خدمات مراقبتی و پرستاری
سبک زندگی

نحوه تمیز کردن لکه های روی دیوار

ترفندهای تمیز کردن دیوارهای مختلف

چگونه لکه های روی دیوار را تمیز کنیم؟

اگر شست و شوی دیوار به فهرست کارهای نظافت منزلتان راه پیدا نکرده است، شما تنها نیستید. بیشتر ما به اندازه سطوح افقی منزل مثل کف، پیشخوان آشپزخانه و مبلمان، به نظافت دیوارها توجه نمی کنیم. کف خانه را مرتب جارو می کنیم یا روی میز و سطوح آشپزخانه دستمال می کشیم، اما نظافت و تمیز کردن دیوار معمولاً نادیده گرفته می شود. تمیز کردن لکه های روی دیوار به اندازه تمیز کردن سایر سطوح منزل مهم است. از این گذشته، به مرور زمان، لکه ها و گردوغبار روی دیوارها و درهای نقاشی شده جمع می شوند و ظاهر کثیف و کدری به آن ها می دهند. برای حفظ ظاهرشان به طور مرتب، زمانی را به تمیز کردن آن ها اختصاص دهید. با این حال، در زمان نظافت باید به رنگ و پوشش آن ها هم توجه کرد.

به نکات زیر توجه کنید تا بدون هیچ آسیبی به پوشش رنگ دیوار به تمیز کردن لکه های  روی دیوار بپردازید. ترفندهای تمیز کردن لکه های روی دیوار همان چیزی است در فرایند نظافت منزل به آن نیاز داریم. برای اینکه دیوارهای رنگ شده را همیشه تازه نگه داریم، باید هر گونه لک و خراشیدگی روی آن را به موقع پاک کنیم.

می توانید از روش های زیر برای تمیز کردن لکه های روی دیوار استفاده کنید.

تمیز کردن لکه های روی دیوار

نحوه تمیز کردن دیوارها با رنگ های مختلف

اولین چیزی که باید هنگام شستن دیوارهای رنگ شده در نظر بگیرید، جنس سطح دیوار است. برخی از رنگ ها در برابر شست و شو دوام کمتری دارند. بنابراین نباید آن ها را با مواد شیمیایی و چربی زدا تمیز کرد. همچنین به مدت طولانی نباید از اسفنج برای از بین بردن لکه های روی آن استفاده کرد.

تمیز کردن دیوار های براق و نیمه براق

از آنجا که رنگ های براق و نیمه براق از دوام بالایی برخوردار هستند، بیشتر در مناطق پر رفت و آمد مانند آشپزخانه و حمام استفاده می شوند. استفاده از مواد ضدعفونی کننده ملایم برای تمیز کردن این دیوارها مناسب است. اگرچه رنگ های براق و نیمه براق روغنی بادوام هستند اما همچنان امکان آسیب و از بین رفتن آن ها وجود دارد. بنابراین همیشه هنگام تمیز کردن لکه ها از روی دیوارهای رنگ روغن از اسفنج نرم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۲ نکته برای مرتب کردن کمد لباس

نحوه تمیز کردن دیوارهای رنگ لاتکس

بهترین روش برای شستن دیوارهایی که با رنگ لاتکس نقاشی شدند، این است که از آب گرم و پاک کننده چندمنظوره غیرساینده استفاده کنید. برای این کار، یک اسفنج تمیز را در آب فرو کنید و سپس آب آن را بگیرید. دیوار را به آرامی با اسفنج تمیز کنید. به قسمت هایی از دیوار که بیشتر از بقیه قسمت ها لمس می شوند، توجه ویژه ای کنید. مثلاً اطراف دستگیره های در و کلیدهای برق را بیشتر تمیز کنید؛ با اسفنج و آب این قسمت ها را تمیز کنید. مراقب باشید که در اطراف پریزها و کلیدهای روشنایی، اتصالات برق خیس نشوند. در صورت لزوم، برق را از منبع قطع کنید.

برای تمیز کردن دیوار از پاک کننده های خانگی استفاده کنید

برای لکه های سرسخت روی دیوار مانند جای انگشت، لکه مداد رنگی و لکه های چربی از ترکیب جوش شیرین و آب استفاده کنید. آن را به صورت خمیر درآورید و با یک پد یا اسفنج بسیار نرم به صورت دورانی روی سطح دیوار را تمیز کنید. ترکیب سرکه و آب هم برای از بین بردن لکه ها کارساز است.

برای لکه های ناشی از نوشیدنی های میوه ای، پراکسید هیدروژن به عنوان یک ماده سفید کننده طبیعی نتیجه خوبی می دهد و به پوشش رنگ دیوار آسیب نمی زند. از یک پارچه تمیز و مرطوب استفاده کنید و مقدار کمی پراکسید هیدروژن را مستقیماً روی لکه بکشید. حدود پنج دقیقه صبر کنید. سپس، محل لکه را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

تمیز کردن لکه های روی دیوار

نحوه تمیز کردن دیوارها با رنگ روغن

دیوارهای رنگ شده با رنگ روغن را به همان روش بشویید و یک محلول شوینده را جایگزین سرکه کنید. می توانید از پودر بوراکس استفاده کنید. برای تمیز کردن عمیق تر دیوارها هر یک  دیوارهای نقاشی شده با بافت ، مانند دیوارهایی که دارای ماله می باشند ، می توانند گردگیر باشند و ممکن است به تمیز کردن عمیق تری نیاز داشته باشند. به هر یک پیمانه آب 50 گرم پودر بوراکس اضافه کنید.

تهیه محلول چندمنظوره خانگی برای تمیز کردن دیوار

برای پاکسازی لکه های کهنه و قدیمی از روی دیوار، ممکن است به آب بیشتر و ترکیب قوی تری نیاز داشته باشید. ترکیبات زیر را باهم مخلوط کنید و از آن برای تمیز کردن لکه های روی دیوار رنگ شده با روغن استفاده کنید.. مراحل زیر را برای تهیه این محلول دنبال کنید:

  • 1 قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را در یک چهارم آب گرم هم بزنید
  • 1/4 قاشق چایخوری سرکه سفید اضافه کنید
  • به مدت 10 دقیقه اجازه دهید محلول روی لکه بماند

گردگیری دیوارها قبل از تمیز کردن

دیوارهای خود را از بالا به پایین گردگیری کنید. از جارو برای تمیز کردن دیوار از گردوغبار و از بین بردن تارهای عنکبوت استفاده کنید.

تمیز کردن لکه های روی دیوار

ابتدا محلول های تمیزکننده را امتحان کنید

بهتر است ابتدا مواد پاک کننده را روی قسمتی از دیوار که خارج از دید است، امتحان کنید. به ویژه زمانی که رنگ دیوار مات است. اگر محلول تمیزکننده بیش از حد قوی باشد، با از بین بردن پوشش رنگی، روی دیوار لکه های جدیدی ایجاد می شود.

تکنیک مناسب برای تمیز کردن لک های دیوار

دو سطل، چند اسفنج نرم و پارچه های خشک میکروفایبر تهیه کنید. یک سطل را برای شستشو با آب گرم پر کنید و دیگری را با تمیزکننده دیوار. از بالای دیوار شروع کنید و با استفاده از حرکات سبک و دورانی به سمت پایین حرکت کنید. دیوار را به چند بخش کوچک تقسیم کنید. در ادامه، هر بخش را با محلول تمیز کننده بشویید و سپس با اسفنج باقی مانده مواد شوینده را پاک کنید. در انتها دیوار را با پارچه میکروفایبر خشک کنید.

تمیز کردن دیوارهای چوبی

برای تمیز کردن روی دیوارهای چوبی باید از روش های دیگری استفاده کرد. استفاده از یک فنجان آب، 1/4 فنجان سرکه سفید، 1/2 فنجان روغن معدنی و حدود 15 قطره روغن لیمو مخلوط کنید. مواد خود را کاملاً مخلوط کرده و با استفاده از یک پارچه سطح دیوار چوبی را تمیز کنید.

برای لکه های سرسخت فشار را بیشتر کنید و از به صورت دورانی تمیز کنید تا لکه از روی دیوار پاک شود. نیازی به شستن دیوار نیست. فقط بگذارید سطح چوبی دیوار در هوای آزاد خشک شود. این محلول علاوه بر تمیز کردن دیوار چوبی به آن درخشش و جلا نیز می بخشد.

این مطلب را از دست ندهید! راه های کاهش مصرف انرژی یخچال چیست؟

تمیز کردن دیوارهای آجری و بتنی

برای تمیز کردن لکه های روی دیوار بتنی و آجری، از مایع ظرفشویی و نمک استفاده کنید. مایع شوینده چربی و خاک را از بین می برد. در حالی که نمک به عنوان ساینده برای از بین بردن لکه های دیوارهای بتنی و آجری مؤثر است. یک فنجان مایع ظرفشویی و یک فنجان نمک را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر غلیظ ایجاد شود. اجازه دهید خمیر به مدت 10 دقیقه روی دیوار کثیف کار کند. خمیر اضافی را با پارچه تمیز و مرطوب از روی دیوار بردارید. قبل از این کار با استفاده از جاروبرقی، گردوغبار روی دیوار را از بین ببرید.

سخن پایانی

با تمیز کردن لکه های دیوار می توانید دوباره دیوارهای خود را تازه و نو جلوه دهید. اگر دیوارها به صورت منظم تمیز و نظافت نشوند، گردوغبار روی آن می تواند منشأ ایجاد آلرژی و تشدید آن شود. تمیز کردن دیوار از لکه ها و گردوغبار محیط سالم تری را برای خانواده ایجاد می کند.

اگر برای نظافت منزل خود به خدمات شستن و تمیز کردن دیوارها، کف ها، پنجره ها و یا سایر قسمت ها نیاز دارید، سِرویک آماده ارائه خدمت به شماست. به صورت رایگان سفارش خود را ثبت کرده و خدمات موردنیاز خود را دریافت کنید.

منبع: bhg

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا