خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

درمان خانگی بوی بد ناف

ناف بدبو یک مشکل رایج است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. علت آن تجمع عرق، سلول های مرده پوست و باکتری در ناف است. باکتری ها عرق و سلول های مرده پوست را می شکنند و بوی بدی تولید می کنند. بوی ناف می تواند شرم آور باشد و پوشیدن لباس هایی که ناف را در معرض دید قرار می دهند را دشوار کند.

چند کار وجود دارد که می توانید برای خلاص شدن از شر بوی ناف و حفظ بوی تازه ناف انجام دهید. در اینجا چند درمان خانگی وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

1. ناف خود را مرتب بشویید

مهمترین کاری که می توانید برای جلوگیری از بوی بد ناف انجام دهید، شستن مرتب ناف است. حداقل یک بار در روز و اگر زیاد عرق می کنید ناف خود را با آب و صابون بشویید. حتماً ناف خود را به خصوص بعد از حمام کردن کاملاً خشک کنید.

2. از صابون آنتی باکتریال استفاده کنید

یک صابون ضد باکتری می تواند به از بین بردن باکتری هایی که باعث بوی ناف می شوند کمک کند. به دنبال صابونی باشید که حاوی بنزوئیل پراکسید، تریکلوزان یا کلرهگزیدین گلوکونات باشد.

 3. از یک سواب پنبه ای برای تمیز کردن ناف خود استفاده کنید

یک سواب پنبه می تواند به شما کمک کند تا ناف خود را به طور کامل تر از انگشتان خود تمیز کنید. به سادگی یک سواب پنبه ای را در آب صابون آغشته کنید و به آرامی داخل ناف خود را با سواب بکشید.

4. از محلول سرکه سیب استفاده کنید

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که می تواند به از بین بردن باکتری ها و قارچ هایی که باعث بوی ناف می شوند کمک کند. کافی است مقدار مساوی سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید و محلول را با پنبه روی ناف خود بمالید. اجازه دهید محلول به مدت 10 دقیقه روی ناف شما بماند و سپس آن را با آب بشویید.

5. از خمیر جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین یک جاذب طبیعی است که می تواند به جذب عرق و سلول های مرده پوست از ناف شما کمک کند. به سادگی جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و خمیر را روی ناف خود بمالید. اجازه دهید خمیر به مدت 10 دقیقه روی ناف شما بماند و سپس آن را با آب بشویید.

6. از محلول روغن درخت چای استفاده کنید

روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که می تواند به از بین بردن باکتری ها و قارچ هایی که باعث بوی ناف می شوند کمک کند. به سادگی چند قطره روغن درخت چای را با آب مخلوط کنید و محلول را با پنبه روی ناف خود بمالید. اجازه دهید محلول به مدت 10 دقیقه روی ناف شما بماند و سپس آن را با آب بشویید.

 7. لباس های گشاد بپوشید

پوشیدن لباس های گشاد می تواند به خشک نگه داشتن ناف و جلوگیری از تجمع عرق و سلول های مرده پوست کمک کند. از پوشیدن لباس های تنگ که می تواند به ناف شما ساییده شود و پوست را تحریک کند، خودداری کنید.

 8. از تراشیدن ناف خودداری کنید

تراشیدن ناف می تواند پوست را تحریک کرده و آن را مستعد عفونت کند. اگر مجبورید ناف خود را بتراشید، از یک تیغ تیز استفاده کنید و حتما از کرم موبر استفاده کنید تا به محافظت از پوست کمک کند.

 9. به پزشک مراجعه کنید

اگر تمام درمان های خانگی فوق را امتحان کرده اید و هنوز با بوی ناف مشکل دارید، ممکن است بخواهید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است یک بیماری زمینه ای وجود داشته باشد که باعث بوی ناف شما شده است. پزشک می تواند به شما در شناسایی و درمان بیماری زمینه ای کمک کند.

 نتیجه

با رعایت این نکات می توانید از شر بوی ناف خلاص شوید و بوی ناف خود را تازه نگه دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا