خدمات مراقبتی و پرستاری
پرستاری

چگونه به کودکان خود مهارت حل مسئله را آموزش دهیم

تمرین مهارت های حل مسئله در کودکان

 آموزش مهارت های حل مسئله به کودکان

اگر فرزند شما نتواند تکالیف ریاضی خود را حل کند یا فراموش کند کاری را انجام دهد، بهتر است مهارت های حل مسئله را به او  بیاموزید. مطالعات نشان می دهد، کودکانی که مهارت حل مسئله ندارند، در معرض مشکلات روحی و روانی بیشتری قرار خواهند گرفت. آموزش مهارت های حل مسئله به کودکان می تواند سلامت روانی کودک را بهبود دهد. والدین می توانند آموزش مهارت های اصلی حل مسئله را در دوران پیش از دبستان آغاز کنند.

چرا کودکان به فرا گرفتن مهارت حل مسئله نیاز دارند؟

کودکان در طول دوران رشد، با مشکلات مختلفی رو به رو می شوند؛ از مشکلات تحصیلی گرفته تا اختلالات روابط اجتماعی. با این حال چه تعداد از کودکان می توانند از پس مشکلات خود برآیند؟ کودکانی که فاقد مهارت حل مسئله هستند، از رو به رو شدن با مشکلات و چالش ها هراس دارند. ممکن است کودکان به جای اینکه انرژی خود را صرف حل مسئله کنند، وقت خود را صرف اجتناب و دوری از آن مسئله کنند. به همین دلیل بسیاری از بچه ها در مدرسه از درس عقب می مانند یا روابط اجتماعی شان مختل می شود.

به کودکان بیاموزید که چگونه مشکل خود را ارزیابی کنند

کودکانی که احساس خستگی زیاد یا ناامیدی می کنند، معمولاً برای حل مشکل خود تلاشی نمی کنند. وقتی راه حل روشنی برای رفع مشکلات آن ها ارائه دهید، آن ها اطمینان خاطر بیشتری خواهند داشت تا برای حل مشکل تلاش کنند.  برای آموزش مهارت های حل مسئله به کودکان مراحل زیر را به خاطر داشته باشید. کودک شما می تواند با انجام گام های زیر بر مسائل و مشکلاتش فائق آید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه والدین باید در مورد دوست خیالی کودک خود بدانند

مراحل پنج گانه حل مسئله

مشکل را شناسایی کند: بیان مشکل با صدای بلند، برای بچه هایی که احساس می کنند در مشکل بزرگی گیر افتادند، بسیار اثربخش است. به كودك خود كمك كنید تا مشکل خود را بر زبان بیاورد.

حداقل پنج راه حل ممکن پیشنهاد دهد: طوفان فکری راه بیندازید. روش های ممکن برای حل مسئله را بیان کنید. روی این نکته تأکید کنید که همه راه حل ها لزوماً نباید ایده های خوبی باشند. (حداقل در این مرحله). اگر می بینید که کودک شما در تلاش است ایده ای برای حل مشکل ارائه دهد، به او برای ایجاد راه حل های جدید کمک کنید. حتی یک جواب احمقانه یا ایده دور از ذهن و ناممکن هم به هر حال یک راه حل احتمالی است. به آن ها کمک کنید تا درک کنند که چطور می توان با کمی خلاقیت، راه حل های بلقوه زیادی کشف کرد.

جوانب مثبت و منفی هر راه حل را مشخص کند: به کودک خود کمک کنید تا پیامدهای مثبت و منفی احتمالی را برای هر یک از راه حل ها، مشحص کند.

یک راه حل را انتخاب کند: هنگامی که کودک شما جوانب مثبت و منفی احتمالی را ارزیابی کرد، او را به انتخاب راه حل ترغیب کنید.

امتحان کند: به کودک خود بگویید یکی از راه حل ها را امتحان کند و ببیند چه اتفاقی می افتد. اگر موثر نبود، سراغ راه حل بعدی برود.

چگونه به کودکان خود مهارت حل مسئله را آموزش دهیم؟

تمرین مراحل حل مسئله

وقتی کودک شما با مشکلی رو به رو می شود، برای حل و رفع آن ها عجله نکنید. در عوض، به آن ها کمک کنید تا در مراحل حل مسئله گام بردارد. در صورت نیاز، کودک خود را راهنمایی کنید. او را تشویق کنید که مشکلات خود را، خودش حل کنند. اگر نتوانست به تنهایی مشکل خود را حل کند، وارد عمل شوید و کمکش کنید. راه حل را مستقیماً به او نگویید. سعی کنید راهنمایی اش کنید که با چه روشی می تواند از پس مشکل خود بر آید.

اگر با مشکلات رفتاری رو به رو شدید، از یک روش حل ساده استفاده کنید. با هم بنشینید و بگویید: «تو اخیراً در حل تکالیف خود مشکل داشتی. بیا این مسئله را با هم حل کنیم.»

با روش های حل مسئله، استقلال کودک را بهبود دهید

به عنوان مثال، اگر کودک شما فراموش کرده خوراکی هایش را با خود ببرد، از او بپرسید: «چه کاری می توانیم انجام دهیم تا دوباره این اتفاق نیفتد؟» اجازه دهید، خودشان سعی کنند راه حل ها را پیدا کنند. بچه ها اغلب راه حل های خلاقانه پیدا می کنند. بنابراین ممکن است بگویند: «من یادداشتی می نویسم و ​​آن را روی در اتاقم می چسبانم تا یادم باشد قبل از رفتن به مدرسه آن ها را بردارم».

وقتی که کودک مهارت های حل مسئله خود را تمرین می کند، او را تشویق و تحسین کنید.

چگونه به کودکان خود مهارت حل مسئله را آموزش دهیم؟

پذیرش اشتباهات

پیامدهای هر تصمیمی را بپذیرید چون پیامدهای مثبت و منفی سبب می شود کودک مهارت حل مسئله را بهتر بیاموزد. بنابراین به فرزندتان اجازه دهید تا با عواقب طبیعی راه حل و اقدام خود روبه رو شود. فقط از ایمن بودن اقدامات او مطمئن شوید. به عنوان مثال، با خواسته او مقابله نکنید. اگر فرزند شما می خواهد در 10 دقیقه اول حضورش در پارک تفریحی، تمام پول خود را خرج کند، جلوی او را نگیرید. سپس بگذارید بدون هیچ گونه هزینه ای بقیه روزش را سپری کند.

این برخورد می تواند منجر به بحث در مورد حل مسئله شود. اما به آن ها کمک می کند دفعه بعد انتخاب بهتری کنند. پیامدهای طبیعی تصمیمات کودکتان را به عنوان فرایند یادگیری در نظر بگیرید تا به او در روند حل مسئله کمک کنید.

اگر برای نگهداری و مراقبت زا فرزند خود وقت کافی ندارید، پیشنهاد می کنیم از خدمات پرستاری سرویک استفاده کنید. با ثبت درخواست خود در اپلیکیشن سرویک و دریافت مشاوره های رایگان از کارشناسان می توانید از پرستار کودک مجرب و آگاه به مسائل روانشناسی کودکان بهره مند شوید. 

منبع: verywellfamily

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا