را با اسفنج  به وسایل زنگ زده خود بمالید تا زنگ زدگی از بین برود.  در نهایت، حتماً آن را کاملاً آبکشی و خشک کنید.

پاک کردن لکه های سینک

1 لیوان بوراکس و یک چهارم لیوان آب لیمو را ترکیب کنید. با این ترکیب خمیری، لکه ها را از سینک های ضد زنگ یا ظروف چینی پاک کنید. با استفاده از اسفنج یا پارچه، خمیر را به لکه ها بمالید. سپس با آب گرم، آب کشی کنید.

تشک خود را خوشبو کنید

برای از بین بردن بوی بد ناشی از تعریق یا ادرار از تشک، می توانید از بوراکس استفاده کنید. سطح تشک را مرطوب کنید، سپس با پارچه مرطوب آغشته به بوراکس سطح تشک را تمیز کنید. بگذارید تشک کاملا خشک شود، سپس با استفاده از جاروبرقی پودر خشک شده را جمع کنید.  

معطر کردن یک سطل زباله بدبو

سطل زباله را  پر از آب کرده و یک قاشق بوراکس به آن اضافه کنید. بگذارید حدود یک ساعت خیس بخورد. سپس آن را تمیز بشویید و خشک کنید.

تمیز کردن ملحفه ها

با خیساندن ملحفه ها در محلولی شامل 2 پیمانه آب و 2 لیوان بوراکس، بوی کپک را از بین ببرید. اجازه دهید چند ساعت ملحفه ها خیس بخورند و سپس آن ها را تمیز بشویید.

کاربردهای پودر بوراکس در نظافت تمامی ندارد. با مصرف صحیح این ماده علاوه بر نظافت منزل خود، در هزینه ها نیز صرفه جویی می کنید. اگر برای نظافت منزل خود نیاز به نیروی حرفه ای دارید تا در زمانی کوتاه خانه شما را تمیز و مرتب کند، این وظایف را به سرویک بسپارید و زمان خود را صرف سایر فعالیت های شخصی و ضروری کنید.

borax

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا