خدمات مراقبتی و پرستاری
ضد عفونی و سم پاشی

چگونه از نفوذ میکروب به خانه جلوگیری کنیم

راه های از بین بردن همه میکروب های خانه

چگونه از نفوذ میکروب به خانه جلوگیری کنیم؟

اگر می خواهید برای از بین بردن میکروب های خانه خود، دست به کار شوید، با ما همراه باشید. باهم به سراسر خانه سری می زنیم تا میکروب ها را نابود کرده و از نفوذ میکروب به خانه جلوگیری کنیم.

از نظافت ماشین لباسشویی شروع کنید

فکر می کنید ماشین لباسشویی یکی از تمیزترین لوازم خانه است؟ متأسفانه بر خلاف انتظار ما، این وسیله ضروری، که به نوعی دست راست ماست، محل امنی برای تجمع و رشد باکتری ها و میکروب ها است. برای تمیز نگه داشتن ماشین لباسشویی، هفته ای یک بار، آن را با شوینده ها یا تمیزکننده های خانگی ضدعفونی کنید. برای از بین بردن میکروب ها، لباس های خود را در بالاترین دمایی که الیاف پارچه می تواند تحمل کند، بشویید و خشک کنید.                                 

این مطلب را از دست ندهید! رفع بوی بد ماشین لباسشویی

حوله ها را تمیز کنید

برای تمیز نگه داشتن حوله ها، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر تنها یک نفر از حوله استفاده می کند، هر هفته آن را بشویید. اگر بیمار هستید، بعد از هر بار استفاده آن را تمیز بشویید.
  • حوله های باشگاه را بعد از هر بار تمرین بشویید.
  • حوله های آشپزخانه را جدا از حوله های حمام و دستشویی بشویید.
  • در صورت امکان، هر چند وقت یک بار حوله دست و صورت را تعویض کنید. حداقل زمانی که مهمان دارید آن ها را عوض کنید.
  • حوله ها را آویزان کنید تا در هوای آزاد خشک شود.

حالا نوبت اتاق های خواب است

حالا که رسیدیم به اتاق های خواب، هیچ گوشه ای را نادیده نگیرید. همه ملحفه های تخت را حداقل هفته ای یک بار در آب گرم بشویید. در صورت بیماری بیشتر از این ها باید شست.  لباس هایی را که لکه های سرسختی دارند، جدا از ملحفه ها بشویید. غذا و تنقلات را از اتاق خواب خود دور نگه دارید. خرده ریزهای غذا میکروب ها و باکتری ها را جذب می کنند.

چگونه از نفوذ میکروب به خانه جلوگیری کنیم؟

اتاق نشیمن را ضدعفونی کنید

اعضای خانواده در اتاق نشیمن دور هم جمع می شوند. وسایلی در این قسمت از خانه پیدا می شود که به کرات استفاده و لمس می شوند و آلوده به میکروب ها هستند. ریموت کنترل تلویزیون، تلفن، میز ناهار خوری، صفحه تلویزیون باید ضدعفونی و تمیز شوند. با دستمال های ضدعفونی کننده آن ها را تمیز کنید. همچنین با استفاده از یک پارچه میکروفایبر مرطوب، گردوغبار را از صفحه تلویزیون پاک کنید. اگر خرده ریز غذاها را بلافاصله جارو و تمیز کنید، باکتری ها و میکروب ها در فرش و مبلمان شما تجمع و رشد نخواهند کرد. با این کار، از نفوذ میکروب ها به خانه جلوگیری کردید.

نوبت تمیز کردن نرده ها و دستگیره ها است

میکروب ها به سرعت روی دستگیره درها، کابینت ها، نرده ها، شیرآلات، کلیدهای روشنایی پخش می شوند. این سطوح را هفته ای یک بار با دستمال تمیز و محلول ضدعفونی کننده میکروب زدایی کنید. اگر فردی در خانواده شما بیمار است یا مهمان دارید، این کار را بیشتر انجام دهید. تمیز کردن نرده ها و دستگیره ها جلوی ابتلای افراد خانواده به بیماری های ویروسی را خواهد گرفت.

چگونه از نفوذ میکروب به خانه جلوگیری کنیم؟

تمیز کردن وسایل کار

صفحه کلیدهای کامپیوترها و تلفن ها محل تجمع میکروب هستند. به خصوص اگر در حین کار از وسایل مشترک استفاده کنید و یا غذا بخورید. صفحه کلید خود را مرتباً تمیز کنید. می توانید از جاروبرقی هم استفاده کنید تا عمیقاً تمیز شود. سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب آن را ضد عفونی کنید. می توانید برای صفحه کلید کامپیوتر خود کاوری تهیه کنید و فراموش نکنید که آن را بشویید. نمایشگر کامپیوتر خود را نیز با یک پارچه میکروفایبر مرطوب پاک کنید.

ضدعفونی اتاق کودکان

کودکان در برابر میکروب ها و ویروس ها بسیار آسیب پذیرتر هستند. هفته ای یک بار تمام سطوح اتاق کودک را با دستمال مرطوب یا اسپری، ضدعفونی کنید. برای جلوگیری از بروز حساسیت و آلرژی می توان از مواد طبیعی برای ضدعفونی استفاده کرد. اگر نوزاد دارید، حتما محل تعویض پوشک، نرده های تخت و اسباب بازی ها را تمیز کنید.

اطلاعات تکمیلی: ساختن شوینده خانگی

ضدعفونی سینک آشپرخانه

بعد از دستشویی، سینک آشپزخانه دومین مکان امن برای میکروب ها است. اسفنج آشپزخانه که مظنون شماره 1 در نگهداری میکروب هاست. باکتری های گوشت خام و سایر مواد غذایی در سینک ظرفشویی شما رشد می کنند. هر روز آن را با یک ماده تمیز کننده، ضدعفونی کنید. برای ضدعفونی اسفنج هم آن را هر روز خیس کرده و سپس به مدت دو دقیقه آن را درون مایکروویو قرار دهید. تا هر نوعی میکروبی که در آن،جا خوش کرده، نابود شود.

پیشخوان آشپزخانه را تمیز نگه دارید

پیشخوان آشپزخانه را هر روز، قبل و بعد از تهیه غذا، تمیز کنید. از محلول سرکه و آب برای ضدعفونی استفاده کرده  و سپس آن را خشک کنید. برای اینکه از آلوده شدن پیشخوان خود به میکروب ها جلوگیری کنید و جلوی نفوذ میکروب ها را بگیرید، کیف پول، لپ تاپ، تلفن را روی آن نگذارید.

یخچال را تمیز کنید

هر چند ماه یک بار، با شستن قسمت های داخلی یخچال، درها و قفسه ها را با آب گرم و مواد شوینده تمیز کنید. برای از بین بردن میکروب های خانه، بوها، از مخلوط نصف لیوان آب و نصف لیوان سرکه سفید استفاده کنید. مخلوط جوش شیرین و آب را در خنثی کردن بوی بد یخچال فراموش نکنید. بعد از تمیز و ضدعفونی کردن یخچال، بگذارید یخچال برای چند ساعت کاملاً خشک شود.

دستشویی را بشویید

برای از بین بردن میکروب های دستشویی، با مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، دو قاشق غذاخوری سفیدکننده و یک چهارم  لیوان آب گرم، محلول ضدعفونی کننده تهیه کنید و تمام سطوج دستشویی را با آن تمیز کنید.

چگونه از نفوذ میکروب به خانه جلوگیری کنیم؟

گذاشتن درپوش توالت فرنگی

گذاشتن درپوش توالت از پراکنده شدن میکروب ها به میزان قابل توجهی جلوگیری خواهد کرد. برای اینکه وسایل موجود در دستشویی، مانند مسواک، آلوده به میکروب ها نشوند، این مسئله را نادیده نگیرید. برای جلوگیری از نفوذ میکروب ها به خانه، کاسه توالت را به صورت هفتگی تمیز کنید و درب آن را ببندید. برای شستن درب و بیرون کاسه توالت از پارچه مرطوب و تمیز کننده استفاده کنید. سپس با استفاده از برس توالت و شوینده داخل کاسه را بشویید.

از شوینده های خانگی و سازگار با محیط زیست استفاده کنید

از مواد طبیعی و خانگی برای تمیز کردن استفاده کنید. سرکه ماده پاک کننده پرکاربردی است. سرکه علاوه بر اینکه برای از بین بردن میکروب های خانه کابردی است، برای کودکان و حیوانات خانگی هم بی خطر است.

 راهروها و فرش ها را فراموش نکنید

وقتی با کفش وارد خانه می شوید، همه باکتری ها و میکروب ها را با خود به خانه می آورید. اگر در خانه کفش می پوشید، هفته ای یک بار فرش ها را با جاروبرقی تمیز کرده و کف خانه را بشویید.

چگونه از نفوذ میکروب به خانه جلوگیری کنیم؟

می توانید تمامی خدمات ضدعفونی منزل خود را به سرویک بسپارید. برای اینکه با خدمات متعدد سرویک آشنا شوید، همین الان آن را نصب کنید تا از خدمات مطمئن و فوری در منزل خود برخوردار شوید.

منبع: webmd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا