خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

روزه داری اصولی با رعایت نکات کاربردی

تغذیه مناسب در ماه رمضان

روزداری اصولی با تغذیه مناسب 

ماه مبارک رمضان ماه ویژه ای برای مسلمانان در سراسر جهان است. در طول این ماه مسلمانان ارتباط عمیق تری با مسائل دینی پیدا می کنند و نسبت به جامعه و اطرافیان خود احساس مسئولیت بیشتری دارند. آداب روزه داری اصولی در ماه رمضان علاوه بر راز و نیاز و نیایش، نخوردن غذا یا آب آَشامیدنی بین طلوع و غروب خورشید را هم شامل می شود.

پزشکان توصیه های زیادی را برای روزه داری در ماه رمضان مطرح می کنند تا بدون اینکه ضرری به سلامت جسمانی و روانی برسد، این ماه مبارک را پشت سر بگذاریم. در ادامه با ما همراه باشید تا باهم نکاتی را مرور کنیم که روزه درای را بهتر و دلپذیرتر خواهد کرد.

وعده غذایی سحری را حذف نکنید

در ماه رمضان فقط دو وعده برای غذا خوردن وجود دارد؛ وعده سحری که صبح زود قبل از طلوع آفتاب و اذان صبح (سحر) میل می شود و وعده افطاری که بعد از غروب آفتاب و اذان مغرب صرف می شود. برخی از افراد خوردن سحری را نادیده می گیرند. چون در اوایل صبح اشتهایی برای غذا خوردن ندارند. پزشکان به شدت توصیه می کنند که هیچ گاه وعده سحری را حذف نکنید. چون خوردن سحری شما را در طول روز پرانرژی نگه می دارد.

در ماه رمضان چه رژیم غذایی توصیه می شود؟

برای اینکه روزهای ماه رمضان را بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذارید، باید اصول تغذیه و رژیم مناسبی را دنبال کنید تا در طول روز احساس گرسنگی و خستگی نکنید. موارد زیر را در ماه رمضان برای روزه گرفتن اصولی به خاطر بسپارید:

سراغ کربوهیدرات های ساده نروید

بسیاری از روزه داران برای روزه داری در ماه رمضان، به مصرف کربوهیدارت های ساده برای وعده سحری روی می آورند. اما کربوهیدرات های ساده انرژی بدن را در طولانی مدت تأمین نمی کنند. در عوض، غلات کامل همراه با چربی ها و پروتئین های سالم و همچنین میوه ها و سبزیجات بخورید. غذاهایی مانند بلغور جو دوسر بسیار مفید است.  

 نکات کاربردی برای روزه داری اصولی

نوشیدن آب فراوان

نوشیدن آب در روزهای ماه رمضان برای روزه داری اصولی اهمیت زیادی دارد. اگر آب کافی ننوشید، در طول روز احساس خستگی خواهید کرد و عملکرد حافظه و تمرکزتان هم ضعیف می شود. نوشیدن زیاد آب جلوی بسیاری از بیماری ها را می گیرد و در پیشگیری و درمان سردرد، میگرن، سنگ کلیه و یبوست مؤثر است و در تنظیم فشار خون نقش مهمی دارد. نوشیدن آب و تامین آب موردنیاز بدن در کاهش اشتها تأثیر شگفت انگیزی دارد. وقتی نمی توانید کل روز چیزی بخورید، برای روزه داری اصولی، باید به این مسئله توجه کنید. یک بطری آب را در طول شب نزدیک خود بگذارید و هر وقت خواستید، بنوشید.

نکات کاربردی برای روزه داری اصولی

به جای شیرینی ها، مواد غذایی آبدار بخورید

در ماه رمضان برای روزه داری اصولی باید به نوع غذاهایی که می خورید، توجه کنید. حتماً خوردن شیرینی ها در ماه رمضان بسیار وسوسه برانگیز است، ولی سعی کنید به جای شیرینی ها، مواد غذایی آبدار میل کنید. میوه ها و سبزیجات آبدار را در وعده افطار خود بگنجانید. میوه های زیر انتخاب خوبی برای تشنه نشدن در طول روزهای ماه رمضان است:

  • توت فرنگی
  • هندوانه
  • طالبی
  • خیارها
  • کدو سبز
  • فلفل دلمه ای
  • گوجه فرنگی

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب و هوای گرمی دارد یا در فصل گرمی از سال روزه می گیرید، لباس خنک بپوشید و تا جایی که ممکن است، در برابر آفتاب مستقیم قرار نگیرید.

نکات کاربردی برای روزه داری اصولی

حواستان به وعده های غذایی باشد

غذاهای سنتی مخصوصاً در ماه رمضان بسیار پرطرفدار است. غذاهای سنتی که در مهمانی ها و مجالس مذهبی سرو می شود، خوشمزه اند اما بسیار سنگین، چرب و روغنی هستند. حتی اگر طعم دلپذیری دارند، سعی کنید در طول ماه رمضان برای روزه داری اصولی مصرف آن ها را کم کنید تا در طول روز احساس کسل بودن و خستگی نکنید.  

بعد از ساعت ها روزه داری  و احساس گرسنگی، خوردن غذای پرحجم و سنگین اصلاً توصیه نمی شود. این کار خستگی و افزایش وزن را در طول ماه رمضان به دنبال دارد. خوردن خرما، مقداری میوه و نوشیدن مقداری آب برای وعده افطاری توصیه می کند. قندهای طبیعی میوه سبب می شوند احساس گرسنگی نکنید و مجبور به پرخوری نشوید.  

 نکات کاربردی برای روزه داری اصولی

انواع مواد غذایی را در بشقاب خود به صورت منطقی بچینید و میل کنید:  

  • سبزیجات یا سالاد: نصف بشقاب
  • کربوهیدرات ها: یک چهارم بشقاب (مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده را به حداقل برسانید)
  • پروتئین: یک چهارم بشقاب

بیشتر بخوانید: ۷ تکنیک برای داشتن انگیزه و رسیدن به هدف

اصول روزه داری بیماران 

به گفته پزشکان، کسانی که مبتلا به بیماری های مزمن هستند، می توانند روزه بگیرند اما به شرطی که برای روزه داری اصولی برنامه ریزی کنند و با پزشک خود مشورت کنند. مصرف داروها نباید در طول ماه رمضان قطع شود. با این حال، زمان مصرف داروها باید متناسب با برنامه روزه داری و وعده های غذایی سحر و افطار باشد. اگر روزه داری وضعیت سلامتی بیماران را بدتر می کند، گرفتن روزه توصیه نمی شود. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به دیابت به دلیل مصرف مداوم دارو، غذا و آب نباید روزه بگیرند.

اگر روزه گرفتن با سلامتی شما در ماه رمضان تناقض دارد، نگران نباشید. ماه رمضان را می توان و با خیرات و فعالیت های ارزشمند گرامی داشت.

سخن پایانی

ماه رمضان زمان مناسبی برای رشد معنوی است. همچنین زمانی برای تفکر بیشتر و بهتر کردن عادات زندگی شخصی و اجتماعی است. برای روزه داری اصولی و بهره مندی از برکات این ماه مبارک نکات پزشکی و علمی روزه داری اصولی و صحیح را دنبال کنید تا لحظات لذت بخشی در ماه رمضان ثبت کنید.

سِرویک برای روزه داران ماه رمضان لحظات شیرینی آرزو می کند.

منبع: healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا