خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنی

برای مقابله با افسردگی چه کار کنیم؟

ارتباط ساعت خواب و سلامت روان

چگونه با تغییر عادت خواب جلوی افسردگی را بگیریم؟

طبق تحقیقات جدید، ساعت زودتر از خواب بیدار شدن تأثیر شگفتی در کاهش افسردگی و یا جلوگیری از آن دارد. شاید ایجاد تغییرات شدید در برنامه خواب و صبح زود بیدار شدن در ابتدا سخت باشد. اما ارزش آن را دارد که تغییری مثبت در زندگی خود ایجاد کنیم و سلامت روان خود را تضمین کنیم. صبح ها زنگ ساعت خود را کمی زودتر تنظیم کنید تا از افسردگی در امان باشید. همچنین روحیه ای شاداب تری در طول روز داشته باشید.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به دلایل مختلف درگیر دوره های افسردگی می شوید و یا به دنبال سلامت روان خود و خانواده تان هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. پژوهش های علمی نشان می دهند که افراد با تغییر برخی از عادات زندگی می توانند خطر ابتلا به دوره های افسردگی را به شدت کاهش دهند. می توان به راحتی عادت های خواب خود را تغییر داد. عادت ها و روتین حواب و بیداری خود را تغییر دهید تا بر سلامت روان خود تأثیر مثبتی بگذارید.

بیشتر بخوانید: چگونه حمام خانه خود را به یک اسپا تبدیل کنیم؟

تأثیر خواب بر سلامت روان

داشتن برنامه خواب منظم و صبح زود از خواب بیدار شدن، کیفیت روحیه و روان فرد را بالاتر می برد. افرادی که شب بیدار می مانند دو برابر افرادی که صبح زود از خواب بیدار می شوند، در معرض افسرده شدن قرار دارند. تمایل افراد به خوابیدن در یک زمان خاص (کرونوتیپ)، بر سلامت روان فرد تأثیر قابل توجهی دارد. می دانیم که بین زمان خواب و خلق و خوی فرد رابطه قوی ای وجود دارد؛ حتی ایجاد تغییر یک ساعته در برنامه خواب و یک ساعت زودتر از خواب بیدار شدن می تواند خطر افسردگی را تا حد زیادی کم کند.

بهترین زمان برای خوابیدن و بیدار شدن

 سؤال این است که چند ساعت زودتر از خواب بیدار شدن، توصیه می شود و یا مفید است. محققان دریافتند که حتی یک ساعت زودتر از خواب بیدار شدن هم خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد.

ژنتیک 12 تا 42 درصد از اولویت های زمان خواب یا کرونوتیپ را توضیح می دهد و بیش از 340 نوع ژنتیک متداول، از جمله ژن ساعت شناخته شدند که بر کرونوتیپ تأثیر می گذارند. پژوهشگران داده های ژنتیکی مربوط به خواب بیش از 840،000 نفر را تجزیه و تحلیل کردند. 85000 نفر از این افراد، به مدت هفت روز ردیاب خواب پوشیدنی استفاده کرده بودند و 250،000 نفر هم پرسشنامه برنامه خواب را پر کرده بودند. طبق نتایج، میانگین زمانی میانی خواب این افراد ساعت 3 صبح بود. این بدان معنی است کخه افراد به طور متوسط در ساعت 11 شب به رختخواب می روند و ساعت 6 صبح از خواب بیدار می شوند.

محققان سپس پرونده ها و نظرسنجی های پزشکی را در مورد تشخیص اختلال افسردگی بررسی و ارزیابی کردند. افرادی که صبح ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار می شوند، کمتر از سایر افراد به افسردگی دچار می شوند. طبق آمار ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شدن یا یک ساعت زودتر خوابیدن، 23 درصد خطر ابتلا به افسرده شدن را کم می کند.

فرض کنیم ساعت خواب شما 12 شب است، اگر 11 شب بخوابید، می توانید به راحتی خطر ابتلا به افسردگی را 23 درصد کاهش دهید. بدون آنکه بخواهید مجموع ساعت خواب خود را کم یا زیاد کنید. نکته دوم اینکه اگر دو ساعت زودتر از زمان معمول خوابتان، یعنی 10 شب، به خواب بروید، احتمال افسردگی تقریباً دو برابر یعنی معادل 40 درصد کاهش می یابد.

سخن پایانی

در این مطلب به رابطه برنامه خواب منظم (زودتر به خواب رفتن و صبح زود از خواب بیدار شدن) پرداختیم. هرچه شب زودتر به خواب بروید و سحرخیزتر باشید از افسردگی در امان خواهید بود. با تغییر سبک زندگی می توان تا حد زیادی زندگی باکیفیت تری را سپری کرد.

منبع: realsimple

وقت و مهارتش رو نداری؟! خدمات سِرویک هست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا