خدمات مراقبتی و پرستاری
دانستنیباغبانی

گیاهان دارویی که می توان در خانه پرورش داد

خواص بی نظیر گیاهان دارویی را به خانه بیاورید

گیاهانی که می توانیم در خانه پرورش دهیم فقط برای زیبایی و تصفیه هوای خانه نیستند. برای آنکه زندگی سالم تری داشته باشیم، می توانیم حتی در محیط بسته خانه گیاهان دارویی پرورش دهیم. گیاهانی که خواص شگفت انگیزی در درمان بسیاری از بیماری ها دارند. در ادامه می خواهیم چند گیاه دارویی را که می توان در خانه پرورش داد، معرفی کنیم.

چرا پرورش گیاهان دارویی در خانه طرفداران زیادی دارد؟

کاهش اعتماد به مواد غذایی و داروهایی موجود در بازار که پایه شیمیایی دارند، اصلی ترین عامل روی آوردن مردم به استفاده از گیاهان دارویی و پرورش آن در محیط خانه است. پرورش گیاهان دارویی و شفابخش در فضای داخلی خانه باعث می شود که همیشه به منبع کاملاً طبیعی برای رفع بسیاری از بیماری های جسمی و روحی دسترسی داشته باشیم. عطر و بوی دلپذیر گیاهان دارویی در فضای خانه های آپارتمانی روحیه افراد خانه را تقویت می کند و با وجود بسته بودن درها و پنجره ها، حس دلنشینی در محیط خانه به وجود می آید.  

هنگامی که یکی از اعضای خانواده با کمی سرفه از خواب بیدار می شود، می توانید از گلدان گیاهان دارویی خود کمی نعناع یا آویشن تازه بچینید و در زمانیکوتاه چای داوریی و شفا بخش دم کنید تا خارش و سوزش گلو را به صورت طبیعی تسکین دهید.

کدام گیاهان دارویی را می توان در خانه پرورش داد

زندگی در شهرهای آلوده و آپارتمان های بلند، سلامت ما را به خطر می اندازد. بعضی از بیماری ها را می توان با روش های طبیعی و با کمک گیاهان دارویی برطرف کرد. گیاهان زیر دارای فواید دارویی هستند و علاوه بر آن می توان به راحتی آن ها را در خانه پرورش داد و نیاز به مراقبت کمی دارند.

تولسی یا ریحان مقدس (Tulsi)

این گیاه دارای خواص درمانی برای ذهن، جسم و روح است. تولسی یا ریحان مقدس برای بهبود سرفه، سرماخوردگی، گلودرد و آسم مفید است. همچنین به کاهش فشار خون بالا و تسکین استرس کمک می کند. این گیاه در هند به عنوان ملکه گیاهان شناخته می شود و به طور گسترده ای کشت می شود. معمولاً در مقابل خانه ها برای مهار انرژی های منفی کاشته می شود و به تصفیه هوا هم کمک می کند. این گیاه از زمان های بسیار قدیم تا کنون معروف به درمان انواع بیماری ها است.

  • برگ های گیاه تولسی سرماخوردگی و سرفه را درمان می کنند.
  • اگر چای را با این گیاه دارویی دم کنید، متوجه کاهش استرس و خستگی خواهید شد؛ چون اثر آرام بخشی دارد.
  • برگ های تولسی دارای خواص ضد میکروبی هستند که به درمان عفونت های معده کمک می کنند.
  • تولسی یکی از گیاهان تصفیه کننده ها است و حذف سموم موجود در فضای خانه می شود.

گیاهان دارویی که می توان در خانه پرورش داد

نعناع

نعناع که معرف حضور همه است. در خانه همه ما عرق نعنا وجود دارد. چه بهتر که در گلدانی کوچک خودمان گیاه نعناع را پرورش دهیم تا همیشه نعنای تازه داشته باشیم. سوءهاضمه و گاز معده را می توان به نعناع برطرف کرد. البته نعناع در درمان و بهبود زخم هم مؤثر است. برای تسکین التهابات پوستی و به عنوان خنک کننده پوستی که با حشرات گزیده شده نیز به کار می رود.

گیاهان دارویی که می توان در خانه پرورش داد

نعناع دشتی گیاه معطر چند ساله از خانواده نعناع ها است که علاوه بر خاصیت دارویی، بوی دلپذیری نیز دارد. نعناع فلفلی هم در آشپزی استفاده می شود و رایحه خوشایندی و طعم قوی به غذا می دهد. از رایحه انواع نعناع ها برای طعم دادن به داروها و آدامس ها استفاده می شود.  

  • جویدن برگ نعناع در بهبود تنفس مؤثر است.
  • بلع نعنا هم به دلیل دارا بودن فیبر زیاد به هضم غذا و گردش خون هم کمک می کند.
  • عطر و طعم نعنا می تواند استرس را از بین ببرد.
  • برگ های گیاه نعناع هم سطح هورمون ها را تنظیم می کند.

فرنجمشک

این گیاه بیشتر به عنوان جاذب گرده افشان ها و خوشبو کننده طبیعی دهان شناخته می شود. فرنجمشک از خانواده نعناع ها است و با بوی شیرینی که دارد برای درمان مشکلات کبدی و صفراوی، دستگاه گوارش مفید است و علاوه بر آن در تنظیم خواب هم کاربرد زیادی دارد.

گیاهان دارویی که می توان در خانه پرورش داد

زردچوبه

اگر می خواهید گیاهان دارویی را در خانه پرورش دهید، پیشنهاد می کنیم گیاه زردچوبه را در اولویت قرار دهید. زردچوبه منبع غنی از آنتی اکسیدان است زردچوبه باید در اولویت اصلی هر خانه دار باشد که می خواهد یک باغ گیاهان دارویی داخلی مستحکم ایجاد کند.

گیاهان دارویی که می توان در خانه پرورش داد

جعفری

جعفری که برای هر باغی باید یک گیاه داشته باشد ، مزایای دارویی بی شماری دارد. این ویتامین ، مواد مغذی و آنتی اکسیدان کافی دارد ، که می تواند سلامت ما را بسیار بهبود بخشد. خواهید دید که در تزیین بسیاری از ظروف استفاده می شود. برای بهبود دندان درد ، کوفتگی ، گزش حشرات ، پوست خشن و اختلالات گوارشی مفید است. این گیاه همچنین در مبارزه با سنگ کلیه ، عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های کیسه صفرا نیز کمک می کند. این ایمنی را بهبود می بخشد و باعث سلامت استخوان می شود.

گیاهان دارویی که می توان در خانه پرورش داد

آلوئه ورا

شاید با شنیدن نام این گیاه، یاد محصولات آرایشی بیفتید که از گیاه آلوئه ورا به دست می آیند. این گیاه دارای خواص دارویی بی شماری برای مراقبت از پوست و رفع مشکلات گوارشی است. از ژل آلوئه ورا برای جلوگیری از آکنه، آفتاب سوختگی و تسکین التهابات پوستی و کاهش ریزش مو استفاده می شود. ژل گیاه آلوئه ورا برای کاهش وزن، برای رشد مو و داشتن موهای براق، بهبود بیماری های آسم، زخم معده، بیماری های روده، خارش و التهاب استفاده می شود.

 گیاهان دارویی که می توان در خانه پرورش داد

شنبلیله

یکی از گیاهان دارویی که می توان آن را در خانه پرورش داد، شنبلیله است. این گیاه به رفع مشکلات گوارشی و اسهال خونی را کمک می کند. به جای استفاده از انواع شامپوهای شیمیایی برای رشد و محافظت از موها می توان از خواص جادویی شنبلیله استفاده کرد. کاشتن این گیاه در گلدان خانه شما را از خرید شنبلیله تازه بی نیاز می کند.

گیاهان دارویی که می توان در خانه پرورش داد

علف لیمو

این گیاه عطر و بوی لیمو دارد اما شیرین تر از آن است. علف لیمو حشرات موذی را از محل زندگی فراری می دهد. از خواص دارویی این گیاه می توان به از بین بردن اختلالات گوارشی، احتقان، سرفه، معده درد، سردرد اشاره کرد. علاوه بر آ، علف لیمو در کاهش کلسترول، کاهش وزن، افزایش عملکرد کلیه و جلوگیری از ریزش مو هم تاثیرگذار است. این ماده همچنین دارای خواص ضد افسردگی است که باعث آزاد شدن سروتونین و کاهش افسردگی، اضطراب و بهبود سلامت روان می شود.

گیاهان دارویی که می توان در خانه پرورش داد

سیر

سیر گیاهی بسیار کاربردی در آشپزی است. این گیاه از خانواده پیاز است و به عنوان یکی از قدیمی ترین انواع گیاهان دارویی شناخته می شود. سیر سرشار از مواد معدنی و ویتامین های ضروری است که مصرف آن برای جلوگیری و مبارزه با بسیاری از بیماری ها ضروری است. پرورش آن نیز بسیار آسان است. گیاه سیر انواع بیماری ها مانند کلسترل خون و دیابت را بهبود می دهد. سیر همچنین برای بهبود زخم کاربرد زیادی دارد.

گیاهان دارویی که می توان در خانه پرورش داد

سیر حاوی ویتامین B6 و ویتامین C است و به عنوان تصفیه کننده خون نیز شناخته می شود. این گیاه در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز تاثیر فوق العاده ای دارد. همچنین به عنوان ضد باکتری و ضد انگل نیز عمل می کند و مصرف آن در پیشگیری از سرطان هم موثر است.

از دیگر کاربردهای سیر می توان به درمان عفونت های پوست و مو، آکنه، آسم و همچنین رفع مشکلات گوارشی اشاره کرد.

سخن پایانی

گیاهان همیشه نجات دهنده هستند؛ علاوه بر جلوه زیبایی که به محیط اطرافمان می دهند، در درمان بسیاری از بیماری ها یا جلوگیری از بروز مشکلات روحی و جسمی نقش فوق العاده ای دارند. برای زندگی آرامش بخش در خانه هایمان، می توانیم در چند گلدان، به آسانی گیاهان دارویی را پرورش دهیم تا هیمشه از خواص بی شمار آن ها در استفاده کنیم. اگر به خدمات باغبانی در منزل نیاز دارید، سِرویک در خدمت شماست تا طبق دلخواه شما کارهای گلکاری، درخت کاری، سمپاشی و… را انجام دهد. 

منبع: newlifeonahomestead

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا