خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

از بین بردن بوی پا برای همیشه

پبوی نامطبوع پا که به نام برومهیدروزیس نیز شناخته می شود، یک مشکل رایج است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. علت آن تجمع عرق و باکتری روی پاها است. باکتری ها عرق را تجزیه می کنند و بوی بدی تولید می کنند. بوی بد پا می تواند خجالت آور باشد و پوشیدن کفش یا صندل دم باز را دشوار کند.

چند کار وجود دارد که می توانید برای خلاص شدن از شر بوی پا و حفظ بوی تازگی پاها انجام دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد:

1. پاهای خود را مرتب بشویید

مهمترین کاری که می توانید برای جلوگیری از بوی بد پا انجام دهید این است که پاهای خود را مرتب بشویید. حداقل یک بار در روز پاهای خود را با آب و صابون بشویید و اگر پاهایتان زیاد عرق می کند، بیشتر اوقات. حتما پاهای خود را به خصوص بین انگشتان پا کاملا خشک کنید.

2. جوراب بپوشید

پوشیدن جوراب می تواند به جذب عرق و جلوگیری از تجمع آن روی پاها کمک کند. جوراب های ساخته شده از الیاف طبیعی مانند پنبه را انتخاب کنید که به تنفس پاهای شما کمک می کند. از جوراب های ساخته شده از الیاف مصنوعی مانند نایلون که می تواند رطوبت را به دام بیندازد و پاهای شما را بیشتر عرق کند، خودداری کنید.

3. جوراب های خود را اغلب عوض کنید

اگر پاهای شما عرق کرده است، مهم است که جوراب خود را مرتباً عوض کنید. جوراب های خود را حداقل یک بار در روز عوض کنید و اگر زیاد عرق می کنید بیشتر اوقات. اگر قرار است برای مدت طولانی روی پای خود بمانید، مثلاً اگر برای دویدن یا ورزش می روید، جوراب های خود را حتی بیشتر عوض کنید.

 4. کفشی بپوشید که مناسب باشد

کفش‌های خیلی تنگ می‌توانند باعث تعریق بیشتر پا شوند. کفشی را انتخاب کنید که مناسب باشد و به پاهای شما اجازه تنفس بدهد. از کفش هایی که از مواد مصنوعی مانند چرم یا پلاستیک ساخته شده اند، که می توانند رطوبت را به دام بیندازند، خودداری کنید.

 5. کفش های خود را تمیز نگه دارید

همانطور که باید به طور مرتب پاهای خود را بشویید، کفش های خود را نیز باید به طور مرتب تمیز کنید. این کار به حذف هر گونه باکتری که ممکن است روی کفش شما رشد کرده و باعث بوی بد پا شود، کمک می کند. می توانید کفش های خود را با یک پارچه مرطوب یا محلول آب و صابون ملایم تمیز کنید.

 6. از پودر پا استفاده کنید

پودر پا می تواند به جذب عرق و خشک نگه داشتن پاهای شما کمک کند. پودر پا را انتخاب کنید که از مواد طبیعی مانند جوش شیرین یا نشاسته ذرت ساخته شده باشد. از پودرهای پا حاوی پودر تالک اجتناب کنید، زیرا پودر تالک در صورت استنشاق می تواند مضر باشد.

7. از ضد تعریق استفاده کنید

یک ضد تعریق می تواند به کاهش میزان عرق پاهای شما کمک کند. ضد تعریقی را انتخاب کنید که به طور خاص برای استفاده روی پا طراحی شده باشد. حتما ضد تعریق را به کف پاها و همچنین بین انگشتان پا بمالید.

 8. به پزشک مراجعه کنید

اگر تمام نکات بالا را امتحان کرده اید و هنوز با بوی پا مشکل دارید، ممکن است بخواهید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است یک بیماری زمینه ای وجود داشته باشد که باعث بوی بد پای شما شده است. پزشک می تواند به شما در شناسایی و درمان بیماری زمینه ای کمک کند.

نتیجه

با رعایت این نکات می توانید بوی بد پا را از بین ببرید و پاهای خود را خوشبو نگه دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا