خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

مواد مغذی که به سالمندان باید بدهیم

مواد مغذی موردنیاز سالمندان

مواد مغذی که به سالمندان باید بدهیم

با افزایش سن و ورود به دوره سالمندی، کارکرد بدن و سبک زندگی تغییر می کند. در نتیجه آنچه برای سالم ماندن نیاز دارید نیز دچار تغییرات می شود. به عنوان مثال، ممکن است بدن به کالری کمتری احتیاج داشته باشد. چون متابولیسم یا سوخت و ساز بدن با افزایش سن، کاهش می یابد. اما همچنان لازم است مواد مغذی کافی دریافت کنید. در این بین برخی از افراد سالمند نیاز به مواد مغذی بیشتری دارند. اگر از عزیزان سالمندتان نگهداری می کنید و تغذیه آن ها برایتان اهمیت دارد. یا اینکه می خواهید بدانید مواد مغذی موردنیاز سالمندان شامل چه مواردی است، باهم ادامه مقاله را دنبال می کنیم.

چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟

چرا مصرف مواد مغذی برای سالمندان مهم است؟

در هر دوره سنی، بدن باید مواد مغذی ضروری را دریافت کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل در تحقق این هدف ضروری است. مواد مغذی شامل ریزمغذی هایی است که بدن ما به آنها نیاز دارد تا زمینه فعالیت و رشد بدن را فراهم کند. مواد مغذی شامل کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب هستند. تامین مواد مغذی مورد نیاز سالمندان، به آن ها انرژی می دهد و به کنترل وزن سالمندان نیز کمک می کند. همچنین در جلوگیری از بروز برخی بیماری ها مانند پوکی استخوان، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها نیز موثر است.

از طرفی در دوران سالمندی، به دلیل برزو تغییرات از جمله موارد زیر، تامین مواد مغذی موردنیاز سالمندان و داشتن رژیم غذایی سالم اهمیت بالایی می یابد:

• تغییر حس بویایی و چشایی
• مشکلات جویدن یا بلعیدن غذا
• زندگی در خانه و تنهایی به دلیل داشتن مشکل در رفت و آمد
• مصرف دارویی که طعم غذا را تغییر داده و با خشک کردن دهان اشتهای سالمندان را از بین می برد.

تغذیه سالم؛ حاوی مواد مغذی موردنیاز سالمندان

غذاهایی برای سالمندان مفید است که مقدار زیادی مواد مغذی به بدن آن ها برساند. بدون اینکه کالری اضافی داشته باشد. مانند غذاهای زیر:

• میوه ها و سبزیجات (انواع مختلف، به ویژه با برگ و رنگ های روشن)
• غلات کامل مانند بلغور جو دوسر، نان گندم کامل و برنج قهوه ای
• شیر و پنیر بدون چربی یا کم چربی، شیر سویا، برنج حاوی ویتامین D و کلسیم
• غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی، مرغ و تخم مرغ
• لوبیا، آجیل و دانه ها

چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟

 

سالمندان چه غذاهایی نخورند

از غذاهای زیر که کالری فراوان و مواد مغذی کمی دارند، پرهیز شود؛ مانند چیپس، آب نبات، نوشابه و الکل. غذاهایی را انتخاب کنید که کلسترول و چربی کمی دارند. به خصوص وقتی می خواهید از مصرف چربی های اشباع و ترانس خودداری کنید. چربی های اشباع معمولاً چربی هایی هستند که از حیوانات به دست می آیند، چربی های ترانس چربی های فرآوری شده هستند. این چربی های مضر در برخی غذاهای آماده در فروشگاه و غذاهای سرخ شده در برخی از رستوران های فست فود وجود دارند.

نوشیدن مایعات فراوان

نوشیدن مایعات کافی بسیار ضروری است، تا بدن دچار کمبود آب نشود. برخی از افراد با افزایش سن احساس تشنگی خود را از دست می دهند. مصرف برخی داروها اهمیت نوشیدن آب را تشدید می کند.

مواد مغذی که به سالمندان باید بدهیم

مواد مغذی موردنیاز سالمندان

هر چه پیرتر می شویم، نیازهای بدن تغییر می کند. بنابراین تامین برخی از مواد مغذی برای سلامتی اهمیت ویژه ای پیدا می کنند. مواد مغذی زیر را در برنامه غذایی سالمندان بگنجانید.

کلسیم و ویتامین D

سالمندان برای حفظ سلامت استخوان به کلسیم و ویتامین D بیشتری نیاز دارند. برای تأمین این نیازها، غذاها و نوشیدنی های غنی از کلسیم را انتخاب کنید. هر روز سه وعده لبنیات کم چرب یا فاقد چربی را در نظر بگیرید. سایر منابع کلسیم شامل غلات و آب میوه های غنی شده، سبزیجات برگ سبز تیره، ماهی کنسرو شده با استخوان های نرم و نوشیدنی های گیاهی هم فراموش نشود. اگر از مکمل کلسیم یا مولتی ویتامین استفاده می کنید، یک مجموعه مکمل های ویتامین D را در نظر داشته باشید.

ویتامین B12

برخی از بزرگسالان بالای 50 سال ممکن است قادر به جذب کافی ویتامین B12 نباشند. غلات غنی شده، گوشت بدون چربی و مقداری ماهی و غذاهای دریایی منابع ویتامین B12 هستند. در صورت نیاز به مکمل ویتامین B12 از پزشک خود یا یک متخصص تغذیه مشاوره بگیرید.

مواد مغذی که به سالمندان باید بدهیم

فیبر رژیمی

غذاهای غنی از فیبر را در تغذیه سالمندان لحاظ کنید. فیبرهای غذایی همچنین ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 کمک کنند. نان و غلات سبوس دار، حبوبات و نخود همراه با میوه ها و سبزیجات، فیبر غذایی را تامین می کنند.

پتاسیم

مصرف پتاسیم کافی، همراه با محدود کردن میزان سدیم (نمک)، خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد. میوه ها، سبزیجات، لوبیا و لبنیات کم چرب یا فاقد چربی منابع خوبی از پتاسیم هستند. همچنین، غذاهایی کم نمک یا فاقد نمک درست کنید. سعی کنید از گیاهان و ادویه ها برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟

چربی های مفید

بیشتر چربی هایی که می خورید باید چربی های غیراشباع باشند. جربی های مفید در مغزها، دانه ها، آووکادو، روغن های گیاهی و ماهی ها یافت می شوند. غذاهایی را انتخاب کنید که چربی اشباع و چربی ترانس کمی دارند تا به شما در کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کنند.
در آخر به این نکته اشاره کنیم که در کنار رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی، داشتن تحرک بدنی یکی از اصول زندگی سالمندان است. حتی اگر سالمندان اشتهای خود را از دست داده باشند، ورزش به آن ها کمک کند تا گرسنه شوند و اشتهای خود را بازیابند.

چگونه روحیه سالمندان را تقویت کنیم؟

اگر با عزیزان سالمند خود زندگی می کنید و فرصت کافی برای رسیدگی به آن ها را ندارید، می توانید از افراد متخصص در پرستاری از سالمند کمک بگیرید. با خیال راحت همه امور مربوط به سالمند، از رژیم غذایی تا مصرف داروها و فعالیت هایی از قبیل فیزیوتراپی، را به پرستار بسپارید. می توانید با مراجعه به سرویک از مجرب ترین و مطمئن ترین پرستار سالمند بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا