خدمات مراقبتی و پرستاری
سبک زندگی

نظافت منزل پونک

افراد خانه دار همیشه با چالشی به نام خانه تکانی به خصوص در نزدیکی عید رو به رو می شوند. خیلی افراد به خاطر مشغله روزانه و یا مشکلات جسمی که دارند توان یا وقت خانه تکانی را ندارند. اگر شما هم از این دست افراد هستید باید بگوییم که می توانید با استخدام نیروی نظافتچی،  وظیفه تمیز کردن خانه را به آن ها بسپارید و خود را از این دردسر راحت کنید. ما در این مقاله در مورد محله پونک و تمامی نکاتی که نیروی خدماتی باید در نظافت منزل پونک به آن توجه کنند،  توضیح داده ایم.

محله پونک کجاست؟

محله پونک یکی از محله های شمالی استان تهران است که به عنوان یکی از گران قیمت ترین مکان های تهران شناخته می شود. بخشی از این محله در منطقه ۲ و بخشی دیگر از آن در منطقه 5 تهران قرار دارد.

از مهم ترین ویژگی های این محله می توان به آب و هوای عالی و دسترسی راحت سریع به فروشگاه های مختلف اشاره کرد. این‌ دو ویژگی باعث شده اند تا محله پونک به عنوان یکی از محله های محبوب تهران برای سکونت حساب شود.

از لحاظ دسترسی و موقعیت جغرافیایی باید گفت که محله پونک تهران از شمال به بزرگراه نیایش،  از جنوب به بزرگراه حکیم و اتوبان همت،  از شرق به اتوبان ستاری و از غرب نیز به دره پونک راه دارد.

در نظافت منزل پونک،  باید بدانید که این محله در موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی قرار گرفته است که باعث شده دسترسی به تمامی نقاط تهران بسیار راحت باشد.

البته یکی از چالش های که در دسترسی به این محله ممکن است برای نیرو های نظافتچی پیش بیاید،  نبود ایستگاه مترو است. نزدیکترین مترو به این محله ایستگاه مترو صادقیه است باز هم با محله فاصله زیادی دارد. البته مشکل نبود مترو را تا حدودی می توان با خط ویژه BRT موجود در محله برطرف کرد.

این محله در گذشته دارای باغ ها و توتستان های بسیار زیادی بوده است. البته به علت شهری شدن تعداد بسیار کمی از باغ ها باقی مانده است و بیشتر آن ها از بین رفته اند. اگر در نظافت منزل پونک می خواهید بدانید که ریشه نام این محله از کجا گرفته شده باید گفت که در این محله گل های پونه زیادی می روییده است که باعث شده نام محله به پونک معروف شود. ‌محله پونک چیزی نزدیک به ۸۰۰ سال قدمت دارد. درخت بید معروف و بزرگ قدیمی شهر گواهی بر این قدمت است.

نکات مهم در نظافت منازل

در ادامه چند نکته درباره نظافت منزل را برایتان معرفی خواهیم کرد.

سرویس و نظافت کولر های گازی

همانند وسایل نقلیه، تمامی کولر های گازی نیز نیاز دارند تا سرویس شوند تا بتوانند به خوبی کار کنند. در نظافت منزل پونک ممکن است با خانه های رو به رو شوید که نیاز باشد کولر گازی آن را سرویس کنید. ممکن است در مورد نظافت کولر های گازی چندین سوال برای شما پیش بیاید. ما در ادامه به متداول ترین سوالات شما پاسخ می دهیم.

کولر گازی هر چند وقت یکبار نیاز به سرویس دارد؟

بهترین کار برای اینکه بدانید کولر گازی هر چند وقت یکبار نیاز به سرویس خواهد داشت،  کمک گرفتن از یک تکنسین کاربلد است. ‌معمولا کولر های گازی هر یکسال یکبار نیاز به سرویس دارند. اگر کولر گازی را به طور منظم و مرتب سرویس نکنید،  میکروب ها و باکتری های مختلفی روی فیلتر های کولر می نشینند و باعث تداخل در عملکرد آن می شوند. در نظافت منزل پونک می توانید در مورد سرویس کردن کولر توسط یک تکنسین به صاحب خانه تذکر دهید. سرویس نکردن و تمیز نکردن کولر های گازی موجب می شود تا هزینه های برق شما به طور سرسام آوری افزایش پیدا کند.

در سرویس کولر گازی چه کار هایی انجام می شود؟

افراد و تکنسین های کولر گازی،  سیم‌ پیچ ها،  فضای داخلی و فن های کولر را تمیز می کنند و داخل کولر را از وجود هرگونه کثیفی و آلودگی‌ پاک می کنند. در نظافت منزل پونک خوب است بدانید که تکنسین ها بقیه اجزای کولر را نیز به خوبی تمیز می کنند. زیرا برای عملکرد بی نقص و درست کولر نیاز است تا تمامی قسمت های آن تمیز و عاری از آلودگی باشد. همچنین گاهی اوقات ممکن است که فن کولر شما دچار کمی انحراف شده باشد. تکنسین ها برای تولید هوای خنک تر و مصرف انرژی بهینه تر این فن را تنظیم می کنند تا کولر به درستی کار کند.

همچنین تکنسین ها اجزای دمنده کولر را نیز بررسی می کنند تا مطمئن شوند هوای تولید شده توسط کولر گازی به درستی خارج می شود یا خیر. برای برخی از مسائل الکتریکی دیگر نیز ممکن است تکنسین از یک مولتی متر برای بررسی تمامی قطعات کولر استفاده کند.

چگونه متوجه شویم که کولر گازی نیاز به سرویس دارد و باید تعمیر شود؟

در نظافت منزل پونک باید تشخیص دهید که چه زمانی کولر گازی نشتی دارد. اگر کولر گازی شما از خود هوای گرم بیرون می دهد،  نشتی دارد و یا اینکه جریان هوا را به طور دقیق در خانه منتشر نمی کند،  همه نشان از این است که کولر نیاز به یک سرویس اساسی دارد تا تعمیر شود.

همچنین در صورتی که در هنگام استفاده از کولر برق قطع و وصل شود و یا این که جریان برق به طور ناگهانی دچار شوک شود،  در اولین فرصت باید از یک تکنسین در خواست کمک کنید تا کولر شما را بررسی کند. در نظافت منزل پونک و هر جای دیگر هیچ گاه وسوسه نشوید که این کار را خودتان انجام دهید. زیرا انجام این کار به تنهایی بدون حضور یک نیروی متخصص ایمن نیست. زیرا ممکن است وضع کولر را بدتر کند و یا به سلامتی شما آسیب جدی وارد کند.

چگونه متوجه شویم که کولر گازی به طور صحیح کار می کند؟

برای این کار کافی است کولر را روشن کنید دمای بادی که خارج می کند را به طور دقیق اندازه بگیرید و جریان هوای آن را بررسی کنید.

در نظافت منزل پونک برای بررسی کولر گازی باید لوله مبرد را در کولر پیدا کنید. این لوله بزرگترین لوله کولر است و معمولا در مرکز هوای کولر قرار دارد. اگر هنگامی که کولر در حال کار کردن است بر روی این لوله مقدری چگالش (فرآیند تبدیل گاز به جامد) وجود داشته باشد می توان نتیجه گرفت که کولر به درستی کار می کند. همچنین می توانید با دماسنج دمای باد خارج شده از کولر را اندازه بگیرید. برای اطمینان از صحیح بودن کولر نیازی نیست که دمای خارج شده دقیقا با دمای نشان داده شده کولر یکی باشد. اگر دمای خارج شده با دمای نشان داده شده توسط کولر نزدیک بودند می توان اطمینان پیدا کرد که  کولر به درستی کار می کند.

سرویس و نظافت کولر های آبی

چالش بعدی که در نظافت منزل پونک با آن رو به رو خواهید شد،  تمیز کردن و سرویس کولر های آبی است. با نزدیک شدن به فصل گرما، بسیاری از افراد کولر های آبی خود را راه می اندازند. صرف نظر از مدل کولر باید گفت که همه کولر ها نیاز به سرویس و نظافت دارند و باید به آن ها توجه شود تا به خوبی و با مصرف انرژی بهینه کار کنند.

کولر های آبی به خاطر مقرون به صرفه بودند و نیاز کم به سرویس بسیار محبوب هستند. به همین خاطر در نظافت منزل پونک با تعداد زیادی از آن ها برخورد خواهید کرد. ما در این قسمت در مورد نحوه سرویس و تمیز کردن بخش های مختلف کولر توضیح داده ایم.

تمیز کردن داخل کولر

در اول کار و از همان ابتدا از قطع بودن برق کولر اطمینان حاصل کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. کولر ها همیشه با وزش باد و گرد و غبار مقداری از کثیفی ها را به سمت خود می کشند و این کثیفی ها در حوضچه کولر جمع می شوند. در نظافت منزل پونک باید بدانید که این کثیفی ها با جمع شدن در حوضچه کولر باعث تشکیل لجن می شوند و عملکرد کولر را مختل می کنند.

با استفاده از مواد مخصوص و مختلف می توان از تجمع رسوبات، قارچ ها و جلبک ها در کولر جلوگیری کرد. همچنین می توانید برای کارکرد بهتر کولر از یک روغن معطر نیز در مخزن آب کولر استفاده کنید. در تمیز کردن داخل به فن کولر نیز توجه کنید و در صورت کثیف بودن آن را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

روغن کاری موتور

موتور نقش اصلی را در کولر ایفا می کند. به همین خاطر است که باید بدانید تمیز کردن و سرویس کردن موتور این امکان را می دهد که تمامی بخش های کولر های به درستی کار کنند.

برای نظافت منزل پونک و روغن کاری موتور کولر آبی اولین چیزی که باید از آن اطمینان پیدا کنید این است که منبع تغذیه اصلی کولر از آن جدا شده و برق کولر قطع می باشد. بعد از آن از مقدار بسیار کمی روغن روان کننده استفاده کنید و آن را به قسمت های مختلف موتور کولر بمالید. در این کار باید دقت داشته باشید که روغن روی هیچ کدام از قسمت های دیگر کولر نریزد. بعد از روغن کاری سیستم توزیع آب موتور را نیز بررسی کنید تا نشتی نداشته باشد. با این کار عملکرد روان موتور و پمپ کولر تضمین می شود.

سیم کشی کولر

وظیفه بعدی شما در نظافت منزل پونک برای کولر های آبی به عنوان یک نیروی خدماتی ،  بررسی سیم کشی کولر است. برای بررسی کولر تمامی سیم های کولر و کلید های آن را از لحاظ شل یا سفت بودن اتصال آن ها بررسی کنید. همچنین باید عایق کولر را نیز بررسی کنید. همیشه مطمئن باشید که هیچ کدام از سیم های کولر در آب و یا نزدیک آب نیست تا کولر بعدا با مشکل جدی رو به رو نشود.

تعویض پوشال کولر

در نظافت منزل پونک باید گفت که پوشال های کولر آبی نیز نقش مهمی در نحوه کارکرد کولر دارند و باید همیشه تمیز باشند. به همین خاطر بسیار مهم است که همیشه آن ها را بررسی کنید و از تمیز بودن و نحوه قرار گیری آن ها اطمینان حاصل کنید. اگر به تازگی پوشال ها عوض شده اند،  فقط کافی است برای تمیز کردن آن ها از یک برس استفاده کنید. اما اگر زمان زیادی از تعویض آن ها می گذرد، دیگر تمیز کردن آن ها جوابگو نیست و باید پوشال کولر را با یک مدل نو تعویض کنید.

تمیز کردن و بستن شومینه

یکی دیگر از کار های که باید در نظافت منزل پونک انجام دهید، تمیز کردن و بستن شومینه ها است. با نزدیک شدن فصل گرما و خاموش شدن شومینه ها، یکی از بهترین زمان ها برای تمیز کردن شومینه است. البته برخی از افراد در طول بهار و تابستان نیز دمپر شومینه را باز می گذارند که کار اشتباهی است. در ادامه در مورد این که دمپر شومینه چیست و باز گذاشتن آن چه اشکالاتی دارد توضیح داده ایم.

دمپر شومینه چیست؟

دمپر شومینه به خاطر این که در بالای شومینه قرار گرفته است با نام دمپر گلو نیز شناخته می شود. این دمپر در بالای شومینه قرار گرفته است و همین باعث می شود تا از تمام اجزای شومینه جدا باشد. هنگام استفاده از شومینه می توان دمپر آن را باز یا بسته گذاشت.

دمپر شومینه چرا باید بسته باشد؟

در نظافت منزل پونک این را باید بدانید که دمپر شومینه در فصول گرم سال باید همیشه بسته باشد. زیرا در صورت باز بودن می تواند به عنوان یک دریچه هوا عمل کند و تمام هوای خنک تولید شده توسط سیستم های سرمایشی را از خانه خارج کند. این موجب می شود تا سیستم های گرمایشی بیشتر کار کنند و هزینه های برق منزل افزایش پیدا کند.

اگر دمپر شومینه آسیب دیده باشد، زنگ زده باشد و یا خورده شده باشد موجب می شود تا هوای سرد از خانه خارج شود. در نظافت منزل پونک باید بدانید که یک دمپر سالم باید بتواند از هدر رفت هوای خنک جلوگیری کند. همچنین یک دمپر سالم از ورود زباله ها از طریق دودکش جلوگیری می کند و اجازه ورود زباله به داخل خانه را نمی دهد. دمپر های باکیفیت و سالم دارای موم لاستیکی هستند که باعث می شوند محکم بسته شوند و اجازه ورود هوای گرم و خروج هوای سرد را ندهند.

اشتباهات رایج در مورد دمپر شومینه

برخی از افراد تصورات اشتباهی در مورد دمپر شومینه دارند. به همین خاطر اگر قصد دارید به عنوان نیروی نظافت منزل پونک شروع به کار کنید، باید صاحب خانه از این اشتباهات آگاه کنید و خودتان نیز از تکرار آن ها جلوگیری کنید. برخی از رایج ترین اشتباهات شامل :

  1. باز گذاشتن دمپر در از بین بردن بوی بد کمک می کند.

گاهی اوقات برخی از مردم فکر می کنند که با باز گذاشتن دمپر می توان بوی بد خانه را از بین برد. همچنین گاهی اوقات نیز دودکش بوی بدی پیدا می کند و برخی از افراد فکر می کنند این بوی بد را می توان با باز گذاشتن دمر از بین برد. اما در نظافت منزل پونک باید بدانید که باز گذاشتن دمپر نه تنها کمکی به از بین رفتن بو نخواهد کرد، بلکه خودش می تواند به عامل ایجاد یک بوی بد تبدیل شود. باز گذاشتن دمپر ورود رطوبت و خیس شدن کرئوزوت ها (مواد سوخته شده  شومینه) می شود. خیس شدن این مواد خودشان یکی از عوامل بو گرفتن دودکش و خانه ها هستند. به همین خاطر تا حد امکان باید از باز کردن دمپر در فصول گرم سال خودداری کرد.

  1. دمپر به خنک تر شدن خانه کمک می کند.

برخی از افراد فکر می کنند که باز کردن دمپر به فرستادن هوای گرم بیرون از خانه کمک می کند و باعث سرد تر شدن خانه می شود. اما این کار نه تنها خانه را خنک نخواهد کرد بلکه کار سیستم سرمایشی خانه شما را نیز چندین برابر خواهد کرد. همچنین در نظافت منزل پونک باید این مورد را بدانید که باز گذاشتن دمپر شومینه موجب نفوذ موجودات کوچک به خانه خواهد شد. شاید فک کنید که کلاهک موجود در سقف جلوی ورود حیوانات را می گیرد. اما باید بدانید که این کلاهک تاثیری در جلوگیری از حیوانات به خانه نخواهد داشت. شما می توانید با بستن و اطمینان از سالم بودن دمپر از ورود حیوانات ریز به خانه جلوگیری کنید.

رنگ کردن دیوار های کثیف

شاید فکر کنید در رنگ کردن یک دیوار کافی است که یک قلم مو بردارید شروع به رنگ کردن دیوار کنید. اما باید بدانید که برای رنگ کردن دیوار لازم است طبق اصول پیش بروید و نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید دیوار را به خوبی در کمترین زمان ممکن به بهترین شیوه رنگ کنید. برای نظافت منزل پونک و رنگ کردن دیوار های کثیف مراحل زیر را دنبال کنید:

آماده کردن دیوار

تمامی وسایلی که بر روی دیوار وجود دارند باید برداشته شوند. تمامی پریز های برق، دستگیره ها و سایر موارد باید از دیوار برداشته شوند تا در هنگام رنگ آمیزی در کار شما تداخلی ایجاد نکنند. نبود وسیله بر روی دیوار در رنگ کردن به شما کمک زیادی خواهد کرد. اگر هم وسیله ای وجود داشت که قابل جدا کردن نبود می توان بر روی آن نوار مخصوص نقاشی پوشاند.

آماده کردن محیط

در نظافت منزل پونک بعد از آماده کردن دیوار، باید تمامی وسایلی که در محیطی که قرار است رنگ آمیزی انجام شود برداشته شوند. اگر با کمبود فضا دچار بودید و امکان برداشتن وسایل و بردن آنها به مکان دیگر وجود نداشت، از یک پارچه یا یک ورقه پلاستیکی استفاده کنید تا بر روی وسایل رنگ نریزد. همچنین دقت داشته باشید که تمامی وسایل الکترونیکی نیز باید از برق کشیده شوند و در جایی قرار داده شوند که آسیب نبینند.

آماده کردن کف اتاق

از پارچه یا یک برزنت پلاستیکی برای پوشاندن کف اتاق استفاده کنید تا هیچ رنگی بر روی کف اتاق نریزد. از پارچه های نازک و روزنامه نیز به هیچ عنوان در هنگام نظافت منزل پونک و برای رنگ کردن دیوار استفاده نکنید. زیرا آنقدر نازک هستند که کمکی به شما نمی کنند.

تمیز کردن دیوار

بعد از آن باید سطح دیوار را تمیز کنید. از یک پارچه یا اسفنج تمیز برای تمیز کردن دیوار های کثیف استفاده کنید. بعد از تمیز کردن دیوار با دستمال خیس آن را خشک کنید و آشغال های که ریخته است را جمع کنید.

خریدن پرایمر

یک سطل پرایمر بخرید. بهترین رنگ پرایمر برای رنگ کاری رنگ سفید است. با پرایمر رنگ مورد استفاده بر روی دیوار برجسته تر و زیبا تر می شود.

پخش کردن پرایمر

در نظافت منزل پونک برای رنگ کردن دیوار، پرایمر را باید روی دیوار بغلتانید. لازم نیست که پوشش حتما ضخیم باشد. همین که یک لایه یکدست از آن بر روی دیوار باشد کمک می کند تا رنگ بهتر بر روی دیوار پخش شود.

پر کردن نواحی خالی

از یک قلم موی نازک برای نواحی که پرایمر خوب به آن ها نچسبیده است استفاده کنید. سعی کنید تا جایی که می توانید سطح پرایمر پخش شده بر روی دیوار یکدست باشد.

خشک شدن پرایمر

برای خشک شدن پرایمر ،  حدقل 4 ساعت زمان نیاز است. در نظافت منزل پونک برای رنگ کردن دیوار باید بدانید که پرایمر باید تا حدی خشک شود که هنگامی آن را لمس کنید سطحی سخت را احساس کنید.

انتخاب رنگ

علاوه بر رنگ، باید به بافت و پوشش دیوار نیز در انتخاب رنگ دقت کرد. برای مثال می توانید از رنگ های پاستل در حمام یا اتاق نشیمن استفاده کرد و از رنگ های تیره تر در مناطقی مانند آشپزخانه استفاده کرد. همچنین اگر دیوار دارای خرابی است میتوان آن را با رنگ های بافت دار پنهان کرد.

مخلوط کردن رنگ

قبل از نظافت منزل پونک و رنگ زدن دیوار باید رنگ را به خوبی هم بزنید. می توانید از یک همزن برقی یا دستی استفاده کنید.

رنگ کردن فضای بیرونی

نوک قلم مو خود را به اندازه 2 اینچ در رنگ آغشته کنید و اجازه دهید اضافه آن چکه کند. سپس قلم مو را با لبه زاویه دار روی دیوار بکشید.

رنگ کردن فضای داخلی

بعد از این که گوشه های دیوار را رنگ کردید، از یک غلتک پهن برای رنگ کردن دیوار استفاده کنید. بهترین الگو استفاده از حرکت M و W است.

اعمال کردن لایه های اضافی

بسته به میزان عمقی که دوست دارید لایه های رنگ بیرون بیاید، می توان دو و یا حتی سه بار رنگ را روی دیوار بغلتانید. البته اجازه دهید تا حتما 2 یا 4 ساعت رنگ تازه خشک شود.

پیدا کردن مشکل ها

بعد از تمام شدن فرآیند رنگ زدن دیوار، یک نگاه کلی به آن بیندازید تا بتوانید توده ها، قسمت های رنگ نشده و هر قسمت مشکل داری را پیدا کنید تا بتوانید آن را برطرف کنید.

نظات منزل پونک توسط سرویک

در این مقاله برای تمام کسانی که قصد دارند به عنوان نیروی نظافت منزل پونک شروع به کار کنند توضیحات کلی ارائه دادیم. در ابتدا در مورد این که محله پونک در کجا قرار گرفته و چه تاریخچه ای دارد توضیح دادیم و بعد از آن در مورد این که در هنگام نظافت قسمت های مختلف منازل باید به چه نکاتی دقت کنید صحبت کردیم.

مجموعه سرویک با دارا بودن 15 سال سابقه در حوزه خدمات رسانی نظافت و امور منازل و بیش از 30 هزار مشترک فعال آماده ارائه خدمت رسانی به ساکنین شهر تهران می باشد. همراهان گرامی می توانند همه روزه سفارشات خود را از طریق اپ سرویک ثبت نمایند.

نظافت منزل تهراننظافت منزل سعادت آبادنظافت منزل شهر رینظافت منزل شمال تهراننظافت منزل غرب تهران
نظافت منزل شهرک گلستاننظافت منزل نیروی هوایینظافت منزل ساعتینظافت منزل شرق تهراننظافت منزل ونک
نظافت منزل نظام آبادنظافت منزل زعفرانیهنظافت منزل رسالتنظافت منزل خیابان پیروزینظافت منزل نازی آباد
نظافت منزل ولنجکنظافت منزل جنوب تهراننظافت منزل شهرک غربنظافت منزل مرکز تهراننظافت منزل ظفر
نظافت منزل برای عید–نظافت منزل پونک–نظافت منزل صادقیهنظافت منزل گیشانظافت منزل هروی
نظافت منزل حکیمیهنظافت منزل یافت آبادنظافت منزل جردننظافت منزل جنت آبادنظافت منزل تهرانسر
نظافت منزل پیروزینظافت منزل تهرانپارسنظافت منزل یوسف آبادنظافت محل کار تهراننظافت محل کار غرب تهران
نظافت راه پله تهراننظافت راه پله جنوب تهراننظافت راه پله مرکز تهراننظافت راه پله سعادت آباد
نظافت راه پله شرق تهراننظافت راه پله شمال تهراننظافت راه پله منطقه 10نظافت راه پله غرب تهراننظافت راه پله پیروزی
مراقب سالمند تهراننظافت شرکت در تهرانخدمتکار منزل در تهرانمراقب کودک تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا