خدمات مراقبتی و پرستاری
سبک زندگی

راه های مرتب ماندن میز کار

روش های مرتب کردن میز کار

راه های مرتب ماندن میز کار

وقتی هر روز ساعت های زیادی را پشت میز کار خود می گذرانید، حتی نکات به ظاهر بی اهمیت، مانند موقعیت مانیتور یا ارتفاع صندلی، می تواند تا حد زیادی روی بهره وری و حتی سلامتی شما تأثیر بگذارد. فضای کاری نباید خسته کننده باشد. صندلی های غیراستاندارد، میزهای نامرتب و نور ضعیف اتاق کار، بازدهی شما را کاهش خواهد داد. تقریباً 40٪ از روز خود را در محل کار سپری می کنید. پس ضروری است تا محیطی با انرژی برای خود محیا کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با ترفندها و نکات مهم در مورد راه های مرتب ماندن میز کار آشنا شوید:

چرا میز کار خود را مرتب و سازماندهی کنیم؟

میز کار شما در واقع ماهیت کار شما، فرهنگ سازمانی دفتر و محیط کار شما را به نمایش می گذارد. تمیز و مرتب ماندن میز کار را دست کم نگیرید. نظم محیط پیرامون شما روی بهره وری شما تأثیر بسزایی دارد. بر اساس یک مطالعه، نظم محیط کار، بهره وری را تا 16٪ و رضایت شغلی را تا  9٪. افزایش می دهد. برای اینکه با انرژی بیشتری تا پایان روز به فعالیت های شغلی خود بپردازید، راه های زیر را برای مرتب ماندن میز کار خود، در نظر داشته باشید:

ترفندهای مرتب ماندن میز کار

برای استفاده کارآمد و بهینه از میز کار، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

استفاده از سبک مینیمال

آنچه که شما روی میز کار خود قرار می دهید، روی روند کاری شما تاثیر خواهد داشت. هر کسی تمایل دارد میز کار خود را به نوعی شخصی سازی کند. بهترین پیشنهاد، سازماندهی میز به سبک مینیمالیستی است؛ یعنی میزی با کمترین میزان وسایل و اشیا روی آن. اگر میزی شلوغ و درهم داشته باشید، زمان زیادی را باید صرف پیدا کردن برگه ها، پرونده ها و سایر وسایل خود کنید. مغز هر چیزی که در مقابل چشم ما قرار می گیرد، پردازش می کند. حتی اگر متوجه آن نشویم.

میز کار خود را کابین خلبان در نظر بگیرید

در کابین خلبان هواپیما، تمام کنترل های پرواز و صفحه های اطلاعاتی مورد نیاز در دسترس خلبان قرار دارد. اطلاعات اضافی یا ابزارهایی را که ممکن است باعث حواس پرتی خلبان شوند، کنار می گذارند. این رویکرد، فضای ایده آلی برای میز کار شما فراهم خواهد کرد.  

راه های مرتب ماندن میز کار

وسایل پرکاربرد را در دسترس قرار دهید

فقط مواردی را که به صورت روزانه استفاده می کنید، در دسترس و روی میز کار قرار دهید. وسایلی که هفته ای دو بار استفاده می شوند باید در کشوی زیر یا کنار میز قرار بگیرند. فقط یک بار در روز بلند شدن برای برداشتن مداد یا گیره کاغذ، برای مدتی، حواس شما را از پروژه ای که روی آن تمرکز کردید، پرت می کند. باید دوباره برگردید و زمانی را صرف بازیابی تمرکز خود کنید.

خودکار، نوت بوک، تلفن، بطری آب یا فنجان قهوه، و یک پارچه میکروفایبر، برای تمیز کردن صفحه تلفن و مانیتور، از جمله وسایل ضروری روی میز کار است. قیچی یا دفتر یادداشت های اضافی را در کشوهای میز خود قرار دهید. پرونده هایی را که به ندرت به آن ها نیاز پیدا می کنید را از میز کار خود دور کنید.

مطالب بیشتر: نحوه پاک کردن لکه های روی مبل پارچه ای

در شخصی سازی میز کار زیاده روی نکنید

استفاده از وسایل شخصی را به حداقل برسانید. حفظ تعادل بین زندگی و کار، به خصوص روی میز کار شما اهمیت زیادی دارد. عکس های خانوادگی و یادگاری ها احساسات مثبتی را در طول روز کاری ایجاد می کنند. اما آن ها را به سه مورد و کمتر محدود کنید. سایر وسایل را خارج از دید مستقیم خود قرار دهید. روی میز کار، جای وسایل ضروری و بسیار پرکاربرد است. در این صورت حواستان پرت نمی شود و تمرکزتان هم افزایش می یابد.

استفاده از سازمان دهنده ها برای مرتب ماندن میز کار

میز کار خود را به صورت هوشمندانه بچینید. برخی لوازم را پشت مانیتور یا زیر میز خود پنهان کنید. در این صورت، به راحتی به آن ها دسترسی دارید اما از دید شما پنهان هستند. از ارگنایزرها یا سازمان دهنده ها برای نگهداری هدفون و یا سایر وسایل شخصی خود استفاد کنید. در پایان هر روز کاری، چند دقیقه وقت بگذارید و میز خود را مرتب کنید. تا صبح روز بعد با ذهن آزاد کار خود را از سر بگیرید. دسکتاپ تمیز و مرتب روی رایانه شما نیز می تواند در آرامش ذهنی و بهره وری شما موثر باشد.

یک گردش کار روی میز کار خود در نظر بگیرید

پیشنهاد می شود میز کار خود را مانند یک خط تولید تجسم کنید. کارهایی که باید انجام دهید باید سمت چپ میز شما باشد، آنچه روی آن کار می کنید باید جلوی شما قرار داشته باشد. کارها فقط پس از اتمام به سمت راست میز منتقل می شوند. در واقع با این کار یک گردش کاری را روی میز کار خود به جریان انداختید.

در نظر داشته باشید، آنچه برای بهره وری شما کارامد است، ممکن است برای دیگری موثر نباشد. اما مرتب نگه داشتن میز کار، به شما کمک می کند تا ذهن شما از درگیری های اضافی رهایی یابد و بیشتر روی کار خود متمرکز شوید.

از مرتب کردن دسکتاپ کامپیوتر هم غافل نشوید

این سیستم چپ به راست روی دسکتاپ کامپیوتر هم قابل اجرا است. برنامه هایی را که باید به آن ها مراجعه کنید، در سمت چپ دسکتاپ قرار دهید. برنامه هایی را که مستقیماً روی آن ها کار می کنید، در نیمه سمت راست مانیتور خود نگه دارید. برای سازماندهی بصری پروژه های خود، موارد را از چپ به راست حرکت دهید. همچنین مانیتور خود را با یادداشت های زیاد پر نکنید. از برچسب ها برای یادآوری های مهم و کوتاه مدت استفاده کنید.

راه های مرتب ماندن میز کار

تنظیم ارگونامیک میز و صندلی

نشستن زیاد پشت میز می تواند روی سلامتی شما تاثیر بگذارد. به ویژه، وقتی اصول نشستن پشت میز را رعایت نکنید. انجام کارهای تکراری مانند تایپ کردن و استفاد از موس در طولانی مدت دردهای عضلانی را به همراه دارد. نگران نباشید. خوشبختانه مراحلی وجود دارد که می توانید پشت میز کار خود انجام دهید تا سلامت شما تامین شود.

حفظ ارگونومی میز و صندلی روی بهره وری شما تاثیر شگرفی دارد:

  • ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که هنگام تایپ کردن، آرنج ها با زاویه 90 درجه خم شوند.
  • ماوس و صفحه کلید خود را تا جای ممکن نزدیک نگه دارید تا نیازی به کشیدن آن ها نباشد.
  • مانیتور خود را زاویه دار کنید تا قسمت بالای آن در سطح چشم و 50 سانتی متر دور باشد.
  • صاف بنشینید

استفاده از گل و گیاه روی میز کار

گل و گیاه، هوای اتاق شما را بهتر می کنند. موجب مرطوب شدن فضای کار نیز می شوند. در نهایت انرژی شما را دوچندان می کنند. البته اگر فرصت و حوصله نگهداری از گل و گیاه را دارید، از استفاده از یک گلدان روی میز یا اتاق کار خود غافل نشوید.

ایجاد فضای خالی روی میز

یک فضای خالی به اندازه کاغذ را به عنوان فضای کاری تعیین شده در سمت مسلط خود ایجاد کنید. در این صورت، بررسی پرونده ها و یا امضا کردن برای شما آسان تر می شود. فراموش نکنید که فقط پروژه ها و اسناد موردنیاز را روی میز خود نگه دارید.

راه های مرتب ماندن میز کار

 

امیدواریم با به کارگیری این نکات، بتوانید میز خود را سازماندهی کنید و روزهای کاری بهتر و موثرتری داشته باشید. همچنین به شما کمک کند تا سر کار، توان و انرژی ذهنی و جسمی تان ته نکشد. تا وقتی به خانه باز می گردید، انرژی کافی داشته باشید.

میز کار آشفته و نامرتب می تواند کار را برای شما دشوارتر کند. شاید زمان کافی برای مرتب کردن میز کار خود نداشته باشید. در چنین شرایطی می توانید این کار را به افراد حرفه ای بسپارید. در اپلیکیشن سرویک، انواع خدمات برای نظافت محل کار در نظر گرفته شده است. کافیست با نصب سرویک از خدمات اختصاصی محیط کار بهره مند شوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا